Znaczenie praktyk pedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli
Kształcenie nauczycieli jest wyzwaniem dla uczelni wyższych. Przygotowanie kandydatów do tego zawodu wymaga wysokiej jakości oferty edukacyjnej, szczególnych kwalifikacji kadry akademickiej oraz współpracy uczelni z instytucjami edukacyjnymi i nauczycielami praktykami - aby tworzyć warunki do rozwoju kompetencji pedagogicznych, które będą stanowić podstawę do odpowiedzialnej i twórczej pracy. W publikacji omówiono współczesne problemy związane z przygotowaniem kandydatów na nauczycieli w procesie akademickiego kształcenia - ze szczególnym uwzględnieniem praktyk pedagogicznych i ich znaczenia w budowaniu podstaw tożsamości zawodowej przyszłych nauczycieli. Autorzy książki zastanawiają się:
Jakie znaczenie mają doświadczenia praktyczne w procesie rozwoju zawodowego nauczycieli w perspektywie teoretycznej?
Jak kształtować nauczycielski profesjonalizm?
Jaką rolę w procesie kształcenia odgrywa nowatorstwo i autonomia zawodowa nauczycieli?
Omawiają także różne modele praktyk studenckich, z prezentacją projektów i doświadczeń Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Adresaci: Książka jest przeznaczona dla nauczycieli, studentów kierunków pedagogicznych, administracji oświatowej i wszystkich, którym bliska jest problematyka jakości kształcenia kandydatów do niezwykle wymagającego i odpowiedzialnego zawodu nauczyciela wczesnej edukacji.
WSTĘP | str. 9
Rozdział 1
ZNACZENIE DOŚWIADCZEŃ PRAKTYCZNYCH W KSZTAŁCENIU I ROZWOJU ZAWODOWYM NAUCZYCIELI | str. 13
Rozdział 2
WYBRANE KONTEKSTY NAUCZYCIELSKIEGO PROFESJONALIZMU I KOMPETENCYJNOŚCI - STAN AKTUALNY, POTRZEBY I REKOMENDACJE | str. 32
Rozdział 3
NOWATORSTWO I AUTONOMIA NAUCZYCIELI KLUCZEM DO BUDOWANIA KOMPETENCJI ZAWODOWYCH | str. 76
Rozdział 4
MODELE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH - BEHAWIORYZM I KONSTURTYWIZM W KSZTAŁCENIU PRZYSZŁYCH NAUCZYCIELI | str. 90
Rozdział 5
KONSTRUKTYWISTYCZNY MODEL PRAKTYK W KSZTAŁCENIU STUDENTÓW WYDZIAŁU PEDAGOGICZNEGO UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO | str. 113
BIBLIOGRAFIA | str. 149
O AUTORACH | str. 155