Szkoła uczenia się
Szkoła stoi na progu istotnych zmian, których głównym powodem są m.in. nowe oczekiwania uczniów sygnalizujących potrzebę zrozumienia celowości podejmowanych działań, szacunku dla ich autonomii i traktowania jak partnerów w pracy nad ich osobistym rozwojem. Uczniowie wolą - i potrafią - brać odpowiedzialność za własny rozwój, niż podporządkowywać się procedurom narzucanym z zewnątrz i odbieranym przez nich jako zbędne oraz pozbawione sensu. Szkoła w związku z tym powinna powoli odchodzić od nauczania i zdecydowanie sprzyjać organizacji przestrzeni do uczenia się uczniów. Książka stanowi próbę odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
Jaka jest różnica między nauczaniem a uczeniem się?
Dlaczego uczniowie się (nie) uczą?
Jakie metody aktywizujące i rozwijające można stosować w pracy wychowawczej oraz jak wpływają one na samodzielność i wzrost odpowiedzialności uczniów?
Jaka jest rola dyrektora szkoły w rozwoju kompetencji kluczowych dla organizacji uczenia się uczniów?
Adresaci: Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz rodziców. Zainteresuje także studentów kierunków pedagogicznych.
WSTĘP, CZYLI ZAPROSZENIE DO PODRÓŻY | str. 11
ROZDZIAŁ 1
DLACZEGO UCZNIOWIE SIĘ (NIE) UCZĄ | str. 27
ROZDZIAŁ 2
MIĘDZY NAUCZANIEM A UCZENIEM SIĘ | str. 44
ROZDZIAŁ 3
O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA KOMPETENCJI KLUCZOWYCH | str. 59
ROZDZIAŁ 4
ORGANIZACJA PROCESU UCZENIA SIĘ | str. 76
ROZDZIAŁ 5
MÓZG UCZNIA JAKO MIEJSCE PRACY NAUCZYCIELA | str. 84
ROZDZIAŁ 6
BYĆ COACHEM | str. 103
ROZDZIAŁ 7
BYĆ TUTOREM | str. 118
ROZDZIAŁ 8
BYĆ MENTOREM | str. 134
ROZDZIAŁ 9
BYĆ WYCHOWAWCĄ | str. 140
ROZDZIAŁ 10
CEL I PRZYKŁADY STOSOWANIA METOD AKTYWIZUJĄCYCH W PRACY WYCHOWAWCZEJ | str. 148
ROZDZIAŁ 11
METODY PRACY Z UCZNIAMI | str. 164
ROZDZIAŁ 12
ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁOWEJ | str. 171
ROZDZIAŁ 13
BYĆ MODERATOREM | str. 184
ROZDZIAŁ 14
BYĆ TRENEREM | str. 198
ROZDZIAŁ 15
METODY PRACY TRENERA - POZYSKANIE UCZNIÓW DO WSPÓŁPRACY | str. 209
ROZDZIAŁ 16
BYĆ FACYLITATOREM | str. 216
ROZDZIAŁ 17
ZESTAW ĆWICZEŃ DLA FACYLITATORA | str. 223
ROZDZIAŁ 18
METODY ANGAŻUJĄCE UCZNIÓW | str. 228
ROZDZIAŁ 19
WZMACNIANIE DYSKURSU MIĘDZY UCZESTNIKAMI ZAJĘĆ | str. 240
ROZDZIAŁ 20
METODY ROZWIJAJĄCE SAMODZIELNOŚĆ I WZROST ODPOWIEDZIALNOŚCI UCZNIÓW | str. 246
ROZDZIAŁ 21
JEGO EKSCELENCJA PROJEKT | str. 250
ROZDZIAŁ 22
NAUCZYCIELE SZKÓŁ UCZENIA SIĘ | str. 279
ROZDZIAŁ 23
TRENING KOMPETENCYJNY, CZYLI KIEDY NAUCZYCIEL STAJE SIĘ NAUCZYCIELEM UCZĄCYCH | str. 298
ROZDZIAŁ 24
ROLA DYREKTORA W ROZWOJU KOMPETENCJI KLUCZOWYCH DLA ORGANIZACJI UCZENIA SIĘ UCZNIÓW | str. 306
ROZDZIAŁ 25
PROFIL SZKOŁY | str. 315
ANEKS
ROZMOWY Z PRAKTYKAMI SZKÓŁ UCZENIA SIĘ | str. 325
BIBLIOGRAFIA | str. 383