Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Książka omawia przepisy Aktu o usługach cyfrowych (DSA) od strony praktycznej z uwzględnieniem aktualnego dorobku nauki polskiej i zagranicznej. Przedstawia ona zmiany, jakie wprowadza DSA w stosunku do wcześniejszych regulacji dyrektywy o handlu elektronicznym oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Unikalną wartością komentarza jest także uwzględnienie polskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, który ma wdrożyć Akt o usługach cyfrowych do prawa polskiego.
Publikacja szczegółowo prezentuje nowe reguluje dotyczące m.in.:
obowiązku moderowania nielegalnych treści w Internecie przez platformy typu Facebook, X (dawniej Twitter) czy Google, a także
wprowadzania obowiązkowej oceny ryzyka i większej przejrzystości algorytmów, co pomoże w walce ze szkodliwymi treściami i dezinformacją w sieci.
Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla prawników praktyków, w tym sędziów, adwokatów, radców prawnych, prokuratorów, a także pracowników administracji oraz pracowników naukowych. Będzie ona również pomocna przedsiębiorcom z branż e-commerce, platform internetowych oraz dostawcom usług pośrednich. „Publikacja (...) wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowiska prawniczego oraz IT w związku z wejściem w życie DSA, czyli Aktu o usługach cyfrowych, stanowiącego niejako konstytucję dla Internetu. Lektura obowiązkowa dla specjalistów prawa nowych technologii. Regulacja ta jest odpowiedzią na wyzwania związane z nowoczesnymi platformami internetowymi i zmianami w Internecie, jakie nastąpiły od 2000 roku, to jest od przyjęcia dyrektywy o handlu elektronicznym”. Z recenzji prof. Dariusza Szostka
Wykaz skrótów | str. 19 Wprowadzenie | str. 25 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) | str. 31 Rozdział I Przepisy ogólne | str. 103 Artykuł 1. Przedmiot i zakres stosowania | str. 103 Artykuł 2. Zakres stosowania | str. 108 Artykuł 3. Definicje | str. 114 Usługa społeczeństwa informacyjnego (lit. a) | str. 116 Odbiorca usługi (lit. b) | str. 118 Konsument (lit. c) | str. 120 Oferować usługi w Unii (lit. d) | str. 123 Istotne powiązanie z Unią (lit. e) | str. 124 Przedsiębiorca (lit. f) | str. 125 Usługa pośrednia (lit. g) | str. 128 7.1. Uwagi ogólne | str. 128 7.2. Usługa zwykłego przekazu | str. 129 7.3. Usługa cachingu | str. 129 7.4. Usługa hostingu | str. 130 Nielegalne treści (lit. h) | str. 132 Platforma internetowa (lit. i) | str. 135 Wyszukiwarka internetowa (lit. j) | str. 138 Publiczne rozpowszechnianie (lit. k) | str. 141 Umowa zawierana na odległość (lit. l) | str. 145 Interfejs internetowy (lit. m) | str. 146 Koordynator ds. usług cyfrowych właściwy dla miejsca siedziby (lit. n) | str. 147 Koordynator ds. usług cyfrowych właściwy dla miejsca przeznaczenia (lit. o) | str. 148 Aktywny odbiorca platformy internetowej (lit. p) | str. 149 Aktywny odbiorca wyszukiwarki internetowej (lit. q) | str. 151 Reklama (lit. r) | str. 151 18.1. Definicja „reklamy” we wcześniejszych aktach prawnych | str. 151 18.2. Reklama jako informacja przeznaczona do propagowania przekazu | str. 152 18.3. Przekaz osoby prawnej lub fizycznej | str. 154 18.4. Komercyjny i niekomercyjny cel propagowanego przekazu | str. 154 18.5. Informacja prezentowana przez platformę internetową na jej interfejsie internetowym | str. 156 18.6. Otrzymywane przez platformę wynagrodzenie za promowanie przekazu | str. 156 18.7. Obowiązki dotyczące reklam wynikające z DSA | str. 157 System rekomendacji (lit. s) | str. 157 Moderowanie treści (lit. t) | str. 160 Warunki korzystania z usług (lit. u) | str. 162 Osoby z niepełnosprawnościami (lit. v) | str. 163 Informacja handlowa (lit. w) | str. 164 Obrót (lit. x) | str. 164 Rozdział II Odpowiedzialność dostawców usług pośrednich | str. 167 Artykuł 4. „Zwykły przekaz” | str. 167 Uwagi ogólne | str. 167 Charakterystyka usługi zwykłego przekazu w kontekście odpowiedzialności jej dostawcy | str. 168 Zasady wyłączenia odpowiedzialności i możliwość skorzystania z warunków wyłączenia odpowiedzialności | str. 171 Obowiązek podporządkowania się nakazom sądowym i administracyjnym | str. 173 Artykuł 5. „Caching” | str. 175 Uwagi ogólne | str. 175 Charakterystyka usługi cachingu w kontekście odpowiedzialności jej dostawcy | str. 176 Zasady wyłączenia odpowiedzialności i możliwość skorzystania z warunków wyłączenia odpowiedzialności | str. 179 Wnioski końcowe | str. 180 Artykuł 6. Hosting | str. 181 Uwagi ogólne | str. 181 Uwagi ogólne na temat wyłączenia odpowiedzialności dostawców hostingu, w tym platform internetowych, za informacje przechowywane na żądanie odbiorców usługi | str. 183 2.1. Brak wiedzy o nielegalnych treściach | str. 183 2.2. Źródła konkretnej wiedzy | str. 185 2.3. Aktywna rola i neutralność | str. 186 2.4. Bezzwłoczne podjęcie działań w celu eliminacji treści nielegalnych | str. 189 2.5. Działanie z upoważnienia lub pod kontrolą | str. 190 2.6. Nakazy wobec pośredników | str. 191 Dodatkowe uwagi na temat platform internetowych umożliwiających konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów zawieranych na odległość (platformy B2C) | str. 192 3.1. Przesłanki wyłączenia odpowiedzialności | str. 192 3.2. Dodatkowe wytyczne dotyczące działania z upoważnienia lub pod kontrolą | str. 196 Artykuł 7. Dobrowolne czynności sprawdzające prowadzone z własnej inicjatywy i zgodność z prawem | str. 197 Uwagi ogólne | str. 197 Cel przepisu | str. 198 Warunki korzystania z art. 7 – dobra wiara i należyta staranność | str. 201 Wnioski ogólne | str. 202 Artykuł 8. Brak ogólnych obowiązków w zakresie monitorowania lub aktywnego ustalania faktów | str. 203 Uwagi ogólne – granica obowiązków dostawców usług pośrednich | str. 203 Wcześniejszy stan prawny – prawo UE – art. 15 dyrektywy 2000/31/WE | str. 205 Wcześniejszy stan prawny. Prawo polskie – art. 15 u.ś.u.d.e. | str. 205 Zmiana znaczenia zakazu ogólnego monitorowania informacji względem orzecznictwa TS | str. 207 Dopuszczalne monitorowanie szczególne | str. 209 Inne przykłady wykorzystania art. 8 DSA | str. 210 Artykuł 9. Nakaz podjęcia działań przeciwko nielegalnym treściom | str. 212 Uwagi ogólne | str. 214 Wcześniejszy stan prawny | str. 214 Obowiązek informowania organu przez pośrednika o wszelkich podjętych działaniach w odpowiedzi na nakaz (ust. 1) | str. 215 Minimalne zasady wydawania nakazów | str. 216 Pierwszy warunek nakazu: sześć elementów | str. 217 Drugi warunek nakazu: zakres terytorialny | str. 218 Trzeci warunek nakazu: odpowiedni język | str. 220 Ciąg przekazywania informacji między organami oraz koordynatorami ds. usług cyfrowych (ust. 3–4) | str. 221 Przekazanie informacji użytkownikowi (ust. 5) | str. 221 Brak uszczerbku dla prawa cywilnego procesowego i krajowego prawa karnego | str. 222 Nakazy a zasada państwa pochodzenia | str. 222 Egzekwowanie wykonania nakazów | str. 223 Projekt wdrożenia | str. 224 Artykuł 10. Nakazy udzielenia informacji | str. 224 Uwagi ogólne | str. 226 Treść nakazu | str. 226 Kwestia językowa | str. 228 Obowiązki informacyjne | str. 229 4.1. Obowiązek informowania organu wydającego nakaz (art. 10 ust. 1) | str. 229 4.2. Obowiązek informowania koordynatora ds. usług cyfrowych (art. 10 ust. 3) | str. 229 4.3. Obowiązek informowania innych koordynatorów ds. usług cyfrowych (art. 10 ust. 4) | str. 229 4.4. Obowiązek informowania odbiorcy o podjętych krokach (art. 10 ust. 5) | str. 229 Relacja z prawem krajowym | str. 230 Wnioski końcowe | str. 230 Rozdział III Obowiązki w zakresie należytej staranności na potrzeby przejrzystego i bezpiecznego środowiska internetowego | str. 231 Sekcja 1 Obowiązki mające zastosowanie do wszystkich dostawców usług pośrednich | str. 231 Artykuł 11. Punkty kontaktowe dla organów państw członkowskich, Komisji i Rady Usług Cyfrowych | str. 231 Artykuł 12. Punkty kontaktowe dla odbiorców usług | str. 235 Artykuł 13. Przedstawiciele prawni | str. 238 Artykuł 14. Warunki korzystania z usług | str. 243 Artykuł 15. Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości spoczywające na dostawcach usług pośrednich | str. 248 Uwagi ogólne | str. 249 Adresaci normy | str. 251 Wymogi dotyczące sprawozdania | str. 251 Zakres danych podlegających sprawozdaniu | str. 252 Uprawnienia Komisji Europejskiej | str. 254 Wnioski ogólne | str. 255 Sekcja 2 Dodatkowe przepisy mające zastosowanie do dostawców usług hostingu, w tym platform internetowych | str. 256 Artykuł 16. Mechanizmy zgłaszania i działania | str. 256 Zgłoszenie | str. 257 Dostawca usługi hostingu | str. 259 Charakter prawny zgłoszenia | str. 260 Potwierdzenie otrzymania zgłoszenia | str. 261 Powiadomienie o podjętej decyzji | str. 261 Artykuł 17. Uzasadnienie | str. 263 Uwagi ogólne | str. 264 Dopuszczalne działania w ramach mechanizmu zgłoszenia i działania | str. 265 2.1. Ograniczenia w zakresie widoczności treści | str. 266 2.2. Zawieszenie, zakończenie lub inne ograniczenie płatności pieniężnych | str. 267 2.3. Zawieszenie lub zakończenie świadczenia usługi | str. 267 2.4. Zawieszenie lub zamknięcie konta odbiorcy usługi | str. 268 Zawieszenie kont w przypadku powtarzających się naruszeń | str. 268 Artykuł 18. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa | str. 270 Uwagi ogólne | str. 270 Wcześniejszy stan prawny | str. 271 Obowiązek informowania o poważnych przestępstwach | str. 272 Przekazywane informacje | str. 273 Brak obowiązku profilowania i monitorowania użytkowników | str. 274 Następstwa | str. 274 Sankcje | str. 275 Sekcja 3 Dodatkowe przepisy mające zastosowanie do platform internetowych | str. 275 Artykuł 19. Wyłączenie dotyczące mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw | str. 275 Zasada proporcjonalności | str. 276 Zakres wyłączenia | str. 276 Dobrowolne spełnianie dodatkowych obowiązków przez podmioty objęte wyłączeniem zawartym w art. 19 DSA | str. 277 Wyjątek dotyczący bardzo dużych platform internetowych | str. 277 Artykuł 20. Wewnętrzny system rozpatrywania skarg | str. 277 Uwagi ogólne | str. 278 Wcześniejszy stan prawny | str. 279 Decyzje podlegające zaskarżeniu | str. 280 Podmioty uprawnione do złożenia skargi | str. 281 Dostępność oraz terminy | str. 281 Przywrócenie treści | str. 283 Dodatkowe środki odwoławcze | str. 284 Używanie zautomatyzowanych systemów | str. 285 Artykuł 21. Pozasądowe rozstrzyganie sporów | str. 286 Upowszechnianie alternatywnych (pozasądowych) mechanizmów rozstrzygania sporów | str. 289 Organy pozasądowego rozstrzygania sporów | str. 291 Dobrowolność i obligatoryjność pozasądowego rozstrzygania sporów | str. 294 Współpraca i postępowanie przed organami pozasądowego rozstrzygania sporów | str. 295 Opłaty w postępowaniu przed organem pozasądowego rozstrzygania sporów | str. 296 Projektowane polskie prawo dostosowujące do DSA | str. 297 Artykuł 22. Zaufane podmioty sygnalizujące | str. 298 Wstęp | str. 299 Definicja zaufanych podmiotów sygnalizujących | str. 301 Zaufane podmioty sygnalizujące w świetle DSA | str. 302 Kryterium szczególnej wiedzy eksperckiej i kompetencji dla celów wykrywania, identyfikowania i zgłaszania nielegalnych treści | str. 304 Niezależność od platform internetowych | str. 304 Podejmowanie działań mających na celu dokonywanie zgłoszeń w sposób dokładny i obiektywny oraz z zachowaniem należytej staranności | str. 305 Przyznawanie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego | str. 306 Odebranie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego | str. 307 Obowiązki sprawozdawcze | str. 308 Rola zaufanych podmiotów sygnalizujących | str. 309 Zaufane podmioty sygnalizujące w świetle projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną | str. 310 Artykuł 23. Środki podejmowane przeciwko nadużywaniu i ochrona przed nim | str. 314 Art. 23 ust. 1 – zawieszenie usług na rzecz odbiorców usługi | str. 315 Art. 23 ust. 2 – zawieszenie rozpatrywania zgłoszeń oraz skarg | str. 318 Art. 23 ust. 3 – kryteria oceny przez dostawców platform internetowych podstaw zawieszenia | str. 319 Art. 23 ust. 4 – polityka dostawcy platform internetowych dotycząca nadużywania | str. 320 Artykuł 24. Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości spoczywające na dostawcach platform internetowych | str. 322 Uwagi ogólne | str. 323 Adresaci normy | str. 324 Wymogi dotyczące sprawozdania oraz zakres danych podlegających sprawozdaniu | str. 324 Dane do celów wyznaczenia bardzo dużej platformy lub wyszukiwarki internetowej | str. 325 Baza danych Komisji | str. 326 Artykuł 25. Projekt i organizacja interfejsów internetowych | str. 327 Zakres regulacji | str. 327 Zwodnicze interfejsy | str. 328 Występowanie zwodniczych interfejsów | str. 329 Taksonomia zwodniczych interfejsów | str. 329 Zakres zastosowania | str. 332 Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym | str. 332 Zwodnicze interfejsy a przepisy RODO | str. 334 Wytyczne KE | str. 334 Fragmentaryzacja regulacji | str. 335 Artykuł 26. Reklamy na platformach internetowych | str. 336 Ratio legis oraz zakres regulacji | str. 336 Obowiązek informacyjny dotyczący reklam (art. 26 ust. 1 DSA) | str. 338 Obowiązek dostarczania funkcji pozwalającej użytkownikom na oznaczanie informacji handlowych (art. 26 ust. 2 DSA) | str. 342 Zakaz prezentowania odbiorcom usługi platformy internetowej reklam opartych na profilowaniu z wykorzystaniem szczególnych kategorii danych osobowych (art. 26 ust. 3 DSA) | str. 343 Artykuł 27. Przejrzystość systemu rekomendacji | str. 347 Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu | str. 347 Cel i znaczenie regulacji | str. 348 Obowiązki dotyczące informowania o działaniu systemów rekomendacji | str. 349 Główne parametry stosowane w systemach rekomendacji | str. 351 Skuteczność informowania | str. 352 Systemy algorytmiczne | str. 353 Obowiązki VLOPs i VLOSEs oraz sankcje | str. 354 Artykuł 28. Ochrona małoletnich w internecie | str. 356 Sekcja 4 Dodatkowe przepisy dotyczące dostawców platform internetowych umożliwiających konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów zawieranych na odległość | str. 365 Artykuł 29. Wyłączenie dotyczące mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw | str. 365 Artykuł 30. Identyfikowalność przedsiębiorców | str. 367 Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu | str. 369 Cel i znaczenie regulacji | str. 369 Dane pozyskiwane od przedsiębiorcy | str. 370 Weryfikacja podanych informacji | str. 371 Zawieszenie świadczenia usług platformy handlowej na rzecz przedsiębiorcy | str. 373 Przechowywanie i ujawnianie informacji | str. 374 Stosunek do innych przepisów | str. 376 Artykuł 31. Zgodność w fazie projektowania | str. 376 Uwagi ogólne | str. 377 Adresaci normy | str. 378 Wymogi dotyczące zgodności w fazie projektowania | str. 378 Sprawdzenie kompletności informacji przed umożliwieniem odbiorcy usługi oferowania produktów i usług | str. 379 Losowa weryfikacja | str. 382 Wnioski ogólne | str. 383 Artykuł 32. Prawo do informacji | str. 383 Uwagi ogólne | str. 384 Adresaci normy | str. 384 Wymogi dotyczące prawa do informacji | str. 385 Uruchomienie obowiązku z art. 32 | str. 386 Podanie informacji o zakupie do wiadomości publicznej | str. 387 Informacje, jakie należy przekazać | str. 387 Sekcja 5 Dodatkowe obowiązki spoczywające na dostawcach bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych w zakresie zarządzania ryzykiem systemowym | str. 388 Artykuł 33. Bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe | str. 388 Artykuł 34. Ocena ryzyka | str. 395 Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu | str. 397 Podejście oparte na ryzyku | str. 397 Ocena ryzyka systemowego | str. 400 Przeprowadzanie oceny ryzyka | str. 402 Przechowywanie dokumentów związanych z oceną ryzyka | str. 404 Uwagi końcowe, stosunek do innych przepisów | str. 405 Artykuł 35. Zmniejszanie ryzyka | str. 407 Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu | str. 408 Znaczenie regulacji | str. 409 Środki zmniejszające ryzyko | str. 409 Łagodzenie negatywnych skutków spersonalizowanych rekomendacji i reklam | str. 413 Dostosowanie projektu usług i interfejsu do małoletnich | str. 413 Automatyzacja zmniejszania ryzyka | str. 414 Sprawozdania Rady Usług Cyfrowych i Komisji | str. 414 Wytyczne Komisji | str. 415 Artykuł 36. Mechanizm reagowania kryzysowego | str. 415 Uwagi ogólne | str. 418 Adresat obowiązku i organ uprawniony (ust. 1) | str. 418 Przesłanki przyjęcia decyzji przez Komisję | str. 419 Wymogi decyzji Komisji (ust. 3) | str. 420 Działania, do jakich mogą zostać zobowiązani VLOPs oraz VLOSes (ust. 1 i ust. 5) | str. 421 Obowiązki Komisji po przyjęciu decyzji (ust. 4, ust. 7, ust. 11) | str. 422 Zmiana decyzji (ust. 8–9) | str. 423 Artykuł 37. Niezależny audyt | str. 424 Audyt bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych | str. 426 Cel audytu | str. 427 Podstawowe reguły audytu | str. 427 Organizacje przeprowadzające audyt | str. 428 Sprawozdanie z audytu | str. 430 Zalecenia operacyjne wynikające z audytu | str. 432 Metodyki audytowe | str. 433 Artykuł 38. System rekomendacji | str. 434 Dotychczasowy stan prawny | str. 434 Zakres podmiotowy | str. 435 Zakres przedmiotowy | str. 436 Artykuł 39. Dodatkowa przejrzystość reklam internetowych | str. 438 Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu | str. 439 Cel i znaczenie regulacji | str. 439 Repozytorium reklam | str. 441 Wymogi dotyczące repozytorium reklam | str. 442 Skutki usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do reklamy | str. 444 Dobrowolne kodeksy postępowania | str. 444 Artykuł 40. Dostęp do danych i kontrola danych | str. 445 Dotychczasowy stan prawny | str. 448 Zakres podmiotowy | str. 449 Zakres przedmiotowy | str. 449 3.1. Dostęp do danych do celów monitorowania przestrzegania rozporządzenia | str. 449 3.2. Dostęp do informacji dotyczących działania systemów algorytmicznych | str. 450 3.3. Dostęp do danych dla badaczy | str. 452 Zweryfikowany badacz | str. 452 Badacz | str. 455 Zakres dostępu do danych | str. 456 Procedura dostępu do danych | str. 457 Akty delegowane | str. 458 Realizacja przepisów rozporządzenia na poziomie krajowym | str. 458 Artykuł 41. Komórka nadzoru przestrzegania niniejszego rozporządzenia | str. 460 Uwagi ogólne | str. 462 Adresaci normy | str. 463 Cel przepisu | str. 463 Gwarancje niezależności | str. 463 Zadania komórki nadzoru | str. 465 Kompetencje pracowników | str. 466 Artykuł 42. Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości | str. 467 Przejrzystość dostawców platform internetowych i wyszukiwarek internetowych | str. 468 Sprawozdawczość dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych | str. 470 Przekazywanie sprawozdań z audytu przez bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe | str. 471 Artykuł 43. Opłata nadzorcza | str. 471 Obciążenie opłatą nadzorczą | str. 473 Limit kwotowy opłaty nadzorczej | str. 473 Sekcja 6 Inne przepisy dotyczące obowiązków w zakresie należytej staranności | str. 474 Artykuł 44. Normy | str. 474 Standardy a obowiązki należytej staranności wynikające z DSA | str. 475 Standaryzacja a akt o usługach cyfrowych (art. 44 ust. 1) | str. 476 Organy ustanawiające standardy | str. 480 Struktura nadzoru i rola Komisji (art. 44 ust. 1 i 2) | str. 480 Artykuł 45. Kodeksy postępowania | str. 481 Artykuł 46. Kodeksy postępowania w odniesieniu do reklam internetowych | str. 487 Kodeksy postępowania dotyczące reklamy a kodeksy postępowania z art. 45 oraz 47 DSA | str. 488 Kodeksy postępowania sprzyjające większej przejrzystości reklamy internetowej | str. 489 Zawartość kodeksu postępowania dotyczącego przejrzystości reklamy internetowej | str. 490 Artykuł 47. Kodeksy postępowania w odniesieniu do dostępności | str. 490 Artykuł 48. Protokoły kryzysowe | str. 493 Rozdział IV Wdrażanie, współpraca, sankcje i egzekwowanie | str. 499 Sekcja 1 Właściwe organy i krajowi koordynatorzy ds. usług cyfrowych | str. 499 Artykuł 49. Właściwe organy i koordynatorzy ds. usług cyfrowych | str. 499 Uwagi ogólne – model instytucjonalny organów ds. DSA | str. 500 Wyznaczenie wielu organów przez państwa członkowskie | str. 501 Termin powołania koordynatora ds. usług cyfrowych | str. 504 Odpowiednie stosowanie przepisów do innych organów właściwych | str. 504 Powołanie organów właściwych przez państwa członkowskie | str. 505 Porównanie do RODO | str. 506 Artykuł 50. Wymogi dotyczące koordynatorów ds. usług cyfrowych | str. 506 Koordynatorzy ds. usług cyfrowych | str. 507 Ustrój organu nadzorczego | str. 507 Niezależność koordynatora ds. usług cyfrowych | str. 508 Budżet | str. 511 Kontrola finansowa | str. 511 Kontrola sądowa | str. 512 Polskie przepisy wdrażające DSA i wnioski de lege ferenda | str. 512 Artykuł 51. Uprawnienia koordynatorów ds. usług cyfrowych | str. 514 Uwagi ogólne | str. 517 Uprawnienia sprawdzające | str. 519 Uprawnienia egzekucyjne | str. 521 Planowana regulacja krajowa | str. 524 Artykuł 52. Sankcje | str. 525 Uwagi ogólne | str. 526 Podmiot kompetentny do nakładania sankcji | str. 526 Charakter sankcji | str. 527 Rodzaje sankcji | str. 529 Obowiązek wdrożenia | str. 531 Artykuł 53. Prawo do wniesienia skargi | str. 533 Artykuł 54. Odszkodowanie | str. 541 Artykuł 55. Sprawozdania z działalności | str. 545 Zakres sprawozdania koordynatora ds. usług cyfrowych ze swojej działalności | str. 545 Częstotliwość i postać sprawozdania koordynatora ds. usług cyfrowych ze swojej działalności | str. 546 Jedno sprawozdanie koordynatora ds. usług cyfrowych z działalności kilku organów | str. 547 Sekcja 2 Kompetencje, skoordynowane czynności sprawdzające i mechanizmy spójności | str. 548 Artykuł 56. Kompetencje | str. 548 Podział kompetencji nadzorczych i wykonawczych | str. 549 Ogólne domniemanie kompetencyjne | str. 549 Kompetencje w zakresie nadzorowania i egzekwowania obowiązków spoczywających na dostawcach bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych w zakresie zarządzania ryzykiem systemowym | str. 550 Kompetencje współdzielone przez Komisję Europejską i państwa członkowskie UE | str. 550 Kompetencja co do dostawcy usług pośrednich spoza UE | str. 551 Artykuł 57. Wzajemna pomoc | str. 552 Wymiana informacji i obowiązek informowania | str. 553 Przekazywanie informacji przy czynnościach sprawdzających | str. 553 Artykuł 58. Współpraca transgraniczna między koordynatorami ds. usług cyfrowych | str. 554 Artykuł 59. Skierowanie sprawy do Komisji | str. 557 Artykuł 60. Wspólne czynności sprawdzające | str. 559 Sekcja 3 Europejska Rada ds. Usług Cyfrowych | str. 562 Artykuł 61. Europejska Rada ds. Usług Cyfrowych | str. 562 Ustanowienie Rady Usług Cyfrowych | str. 562 Cele Rady Usług Cyfrowych | str. 563 Artykuł 62. Struktura Rady Usług Cyfrowych | str. 564 Skład Rady Usług Cyfrowych | str. 565 Rola Komisji Europejskiej w Radzie Usług Cyfrowych | str. 566 Głosowanie w Radzie Usług Cyfrowych | str. 566 Projektowane polskie prawo dostosowujące do DSA | str. 567 Artykuł 63. Zadania Rady Usług Cyfrowych | str. 567 Katalog zadań Rady Usług Cyfrowych | str. 568 Zadania wspierające | str. 568 Zadania opiniodawcze i doradcze oraz wydawanie zaleceń | str. 568 Sekcja 4 Nadzór, czynności sprawdzające, egzekwowanie i monitorowanie w odniesieniu do dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych | str. 569 Artykuł 64. Rozwój wiedzy eksperckiej i zdolności | str. 569 Artykuł 65. Egzekwowanie obowiązków dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych | str. 572 Artykuł 66. Wszczęcie postępowania przez Komisję i współpraca w ramach czynności sprawdzających | str. 576 Artykuł 67. Wnioski o udzielenie informacji | str. 580 Artykuł 68. Uprawnienie do odbierania wyjaśnień i przyjmowania oświadczeń | str. 584 Artykuł 69. Uprawnienia do przeprowadzania kontroli | str. 587 Artykuł 70. Środki tymczasowe | str. 595 Artykuł 71. Zobowiązania | str. 598 Artykuł 72. Działania z zakresu monitorowania | str. 601 Artykuł 73. Nieprzestrzeganie przepisów | str. 604 Artykuł 74. Grzywny | str. 606 Artykuł 75. Wzmożony nadzór nad środkami zaradczymi w celu wyeliminowania naruszeń obowiązków ustanowionych w rozdziale III sekcja 5 | str. 612 Artykuł 76. Okresowe kary pieniężne | str. 618 Artykuł 77. Termin przedawnienia dotyczący nakładania sankcji | str. 620 Artykuł 78. Termin przedawnienia dotyczący wykonania sankcji | str. 628 Artykuł 79. Prawo do bycia wysłuchanym i prawo dostępu do akt | str. 630 Artykuł 80. Publikacja decyzji | str. 634 Artykuł 81. Kontrola przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej | str. 636 Artykuł 82. Wnioski dotyczące ograniczeń dostępu i współpraca z sądami krajowymi | str. 638 Artykuł 83. Akty wykonawcze dotyczące interwencji Komisji | str. 643 Sekcja 5 Wspólne przepisy dotyczące egzekwowania | str. 645 Artykuł 84. Tajemnica zawodowa | str. 645 Artykuł 85. System wymiany informacji | str. 649 Artykuł 86. Przedstawicielstwo | str. 651 Sekcja 6 Akty delegowane i wykonawcze | str. 655 Artykuł 87. Wykonywanie przekazanych uprawnień | str. 655 Miejsce aktów delegowanych w systemie prawa | str. 656 Zakres przekazywanych uprawnień | str. 656 Warunki wydania aktów delegowanych | str. 659 Artykuł 88. Procedura komitetowa | str. 659 Rozdział V Przepisy końcowe | str. 661 Artykuł 89. Zmiany dyrektywy 2000/31/WE | str. 661 Artykuł 90. Zmiany dyrektywy (UE) 2020/1828 | str. 662 Artykuł 91. Przegląd | str. 663 Artykuł 92. Wcześniejsze stosowanie w stosunku do dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych | str. 665 Artykuł 93. Wejście w życie i stosowanie | str. 666 Bibliografia | str. 669 Prawodawstwo | str. 683 Orzecznictwo | str. 689 Źródła internetowe | str. 695 Inne dokumenty | str. 697 Autorzy | str. 699