Szkoła wspólnych działań, czyli o relacjach i współpracy
W funkcjonowanie szkoły wpisana jest współpraca wielu podmiotów - organizowana przez nauczycieli, ale angażująca uczniów współdziałających zarówno ze sobą, jak i z nauczycielami oraz rodziców. Podejmowanie wspólnych działań oraz zespołowe uczenie się sprzyjają indywidualnemu rozwojowi, zwiększają efektywność oddziaływań edukacyjnych na uczniów, a przede wszystkim wzmacniają rozwój szkoły jako organizacji uczącej się. Efektem zaangażowania wielu podmiotów jest także wzrost skuteczności pracy szkoły oraz zwiększenie jej roli w środowisku, a co za tym idzie - wzmocnienie jej konkurencyjności wobec innych podobnych placówek działających na tym samym terenie. W książce czytelnik znajdzie m.in.:
praktyczne odniesienia do przepisów prawa określających zadania dyrektorów szkół w ramach nadzoru pedagogicznego na zarządzanie szkołą i zespołami nauczycielskimi,
rozwiązania dotyczące organizacji pracy nauczycieli z uczniami oraz współpracy z ich rodzicami, a także współpracy z innymi nauczycielami,
gotowe propozycje i rozwiązania w zakresie nawiązania i rozwoju współpracy, które można wykorzystać w pracy na rzecz szkół.
Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz rodziców. Zainteresuje także studentów kierunków pedagogicznych.
WSTĘP | str. 7
1
KLIMAT SZKOŁY WSPÓŁPRACY | str. 15
2
SZKOŁA I RODZICE - RAZEM CZY OSOBNO? | str. 43
3
WSPÓŁPRACA ZAPISANA W PRZEPISACH PRAWA | str. 70
4
W POSZUKIWANIU POTRZEB ORAZ CELÓW ROZWOJU SZKOŁY | str. 78
5
DZIELĄC SIĘ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | str. 105
6
ŁĄCZĄC SIĘ, BY BYĆ BARDZIEJ SKUTECZNI | str. 124
7
ZESPOŁOWE UCZENIE SIĘ, CZYLI ODNAJDUJĄC WSPÓLNE MOŻLIWOŚCI | str. 162
8
DIALOG JAKO MOTOR WSPÓŁPRACY | str. 188
9
TRUDNE ROZMOWY | str. 216
10
PRACUJĄC NA SUKCES SWOJEGO PODOPIECZNEGO | str. 248
11
WŁĄCZANIE UCZNIÓW DO PRACY NAD WŁASNYM ROZWOJEM | str. 282
12
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI | str. 324
13
DZIAŁAJĄC NA RZECZ ŚRODOWISKA LOKALNEGO | str. 362
14
BUDOWANIE I ROZWIJANIE ŚRODOWISKA SZKOŁY JAKO WSPÓLNOTY | str. 387
BIBLIOGRAFIA | str. 425