Niniejsze opracowanie związane jest z organizacją piątej już serii (jubileuszowej) Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Biznes w kulturze – kultura w biznesie” pod tytułem „Nowe trendy w otoczeniu jednostek kultury”, zorganizowanej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach w 2018 r. przez mgr. Jerzego Stasicę – kierownika Zespołu Pieśni i Tańca „Silesianie”. Jej pokłosie stanowi zbiór artykułów prezentowanych w niniejszej monografii pod redakcją naukową Beaty Reformat, Anny Kwiecień i Aleksandry Nocoń, poświęconej funkcjonowaniu jednostek kultury w Polsce. Celem publikacji jest rozpoznanie i ocena wpływu nowych trendów zachodzących w otoczeniu jednostek kultury na ich efektywne funkcjonowanie w Polsce. Jego realizację oparto na bogatych źródłach literaturowych, statystycznych, wynikach prowadzonych badań oraz przykładach praktyk biznesowych stosowanych przez instytucje kultury w związku z nowo obserwowanymi w ich otoczeniu trendami rynkowymi. Strukturę opracowania tworzy dziewięć artykułów, których autorami są w większości pracownicy naukowi oraz młodzi doktoranci i studenci rozpoczynający dopiero swą karierę naukowo-dydaktyczną.
Wstęp 7 Rozdział I Rozwój Gospodarki Opartej na Wiedzy a innowacyjne zmiany zachowań instytucji kultury w Polsce (Beata Reformat) 9 Rozdział II Sektor kultury i kreatywny w Polsce: istota, mechanizmy i ograniczenia oraz główne tendencje rozwoju (Katarzyna Żak) 18 Rozdział III Marketing w instytucjach kultury – potrzeby i obawy (Anna Kwiecień) 32 Rozdział IV Wyzwania instytucji kultury w zakresie marketingu i sponsoringu przez biznes (Jakub Kubiczek) 41 Rozdział V Real-time marketing jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku polskich muzeów (Joanna Macalik) 51 Rozdział VI Event marketing jako narzędzie promocji wydarzeń kulturalnych i biznesowych na przykładzie Katowic (Justyna Szymczyk) 63 Rozdział VII Crowdinvesting – inwestycyjny model finansowania społecznościowego. Alternatywa dla instytucji kultury (Aleksandra Nocoń) 75 Rozdział VIII Komunikacja jednostek kultury z otoczeniem z wykorzystaniem mediów społecznościowych (Paulina Radzik) 88 Rozdział IX Wykorzystanie nowoczesnych technologii w jednostkach i placówkach kultury w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej (Adrian Pietrzyk) 95 Bibliografia 103 Spis fotografii 113 Spis rysunków 113 Spis tabel 114