Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Ocena i rozwój członków korpusu służby cywilnej
W książce zaprezentowano uwarunkowania prawne oraz aktualny stan wiedzy na temat nowoczesnego HR. Szczegółowo omówiono w niej m.in.: specyfikę zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej, pojecie służby cywilnej, system ocen okresowych w korpusie służby cywilnej, zagadnienia tworzenia indywidualnych programów rozwoju zawodowego (IPRZ), metody wspierania rozwoju zawodowego, w tym szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, e-learning, coaching, mentoring, samodoskonalenie pracowników, problematykę zarządzania kompetencjami, standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Ważną częścią książki są studia przypadków - przykłady dobrych praktyk pochodzące z Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, Głównego Urzędu Statystycznego oraz Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. "Jest to pierwsza na rynku pozycja monograficzna poświęcona tematyce ocen i rozwoju zawodowego w administracji publicznej. [...] Dzięki licznym doświadczeniom autorki związanym z ZZL w podmiotach biznesowych, zawiera ona wiele cennych wskazówek, które mogą być źródłem inspiracji dla urzędów administracji publicznej. Duża zaleta jest również fakt, ze oceny rozwiązań funkcjonujących w służbie cywilnej [...] bazują na solidnej argumentacji i są wolne od funkcjonujacych stereotypów. [...] Nie mam wątpliwości, ze ta pozycja stanie się istotna pomocą nie tylko dla pracowników kadr, ale także menedżerów w administracji publicznej, chcących zdobyć wiedze na temat nowoczesnego ZZL. [...] Wiele z zawartych w niej wskazówek praktycznych, pomimo istnienia odmiennych uwarunkowań prawnych, będzie użytecznych także dla pracowników administracji publicznej niewchodzącej w zakres służby cywilnej - np. samorządów oraz administracji państwowej". Wojciech Zielinski, zastępca dyrektora Departamentu Służby Cywilnej KPRM
Wstęp 9
Rozdział 1. Specyfika zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej 11
Pojęcie administracji publicznej 11
Pojęcie służby cywilnej 13
Tradycyjny model administracji a nowe zarządzanie publiczne 14
Praca w administracji publicznej a praca w sektorze przedsiębiorstw 19
Standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej 25
Rozdział 2. System ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej 28
Podstawy prawne systemu ocen okresowych 28
Ocena okresowa w świetle nowoczesnych koncepcji zarządzania kapitałem ludzkim 36
Przygotowanie do wdrożenia systemu ocen 36
Częstotliwość oceny 40
Kryteria oceny 43
Metoda oceny 45
Skala ocen 47
Rozdział 3. Prowadzenie rozmów oceniających 53
Przygotowanie do rozmowy 53
Kwestia samooceny 53
Rozmowa a wypełnianie formularza oceny 57
Zasady prowadzenia rozmów oceniających 58
Przekazywanie informacji pozytywnych 65
Formułowanie konstruktywnych uwag krytycznych 66
Rozdział 4. Pojęcie i istota rozwoju zawodowego 71
Rozwój zawodowy - perspektywa jednostki 71
Podział życia zawodowego na etapy 72
Predyspozycje zawodowe jednostki 74
Miejsce pracy w hierarchii wartości życiowych 74
Struktura motywów związanych z pracą zawodową 75
Typologia mechanizmów rozwoju zawodowego 75
Rozwój zawodowy - perspektywa organizacji 79
Analiza potencjału zawodowego pracowników 79
Wspieranie rozwoju wiedzy i umiejętności pracowników 81
Rekrutacja wewnętrzna jako działanie wspierające rozwój zawodowy pracowników 85
Rekrutacja wewnętrzna (nabór wewnętrzny) w służbie cywilnej 88
Rozdział 5. Indywidualne programy rozwoju zawodowego (IPRZ) jako podstawa działań rozwojowych w korpusie służby cywilnej 92
Procedura tworzenia IPRZ 92
Podmioty uczestniczące w procesie ustalania i realizacji IPRZ - role i zadania każdego z nich 96
Pracownik (członek korpusu służby cywilnej) 96
Bezpośredni przełożony 99
Dział personalny 104
Najwyższe kierownictwo 107
Rozdział 6. Formy rozwoju możliwe do zastosowania w ramach IPRZ 109
Szkolenia 109
E-learning 112
Coaching 115
Mentoring 119
Samodoskonalenie 123
Program szkoleń wewnętrznych 124
Miniporadnik trenera wewnętrznego 125
Jak zapanować nad tremą? 126
Jak się ubrać? 129
Jak zadbać o tzw. mowę ciała? 131
Rozdział 7. Zarządzanie kompetencjami a rozwój zawodowy pracowników 134
Czym są kompetencje? 134
Pojęcie zarządzania kompetencjami 135
Wdrożenie systemu zarządzania kompetencjami 138
Metody oceny kompetencji pracowników 144
Tradycyjna ocena okresowa 144
Ocena 360 stopni 144
Testy 154
Development Center (centrum rozwoju, ośrodek rozwoju, DC) 159
STUDIA PRZYPADKÓW
I. Wdrażanie indywidualnych programów rozwoju zawodowego (IPRZ) - doświadczenia Urzędu Komunikacji Elektronicznej 171 Mariusz Czyżak, Joanna Kencler
II. System szkoleń wewnętrznych - doświadczenia Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie 186 Kamil Mroczka
III. Model kompetencyjny jako narzędzie integracji procesów HR w urzędzie - doświadczenia Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach 203 Zuzanna Bartczak, Katarzyna Śliwa-Szajor
IV. Development Center - doświadczenia Głównego Urzędu Statystycznego 221 Emilia Andrzejczak, Renata Piaskowska
Bibliografia 243
Indeks 249