Książka zawiera przegląd zagadnień pomocnych do wdrożenia i zastosowania systemu ocen pracowników opartego na kompetencjach. Autorka szczegółowo przedstawia sposób przygotowania i wdrożenia takiego systemu oraz metody jego integrowania z innymi dziedzinami ZZL, takimi jak rekrutacja i selekcja, rozwój zawodowy, kształtowanie wynagrodzeń oraz restrukturyzacja organizacji.
Trzecie wydanie publikacji zostało zaktualizowane i wzbogacone m.in. o treści poświęcone kompetencjom przyszłości. Autorka porusza zagadnienia takie, jak m.in. zarządzanie w świecie VUCA, istota sztucznej inteligencji, rola tzw. empatyzerów oraz postulat zastąpienia pojęcia work-life balance pojęciem work-life integrity.
Adresaci:Kompleksowe ujęcie tematu sprawia, że książka może być cennym źródłem wiedzy zarówno dla osób zajmujących się naukowo problematyką zarządzania, jak i dla menedżerów wszelkich szczebli oraz dyrektorów i pracowników działów zasobów ludzkich. Praktycy HR znajdą tu wiele przydatnych wskazówek oraz zamieszczonych w załącznikach praktycznych narzędzi.
O autorce | str. 9 Wstęp | str. 11 Rozdział 1. Zarządzanie oparte na kompetencjach | str. 13 Pojęcie zarządzania kompetencjami | str. 13 Definicje terminu „kompetencje” | str. 20 Rodzaje kompetencji | str. 23 Rozdział 2. Opracowanie kompetencyjnych systemów ocen – działania przygotowawcze | str. 32 Identyfikacja i opis kompetencji | str. 32 Ustalanie poziomów kompetencji | str. 44 Kryteria oceny | str. 52 Rozdział 3. Wprowadzenie kompetencyjnego systemu ocen | str. 57 Dylematy związane z wprowadzeniem systemów ocen | str. 57 Planowanie działania | str.58 Kampania informacyjna | str. 62 Szkolenie osób oceniających | str. 69 Rozdział 4. 360-stopniowa ocena kompetencji | str. 79 Istota oceny 360-stopniowej | str. 79 Osoby dokonujące 360-stopniowej oceny kompetencji | str. 82 Ocena przełożonych przez podwładnych | str. 87 Organizacja przebiegu 360-stopniowej oceny kompetencji | str. 92 Rozdział 5. Rozmowa oceniająca | str. 102 Istota rozmowy oceniającej | str. 102 Wskazówki dla menedżera prowadzącego rozmowę oceniającą | str. 104 Przekazywanie informacji pozytywnych | str. 109 Formułowanie konstruktywnych uwag krytycznych | str. 110 Pojęcie i rola procesu facylitacji | str. 113 Rozdział 6. Błędy w procesie tworzenia i stosowania kompetencyjnych systemów ocen| str. 119 Nieprawidłowe określenie profili kompetencyjnych stanowisk | str. 119 Niewłaściwe wprowadzanie systemu oceny | str. 120 Błędy w procesie oceniania | str. 121 Błędy w procesie 360-stopniowej oceny pracowników | str. 127 Rozdział 7. Zarządzanie kompetencjami a rekrutacja i selekcja pracowników | str. 130 Profil kompetencyjny stanowiska jako podstawa doboru kandydatów do pracy | str. 130 Przygotowanie pytań na rozmowę kwalifikacyjną | str. 131 Zastosowanie testów psychologicznych | str. 134 Centrum oceny jako metoda badania kompetencji | str. 137 Wybór najodpowiedniejszego kandydata | str. 139 Rozdział 8. Zarządzanie kompetencjami a rozwój zawodowy pracowników | str. 142 Rozwój zawodowy jako wspólne zadanie pracownika i organizacji | str. 142 Konieczność stałej analizy potencjału zawodowego pracowników | str. 146 Raport z oceny 360-stopniowej jako źródło informacji o potrzebach rozwojowych| str. 149 Testy kompetencyjne | str. 152 Ośrodek rozwoju (development centre) | str. 156 Rozdział 9. Zarządzanie kompetencjami a kształtowanie systemów wynagrodzeń | str. 166 Wynagradzać za efekty czy za sposób osiągania efektów? | str. 166 Sposoby powiązania wynagrodzeń z kompetencjami | str. 171 Rozdział 10. Zarządzanie kompetencjami a restrukturyzacja organizacji | str. 176 Pojęcie restrukturyzacji | str. 176 Restrukturyzacja naprawcza a restrukturyzacja rozwojowa | str. 179 Rozdział 11. Kilka pytań o kompetencje przyszłości | str. 191 Rzeczywistość VUCA – zagrożenie czy wyzwanie? | str. 192 Zarządzanie 4.0, zarządzanie 5.0, zarządzanie 6.0 czy zarządzanie N.0? | str. 194 Zawody przyszłości czy zadania przyszłości? | str. 196 Zamknięte pokoje, open space, praca zdalna czy coworking? | str. 198 Work-life balance, work-life blending czy work-life integrity? | str. 199 Kompetencje przyszłości a sztuczna inteligencja | str. 201 Bibliografia | str. 205 Załączniki | str. 215 1. ForFuture Sp. z o.o. – diagnoza kompetencji zespołu handlowego firmy leasingowej metodą Development Center | str. 217 2. Katalog kompetencji opracowany przez firmę Navigo Grupa | str. 241 3. Fragment raportu z sesji Assessment Center | str. 245 4. Kwestionariusz oceny potencjału menedżerskiego | str. 247 5. Arkusz oceny kompetencji pracownika na stanowisku kierowniczym (fragment) | str. 253 6. Arkusz oceny kompetencji pracownika na stanowisku niekierowniczym (fragment) | str. 7. Przykładowe poziomy kompetencji „myślenie analityczne” | str. 257 8. Przykładowe poziomy kompetencji „komunikacja” | str. 259 9. Katalog kompetencji (fragment) | str. 261 10. Wykaz kryteriów oceny stosowanych w administracji państwowej 267 Indeks | str. 269