0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną (eBook)

Wybrane zagadnienia

0.00  (0 ocen)
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły
  • Wydanie: Kraków, 1, 2009

  • Autor: Iwona Chrzanowska

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
38,00 zł
34,20 zł
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 3,80 zł
Wysyłka:
online
Dodaj do schowka

Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną

Książka „Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia” podkreśla potrzebę przeciwdziałania patologiom związanym z procesami marginalizacji i wykluczenia społecznego. Możemy w niej również odnaleźć rozważania na temat rozumienia samego terminu „nierówności edukacyjnych” oraz tego, co je determinuje. W kontekście tytułowego zagadnienia – zaniedbań w edukacji – autorka skoncentrowała się na tych nierównościach, które wiążą się z zaniedbaniem szans i potencjału rozwojowego dziecka. Grupy badawczej nie stanowi młodzież utalentowana, wybitnie zdolna, tylko niepełnosprawna umysłowo. Nawiązując do koncepcji M. Kozakiewicza, który podstawę nierówności odnajduje w ekonomicznej, społecznej czy kulturowej odmienności warunków życia, jako teren badań obrane zostało środowisko wiejskie. Czy i na ile młodzież wiejska jest zagrożona eliminacją z rynku pracy uwarunkowaną brakiem wystarczających kompetencji (wiadomości i umiejętności) wynoszonych ze szkoły? Czy istotnie fakt realizacji obowiązku edukacji w szkole wiejskiej przekłada się na niższy poziom osiągnięć uniemożliwiający rywalizację z rówieśnikami z miast? W niniejszej publikacji Iwona Chrzanowska próbuje odpowiedzieć na te pytania, porównując i interpretując wyniki dotychczasowych badań dotyczących sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych organizowanych przez Centralną Komisję Edukacyjną (dalej CKE) na populacjach pełnych absolwentów szkół podstawowych i gimnazjów, a także odnosząc się do wyników badań własnych. Oprócz wskazania rezultatów osiągnięć szkolnych, ukazuje również ich uwarunkowania odwołując się do kwalifikacji nauczycieli oraz przygotowania szkół do realizacji procesu dydaktycznego. W ostatnim rozdziale przedstawia wnioski, postulaty, prognozy dotyczące pożądanych zmian w finansowaniu polskiego systemu edukacyjnego i konstruowaniu programów nauczania i wychowania. O marginalizacji i wykluczeniu, szczególnie w edukacji, mówi się niechętnie. Dzieje się tak ze względu na podmiot oddziaływań edukacyjnych, którym jest dziecko. W kulturze europejskiej ma ono specyficzną i uprzywilejowaną pozycję. Wynika ona z odpowiedzialności dorosłego za jego bezpieczeństwo, jakość życia, możliwość rozwoju i poczucie szczęścia. Podobnie jest z kwestią dopasowania edukacji do nowych warunków, charakterystycznych dla społeczeństwa demokratycznego. Młodzież, mimo składanych przez władze oświatowe deklaracji, wciąż nie wynosi ze szkoły umiejętności operowania wiedzą, w dalszym ciągu bowiem główną tendencją w nauczaniu wydaje się hołdowanie encyklopedyzmowi. W szkole brakuje nastawienia na kształtowanie zainteresowań wybranymi dziedzinami wiedzy czy poszczególnymi treściami nauczania. Zbyt często zajęcia są nudne, stereotypowe, a relacje społeczne utrwalone i niezmienne, zwłaszcza prymat nauczycielskiego władztwa. Tematy te podnosi w swojej najnowszej publikacji Iwona Chrzanowska.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika »
    3. Pedagogika specjalna
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7587-297-2
  • Liczba stron: 326
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp  	9
Szkoła i kształcenie ogólne jako wyzwanie współczesności  	15
  Bieda i ubóstwo – wstydliwe oblicze rozwoju cywilizacji  	15
  Wybrane koncepcje marginalności i wykluczenia społecznego  	20
  Edukacyjne konsekwencje biedy i ubóstwa  	36
  Edukacyjne konsekwencje diagnozy, selekcji i izolacji  	42
    Bieda dzieci i ich środowisk rodzinnych – sytuacja w Polsce  	50
    O nierównościach edukacyjnych – zaspokajanie specjalnych potrzeb  	52
    Niepełnosprawność groźbą edukacyjnego niepowodzenia i wykluczenia  	58
    Edukacja w Polsce – szansa czy zagrożenie? Jak „zreformować reformę”  	70
  Trudności w uczeniu się jako potencjalna przyczyna wykluczenia i marginalizacji  	73
    Teoretyczne koncepcje trudności w uczeniu się  	74
    Koncepcja trudności w uczeniu się jako zaburzenie indywidualnego rozwoju człowieka  	76
    Konteksty trudności w uczeniu się jako efekt marginalizacji i wykluczenia  	81
    Teoria socjolingwistyczna Basila Bernsteina  	82
    Teoria reprodukcji kulturowej Pierre’a Bourdieu  	85
    Trudności w uczeniu się a koncepcja wyuczonej bezradności  	86
    Trudności w uczeniu się w kontekście teorii naznaczania społecznego  	92
Edukacja na wsi. Mity a rzeczywistość  	99
  Możliwe przyczyny i obszary wykluczenia społecznego na terenach wiejskich  	100
    Mit 1. Edukacja przedszkolna na wsi – wciąż zaniedbany i niedoceniany etap w edukacji  	104
    Mit 2. Mniejsze szanse kształcenia w toku realizacji obowiązku szkolnego  	109
    Mit 3. Ograniczony dostęp do kształcenia na poziomie wyższym  	114
    Mit 4. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich – nierozwiązany problem alternatywnej edukacji  	119
Ocena jakości kształcenia i efektywności pracy szkół – raporty polskie z badań OECD w latach 2000–2006. Tło dla analizy zaniedbań w obszarze edukacji  	125
Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego na terenach wiejskich – analiza wyników egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2002–2008  	139
  Kwalifikacje nauczycieli  	147
  Dostęp do współczesnych technologii informacyjnych a specyfika kształcenia na terenach wiejskich  	151
  Zasoby biblioteczne we wspomaganiu kształcenia na terenach wiejskich  	154
  Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu podstawowym na terenach wiejskich  	156
Uwarunkowania i efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich – z wyników badań CKE w latach 2002–2008  	161
  Kwalifikacje nauczycieli  	175
  Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w kształceniu gimnazjalnym  	178
  Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich  	179
  Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich  	180
  Odpad szkolny – przemilczane wykluczenie  	181
Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego i gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – z wyników badań CKE w latach 2002–2008  	191
  Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych  	191
  Efekty kształcenia podstawowego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (z danych CKE za lata 2002–2008)  	196
  Kształcenie specjalne w Polsce – szkoły podstawowe  	204
    Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych  	208
    Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych  	211
    Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu podstawowym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych  	213
    Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych  	214
  Efekty kształcenia gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – z danych CKE za lata 2002–2008  	216
  Kształcenie specjalne w Polsce – etap gimnazjum  	225
    Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum  	227
    Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum  	230
    Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum  	231
Polskie wyzwania edukacyjne XXI wieku. Jaka szkoła, w jakim systemie?  	233
Edukacyjne szanse oraz zagrożenia w kształceniu dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich – z badań własnych  	239
  Efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich a zagadnienie trudności w uczeniu się. Prezentacja wyników badań własnych  	242
    Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści humanistycznych  	247
    Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści matematyczno-przyrodniczych  	251
    Zróżnicowanie wyników uczniów z gimnazjów wiejskich a płeć badanych  	254
    Podsumowanie  	260
  Uczeń z niepełnosprawnością umysłową poza kształceniem specjalnym. Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych na terenach wiejskich  	263
    Relacja: integracja – nauczanie włączające  	268
    Efekty procesu kształcenia uczniów z niepełnosprawnością umysłową w szkole ogólnodostępnej na terenach wiejskich. Relacja z badań własnych  	275
    Podsumowanie  	294
Jaka przyszłość? Wnioski, postulaty, prognozy  	299
Bibliografia  	309
Netografia  	323

Inni Klienci oglądali również

2,70 zł 3,00 zł
Do koszyka

Edukacja Jutra. Jakość kształcenia i niepowodzenia szkolne - Bogdan Urbanek: Co może wyczarować nauczycielska wyobraźnia?

(…) Od czego zależą sukcesy szkolne uczniów jako przeciwieństwo niepowodzeń szkolnych? Można je podzielić na: uwarunkowania szkolne (warunki do nauki i osiągania sukcesów, kompetencje nauczycieli, rozwój zainteresowań uczni&...
20,85 zł 22,60 zł
Do koszyka

Społeczeństwo, edukacja, praca

Książka stanowi forum przemyśleń w kwestiach, które znajdowały się w polu zainteresowań Jana Szczepańskiego: struktury społecznej i roli intelektualistów, pracy, szkolnictwa wyższego i nauczania socjologii, metod badawczych, socjologii ja...
25,20 zł 28,00 zł
Do koszyka

Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

Edukacja społeczno-przyrodnicza jako jeden z obszarów zintegrowanej edukacji dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym obejmuje wiele różnorodnych treści: biologicznych, społecznych, geograficznych, historycznych, fizycznych, zwią...
2,77 zł 3,00 zł
Do koszyka

Sztuka - edukacja - kultura - 02 Filozofia, czyli służba Muzom. O potrzebie dialogu między filozofią a sztuką

Monografia pt. Sztuka – Edukacja – Kultura. Z teorii i praktyki edukacji artystycznej prezentuje różnorodne rozważania, zarówno od strony teoretycznej, technologii warsztatu artystycznego, dydaktyki sztuki i innowacyjnych rozw...
6,30 zł 7,00 zł
Do koszyka

Rytmika Emila Jaques-Dalcroze'a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej - 02 Nadpobudliwość psychoruchowa – problem, diagnoza, przyczyny

Głównym problemem większości dzieci z ADHD są deficyty uwagi oraz zakłócenia hamowania swojego zachowania (Barkley, Borkowska, Kołakowski). Na konieczność wczesnej diagnozy oraz leczenia dzieci z tym rzeczywistym zaburzeniem rozwojowym zw...
2,25 zł 2,50 zł
Do koszyka

Kobieta - zdrowie - ciało - 12 Budzenie świadomości relacji pomiędzy stylem życia a zdrowiem

Opracowanie obejmuje zagadnienia związane z codziennym funkcjonowaniem kobiet, mnogością podejmowanych przez nie ról i zadań, z jednoczesnym ukazaniem biopsychospołecznych problemów, z jakimi się zmagają. Warto podkreślić, że o ile zagadn...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!
 
Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowaniaserwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetumożna zmienić ustawienia dotyczące cookies Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.