Psychopedagogiczne mity 2. Dlaczego warto pytać o dowody
Nagroda główna w konkursie „Książka dla trenera” Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu
Książka przedstawia sposoby odróżniania psychopedagogicznych mitów od teorii oraz praktyki edukacyjnej i terapeutycznej opartej na wynikach rzetelnych badań.
W opracowaniu wyjaśniono m.in.:
psychologiczne mechanizmy ulegania złudzeniom poznawczym w ocenianiu i podejmowaniu decyzji oraz
zjawiska ulegania wpływom twórców i propagatorów twierdzeń oraz praktyków stosujących metody, które nie znalazły dostatecznego poparcia w wynikach poprawnie przeprowadzonych testów.
Adresaci:Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych i rodziców uczniów. Zainteresuje również studentów kierunków nauczycielskich, psychologii, pedagogiki.
PODZIĘKOWANIA 7
WPROWADZENIE 11
CZĘŚĆ I
WPROWADZENIE DO KRYTYCZNEGO MYŚLENIA W PRACY NAUCZYCIELA 19
ROZDZIAŁ 1
MYŚLEĆ KRYTYCZNIE, CZYLI JAK? 21
ROZDZIAŁ 2
JAK ZWODZI NAS WŁASNY UMYSŁ, A INNI WYKORZYSTUJĄ NASZE ZAUFANIE? 74
ROZDZIAŁ 3
JAK SPRAWDZAĆ TRAFNOŚĆ TEORII, RZETELNOŚĆ NARZĘDZI I EFEKTYWNOŚĆ METOD? 147
ROZDZIAŁ 4
NA CZYM POLEGA WCISKANIE KITU? 248
CZĘŚĆ II
„SPRAWDZAM!” 309
ROZDZIAŁ 5
NAUCZANIE CZYTANIA: GLOBALNIE I OD URODZENIA 311
ROZDZIAŁ 6
NADZIEJE I ZŁUDNE OBIETNICE TZW. METODY KRAKOWSKIEJ® 364
ROZDZIAŁ 7
EFEKT PIGMALIONA… A WZROST IQ UCZNIÓW 424
ROZDZIAŁ 8
NEUROFEEDBACK – (PRZE)REKLAMOWANY DLA DZIECI Z ADHD? 461
ROZDZIAŁ 9
CO MOŻNA WYCZYTAĆ Z RYSUNKU DZIECKA? 499
ZAKOŃCZENIE
O POTRZEBIE POZYTYWNEGO SCEPTYCYZMU 527
NA KONIEC... 557
O AUTORACH 559