Publikacja jest przewodnikiem po zagadnieniach dotyczących budowania dobrych relacji w szkole, napisanym przez praktyka dla praktyków – z głębokim przekonaniem, że dobrą edukację tworzy się zawsze poprzez budowanie pozytywnych relacji.
Autorka skupiając się wokół hasła „edukacja to relacja”, zachęca do wdrażania działań opartych na empatii, szacunku i akceptacji oraz proponuje bogaty zbiór pomysłów na budowanie relacji z uczniami, rodzicami, a także ze współpracownikami z grona pedagogicznego.
W książce czytelnik znajdzie m.in.:
katalog pomysłów na budowanie relacji w szkole wraz ze schematami wdrażania proponowanych rozwiązań;
praktyczne porady dotyczące tego, w jaki sposób aranżować szkolną przestrzeń, by sprzyjała ona budowaniu relacji, a zarazem by wspierała efektywną naukę;
techniki komunikacji w konflikcie: narzędzia Porozumienia bez Przemocy (NVC), tutoringu i mediacji.
Opracowanie zawiera ćwiczenia, które pomagają przekuć teorię w praktykę – każdy rozdział wzbogacają pytania, przykłady ze szkolnej codzienności oraz wypowiedzi nauczycielek i nauczycieli.
Adresaci:Książka opisuje konkretne działania, które można podejmować na co dzień, by budować pozytywne więzi w edukacji, przeznaczona jest zarówno dla nauczycieli, jak i dyrektorów szkół odpowiedzialnych za dobrą komunikację, atmosferę i aranżację szkolnej przestrzeni. Zainteresuje także rodziców oraz studentów kierunków pedagogicznych, pomagając im zrozumieć szkolną rzeczywistość.
Jak budować szkolne relacje – Natalia Boszczyk
WSTĘP | str. 9 CZĘŚĆ PIERWSZA POSZERZANIE PERSPEKTYWY – O RELACJACH W SZERSZYM KONTEKŚCIE | str. 17 Rozdział 1 Dokąd płynie ta łódź? – czyli czemu ma służyć edukacja? | str. 19 Rozdział 2 Edukacja to relacja! – o sile pozytywnych więzi w szkolnej codzienności | str. 28 Rozdział 3 Rewolucja zaczyna się przy tablicy, czyli nauczyciel jako cenne narzędzie zmiany społecznej | str. 38 CZĘŚĆ DRUGA PRAKTYCZNE KONKRETY – RELACJE W SZKOLNEJ CODZIENNOŚCI | str. 59 Rozdział 1 Praktyczne konkrety – jak się „robi” relacje? | str. 61 Rozdział 2 Nauczyciel i uczeń w dobrej relacji | str. 71 Rozdział 3 Dobre relacje między nauczycielami | str. 93 Rozdział 4 Nauczyciel i rodzic w jednej drużynie | str. 114 Rozdział 5 Jak się dogadać? – o komunikacji budującej relacje | str. 141 Rozdział 6 Dziecko bez stopni, czyli ocenianie nastawione na dialog | str. 177 Rozdział 7 Relacyjne powietrze – atmosfera i przestrzeń wspierające relacje | str. 202 ZAKOŃCZENIE | str. 247 PODZIĘKOWANIA | str. 251 BIBLIOGRAFIA | str. 253 KATALOG LINKÓW DO GIER I ZABAW INTEGRACYJNYCH | str. 259