Niniejsza monografia skierowana jest przede wszystkim do studentów uczelni ekonomicznych na kierunku Zarządzanie w kulturze, sztuce i turystyce kulturowej, ale też kierunków pokrewnych. Jej odbiorcami mogą być ponadto teoretycy, jak i praktycy – menedżerowie zmagający się na co dzień z problemami zarządzania jednostkami kultury.
Publikacja, dzięki połączeniu wiedzy teoretyków i przykładów z praktyki gospodarczej, daje wieloaspektowy pogląd na wybrane problemy występujące w jednostkach kultury. Jest ona pokłosiem drugiej edycji ogólnopolskiej konferencji pt. Biznes w kulturze – kultura w biznesie poświęconej problematyce szeroko rozumianej kultury i związanych z nią zagadnień. Praca stanowi ważny przyczynek do kontynuacji dyskursu naukowego oraz inspiruje do usprawnienia działań w instytucjach kultury w Polsce, podążających za zmianami w ich otoczeniu.
Wstęp 7 Rozdział I Kultura jako wartość i wartości w kulturze. Perspektywa biznesu (Barbara Pabian) 9 1.1. Kultura – geneza pojęcia 9 1.2. Wartości kulturowe 11 1.3. Wartość kulturowa a wartość ekonomiczna 13 1.4. Wartości kultury narodowej 14 1.5. Różnice kulturowe w biznesie międzynarodowym 15 Rozdział II Rola uniwersytetów w kształtowaniu kultury – współczesne wyzwania (Anna Kwiecień) 19 2.1. Znaczenie kultury 20 2.2. Rola i funkcje uniwersytetu 21 Rozdział III Implementacja Strategii Rozwoju Kultury Katowice 2020+ w świetle wyników badań empirycznych (Anna Dewalska-Opitek) 27 3.1. Zarządzanie strategiczne w sferze kultury 28 3.2. Strategia Rozwoju Kultury Katowice 2020+ 30 3.3. Zakres stosowania Strategii Rozwoju Kultury Katowice 2020+ przez instytucje kultury – wyniki badań bezpośrednich 33 Rozdział IV Koncepcja Lean Management w publicznych instytucjach kultury – przesłanki i bariery wdrażania (Justyna Maciąg) 48 4.1. Istota koncepcji Lean Management w organizacjach publicznych 50 4.2. Lean Management w publicznych instytucjach kultury – uwarunkowania wdrażania 56 Rozdział V Wybrane problemy zarządzania projektami kultury (Agnieszka Ślusarczyk) 61 5.1. Zalety i wady realizacji projektów kultury 62 5.2. Uwarunkowania decydujące o sukcesie projektów kultury 63 5.3. Metody i techniki zarządzania projektami kultury 64 Rozdział VI Unijne dofinansowanie kultury jako szansa na rozwój biznesu kreatywnego (Beata Reformat) 69 6.1. Kreatywność i biznes kreatywny w kulturze − relacja i znaczenie pojęć 69 6.2. Dofinansowanie sektora kultury – wybrane przykłady programów unijnych 75 Rozdział VII Finansowanie jednostek kultury w warunkach globalnego kryzysu finansowego (Aleksandra Nocoń) 81 7.1. Kultura a kryzys – rozważania teoretyczne 82 7.2. Finansowanie instytucji kultury – analiza oraz ocena 83 7.3. Globalny kryzys finansowy a działalność jednostek kultury 92 Rozdział VIII Sponsoring kultury jako forma jej finansowania przez banki oraz podmioty sektora usług turystycznych – analiza wybranych przypadków (Małgorzata Kieżel, Joanna Wiechoczek) 94 8.1. Istota sponsoringu, jego cechy i klasyfikacja 95 8.2. Przesłanki rozwoju sponsoringu kultury 99 8.3. Cele sponsoringu w komunikacji marketingowej i jego rola w budowaniu marki banków oraz przedsiębiorstw turystycznych 103 8.4. Finansowanie kultury i jej główne źródła 106 8.5. Fundacje bankowe jako podmioty wspierające kulturę 111 8.6. Działania banków z obszaru sponsoringu – case research 115 8.7. Aktywności firm usług turystycznych w sferze sponsoringu – case research 119 Bibliografia 127 Spis rysunków 137 Spis tabel 139 Spis wykresów 141