Świat, w którym funkcjonuje dzisiejsza szkoła – uczęszczający do niej uczniowie oraz zatrudnieni w niej nauczyciele – uległ radykalnej zmianie. Pandemia Covid-19, konieczność nauczania zdalnego i związane z tym zaburzenia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, a także wojna w Ukrainie i potrzeba wsparcia uczniów z doświadczeniem migracji – pokazują chaos funkcjonowania szkoły oraz wskazują na potrzebę stosowania nowych rozwiązań w nauczaniu.
Publikacja zawiera refleksje na temat kondycji współczesnej szkoły, jej dyrekcji i nauczycieli, ich doświadczeń, wad, ograniczeń oraz perspektyw działania pozwalających uczynić ze szkoły miejsce rozwoju i budowania wiary w siebie. Zwraca uwagę na to, że mamy dookoła coraz więcej świetnych nauczycieli oraz doskonale zorganizowanych i ciekawie pracujących szkół, z których warto brać przykład i promować proponowane przez nie rozwiązania.
Książka jest przeznaczona dla nauczycieli, dyrektorów szkół, członków nauczycielskich związków zawodowych. Zainteresuje zarówno pracowników naukowych, jaki i studentów kierunków pedagogicznych.
Świat się zmienia | str. 7 Zadania pasożytnicze | str. 11 Właściwe korzystanie z informacji | str. 17 Współpraca | str. 24 Standaryzacja | str. 34 Indywidualne uznanie – rozwój | str. 41 Co robić? | str. 49 Lęk przed wolnością | str. 52 Gen posłuszeństwa | str. 62 Szkoła przemocy | str. 66 Kiedy szkoła nie przeszkadza | str. 82 Wolność, ale jaka? | str. 96 Ucieczka od wyboru koniecznej zmiany i strefa komfortu | str. 116 Edukacja w wolności | str. 126 Między trenowaniem zachowań a kształtowaniem postaw | str. 139 Ja, nauczyciel, czyli między realizacją podstaw a autonomią decyzji | str. 150 Nauczyciel tutor | str. 167 Tutoring rówieśniczy | str. 183 Etapy rozwoju tutora | str. 191 Odpowiedzialność dorosłych | str. 194 Zaprzeczyć tezom Milgrama | str. 225 Działania społeczne, czyli o aktywności na rzecz edukacji | str. 254 Porządkowanie rozwiązań | str. 278 Związki wspierające wolność | str. 315 Zakończenie | str. 339 Bibliografia | str. 345