Total Rewards w praktyce. Nowoczesne podejście do polityki wynagrodzeń
Total Rewards to system wynagradzania pracowników i wspierania ich dobrostanu w taki sposób, aby zapewnić ich jak największe zaangażowanie i efektywność. W jego skład wchodzą zarówno pensje czy premie, jak i świadczenia i działania pozapłacowe, takie jak ścieżki kariery, awanse, szkolenia, benefity, programy wellbeingowe, elastyczne formy pracy.
Z lektury książki dowiesz się m.in.:
• jakie są mechanizmy tworzenia wynagrodzenia podstawowego, premii krótko- i długoterminowych;
• jakie są obecnie trendy na rynku benefitów i które z nich są najbardziej cenione przez pracowników;
• jak dostosować Total Rewards do różnych grup wiekowych i kulturowych;
• jakie ciekawe inicjatywy związane ze zdrowiem fizycznym i mentalnym pracowników warto oferować;
• z jakich narzędzi IT do zarządzania wynagrodzeniami warto korzystać.
Autorka opisuje zagadnienia w lekki, przystępny sposób, a dodatkowo uzupełnia je ciekawymi studiami przypadków oraz wypowiedziami przedstawicieli działów HR.
Publikacja jest przeznaczona dla pracowników działów kadr i zasobów ludzkich. Zainteresuje również menedżerów oraz przedsiębiorców, pozwalając im zrozumieć, jak wynagrodzenia i dodatkowe motywatory pozapłacowe przekładają się na pracę i wydajność zespołu i firmy.
Wstęp ........................................................................................ 9
I. Wprowadzenie do tematyki Total Rewards ......................... 11
1. No to zacznijmy od początku – HR i Total Rewards ...... 11
2. Filozofia i strategia wynagradzania ................................ 25
II. Wynagrodzenia – Compensation .......................................... 32
3. Skąd bierze się wynagrodzenie podstawowe, czyli
architektura stanowisk, siatka płac, grejdy, wycena
stanowisk ...................................................................... 32
4. Premie, bonusy, nagrody ............................................... 48
4.1. Premie krótkoterminowe STI
(short term incentives) ............................................ 48
4.2. Spot award i bonus projektowy .............................. 64
4.3. Sign on bonus i retention bonus .............................. 67
4.4. Recognition ............................................................ 70
4.5. Nagrody stażowe – Long Service Awards ................ 77
5. Premie długoterminowe pokrótce – LTI ......................... 83
6. Odprawy i wyceny kosztów pracowniczych ................... 88
7. Ocena pracownicza i jej wpływ na wynagrodzenia,
czyli Pay for Performance ............................................... 93
8. Najczęstsze problemy spotykane w firmowej
rzeczywistości związane z wynagrodzeniem
podstawowym i jak z nich wybrnąć ............................... 99
8.1. Rekrutacja i oferta ................................................. 99
8.2. Nielubiani pracownicy ........................................... 104
8.3. Pracownicy „przepłacani” ...................................... 106
8.4. Counter offer – kontroferta .................................... 109
9. Związki zawodowe, negocjacje, CBA
(układy zbiorowe) ......................................................... 113
III. Benefity ............................................................................... 116
10. Szeroko rozumiane benefity .......................................... 116
10.1. Insured benefits ..................................................... 117
10.2. Perks ..................................................................... 125
10.3. Wellbeing – urlop (także bez ograniczeń), krótszy
tydzień roboczy i praca zdalna .............................. 130
10.4. Wellbeing finansowy i psychologiczny ................... 141
11. Samochody służbowe .................................................... 147
IV. Trendy, ważne aspekty Total Rewards, co jeszcze
warto wiedzieć .................................................................... 154
12. Dostosowanie propozycji Total Rewards do różnych
grup wiekowych i kulturowych ..................................... 154
13. IT w służbie C&B ......................................................... 157
14. Komunikowanie zmian wynagrodzeń i nagród .............. 165
15. Gender pay gap/Gender pay equity ................................. 169
16. Pay ratio ........................................................................ 175
17. ESG ogólnie i w połączeniu z Total Rewards .................. 180
18. Mergers and Acquisitions (M&A) w Total Rewards ......... 186
19. Global Mobility ............................................................. 193
20. Pięć mitów o C&B ........................................................ 199
21. Co niesie przyszłość? ..................................................... 208
Podziękowania ........................................................................... 223