Celem publikacji jest identyfikacja oraz ocena kierunków rozwoju relacji zachodzących pomiędzy wybranymi jednostkami kultury w Polsce a szeroko pojętym otoczeniem biznesowym. Jego realizację oparto na bogatych źródłach literaturowych, statystycznych, wynikach prowadzonych badań oraz egzemplifikacji nowych praktyk biznesowych stosowanych przez instytucje kultury w zakresie budowy i rozwoju relacji. Na tom składa się siedemnaście rozdziałów, których autorami są w większości pracownicy naukowi oraz doktoranci rozpoczynający dopiero swą karierę naukowo-dydaktyczną. Publikacja dzięki połączeniu wiedzy teoretyków i przykładów z praktyki gospodarczej daje wieloaspektowy pogląd na działania jednostek kultury w Polsce w zakresie tworzenia relacji z otoczeniem. Podstawą ich rozwoju stają się nowoczesne technologie, stąd też monografia inspiruje do usprawnienia działań w instytucjach kultury w Polsce podążających za zmianami w ich otoczeniu. Niniejsza monografia skierowana jest przede wszystkim do studentów uczelni ekonomicznych na kierunku zarządzanie w kulturze, sztuce i turystyce kulturowej, ale też kierunków pokrewnych. Jej odbiorcami mogą być ponadto teoretycy, jak i praktycy – menedżerowie związani na co dzień z problemami rozwoju relacji w sektorze kultury. Monografia może także zainteresować podmioty specjalizujące się w problematyce marketingu relacji. Jej czytelnikami będą przede wszystkim osoby zorientowane już w podstawowych zagadnieniach dotyczących funkcjonowania jednostek kultury w dobie turbulentnych zmian w otoczeniu.
Wstęp 7 Rozdział I Umiędzynarodowienie relacji handlowych w obszarze kultury: Polska na tle Unii Europejskiej (Katarzyna Żak) 9 Rozdział II Modele kształtowania relacji pomiędzy jednostkami sektora kultury a instytucjami państwowymi funkcjonującymi w wybranych krajach Unii Europejskiej (Małgorzata Grząba) 22 Rozdział III Uczestnictwo w kulturze jako podstawowa relacja warunkująca istnienie jednostek kultury (Anna Kwiecień) 30 Rozdział IV Współpraca z biznesami kreatywnymi jako szansa na rozwój instytucji kultury (Beata Reformat) 38 Rozdział V Współpraca z organizatorami wydarzeń kulturalnych z perspektywy samorządu terytorialnego. Przykład miast poprzemysłowych województwa śląskiego (Paweł Piotrowski) 51 Rozdział VI Muzeum jako jednostka kultury społecznie konstytuowana w relacjach z osobami zwiedzającymi (Barbara Pabian) 61 Rozdział VII Komunikacja samorządowych jednostek kultury z otoczeniem poprzez media społecznościowe (Monika Krysiak, Szymon Głowania) 73 Rozdział VIII Mobilna komunikacja marketingowa w kulturze i sztuce jako narzędzie kształtowania relacji z odbiorcami (Małgorzata Kieżel, Joanna Wiechoczek) 84 Rozdział IX Dotacje na rzecz państwowych instytucji kultury (Wioletta Świeboda) 96 Rozdział X Kapitał relacyjny w finansowaniu jednostek kultury. Przykład crowdfundingu (Aleksandra Nocoń) 106 Rozdział XI Crowdfunding jako innowacyjne źródło finansowania projektów kulturalnych w Polsce (Małgorzata Kieżel, Joanna Wiechoczek) 120 Rozdział XII Tworzenie i rozwój relacji z otoczeniem poprzez wydatki na kulturę wybranych miast na prawach powiatu (Justyna Konsek-Ciechońska) 133 Rozdział XIII Relacje pomiędzy instytucją kultury a firmą cateringową na przykładzie organizacji 41. Sesji Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO (Paulina Reformat, Hanna Ziętara) 143 Rozdział XIV Kształtowanie relacji organizacji z pracownikami jako element profesjonalizacji zarządzania w kulturze na przykładzie Instytucji Kultury im. K. Bochenek – Katowice Miasto Ogrodów (Anna Dewalska-Opitek) 155 Rozdział XV Akwizycja sposobem kształtowania relacji między jednostkami kultury a ich klientami na rynku przemysłowym (Aleksander Pabian) 168 Rozdział XVI Relacje na rynku dóbr kultury na podstawie zarządzania Flag Fen (Beata Nowotarska-Romaniak, Anastazja Magdalena Kasztalska) 176 Rozdział XVII Obowiązki i uprawnienia instytucji kultury w trakcie kontroli przez wybrane jednostki administracji publicznej w świetle regulacji prawnych (Ewa Ogłozińska) 184 Bibliografia 193 Spis fotografii 211 Spis rysunków 211 Spis tabel 212