Niniejsza monografia skierowana jest przede wszystkim do studentów uczelni ekonomicznych na kierunku Zarządzanie w kulturze, sztuce i turystyce kulturowej, ale też kierunków pokrewnych. Jej odbiorcami mogą być ponadto teoretycy, jak i praktycy – menedżerowie zmagający się na co dzień z problemami zarządzania jednostkami kultury. Inspiracji do jej powstania dostarczyła III Ogólnopolska Konferencja Biznes w kulturze – kultura w biznesie pod tytułem Wykorzystanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w jednostkach kultury, zorganizowana na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach w 2016 r. przez mgr. Jerzego Stasicę – kierownika studenckiego Zespołu Pieśni i Tańca „Silesianie”. Jest to już druga edycja monografii pod redakcją Beaty Reformat i Anny Kwiecień poświęconej funkcjonowaniu jednostek kultury w Polsce. Celem publikacji jest prezentacja zagadnień wiążących się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, szczególnie ich potencjału narzędziowego w działalności biznesowej instytucji kultury w Polsce.
Wstęp 7 Rozdział I Dostęp do kultury via technologie informacyjno-komunikacyjne: Polska na tle Unii Europejskiej (Katarzyna Żak) 9 Rozdział II Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne w jednostkach kultury szansą na zdobywanie klientów z pokolenia Y i Z (Paulina Reformat, Hanna Ziętara) 21 Rozdział III Crowdsourcing jako metoda angażowania konsumentów w projekty kulturalne (Małgorzata Kieżel, Joanna Wiechoczek) 33 Rozdział IV Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne na rynku kultury – aplikacja Beacon (Beata Reformat) 42 Rozdział V Zastosowanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w upowszechnianiu kultury na przykładzie działań Stowarzyszenia „Droga” (Ewelina Papaj) 53 Rozdział VI Niewykorzystane szanse – nowe media i technologie w polskich teatrach operowych (Dominika Szymocha) 64 Rozdział VII Nowoczesne technologie w promocji muzeów na przykładzie działań realizowanych przez firmę MOISEUM (Paulina Radzik) 74 Rozdział VIII Marketing społecznościowy jako narzędzie promocji kultury na przykładzie akcji Muzeum Śląskiego „Rozpocznij od kultury” (Anna Gniady, Anita Kopeć, Agnieszka Put) 82 Rozdział IX Wpływ zastosowań nowoczesnych technologii na atrakcyjność i popular-ność muzeów w Polsce (Monika Krysiak, Szymon Głowania) 96 Rozdział X Internet – nowe medium w turystyce religijnej na przykładzie pielgrzymek wirtualnych (Barbara Pabian) 108 Rozdział XI Sprzedaż internetowa jako przejaw wykorzystania nowoczesnych technologii w instytucjach kultury (Małgorzata Kieżel, Anna Kwiecień) 116 Rozdział XII Mechanizmy gier w działaniach instytucji kultury na przykładzie teatrów (Katarzyna Walotek-Ściańska) 124 Rozdział XIII Wykorzystanie Internetu przy podejmowaniu decyzji finansowych. Przy-kład jednostek kultury (Bożena Frączek, Aleksandra Nocoń) 134 Rozdział XIV Crowdfunding w finansowaniu jednostek kultury (Aleksandra Nocoń) 145 Rozdział XV Specyfika systemu rachunkowości w instytucjach kultury w świetle regulacji prawnych (Ewa Ogłozińska) 155 Rozdział XVI Rachunkowość w instytucjach kultury w kontekście amortyzacji środków trwałych (Wioletta Świeboda) 162 Rozdział XVII Możliwości współpracy biznesu z jednostkami kultury w aspekcie zastosowań nowych technologii (Magdalena Wójcik-Jurkiewicz, Monika Karczewska) 171 Rozdział XVIII Kulturowe uwarunkowania planowania i organizowania projektu logistycznego przez jednostki kultury na rynkach zagranicznych (Aleksander Pabian) 181 Bibliografia 191 Spis fotografii 207 Spis rysunków 209 Spis tabel 211