„Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”. T. 21, nr 2/2015: Interdyscyplinarność w opiece i wsparciu osób niepełnosprawnych
Kolejny numer „Problemów Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, pt. "Interdyscyplinarność w opiece i wsparciu osób niepełnosprawnych" (2/2015, tom 21) pod redakcją Sylwii Wrony i Jerzego Rottermunda, zawiera dziewięć artykułów, w których autorzy dzielą się swoim doświadczeniem zawodowym, wskazując jednocześnie na konieczność podejmowania zadań i adekwatnych terapii dla poprawy jakości życia osób będących w potrzebie. Kryterium doboru publikacji do przedłożonego tomu mieści się w triadzie:
osoba niepełnosprawna (rozwój, zdrowie, potrzeby) – środowisko (kształcenie, nauka, codzienne życie) – zespół rehabilitacyjny. Zakres tematyczny zaprezentowany w czasopiśmie jest szeroki, gdyż taka jest aktualnie potrzeba wymiany myśli, przekazywania sobie wzajemnie informacji o możliwościach, a zarazem prowadzenia czynności terapeutycznych, wspierających czy opiekuńczych.
Spis treści
Wprowadzenie (Sylwia Wrona, Jerzy Rottermund) / 9
Artykuły, polemiki, dyskusje
Anna Nowak
Protection of the rights of persons with disabilities / 15
Boris Titzl
Hodnota historického nadhledu pro současnou speciální pedagogiku / 29
Michal Kozubik
Postavenie Rómov na Slovensku / 39
Joanna Zemlik, Bożena Zawadzka
Stomatologiczna opieka przyłóżkowa – możliwości i ograniczenia / 47
Jerzy Rottermund, Andrzej Knapik
Aktywność fizyczna przyczynkiem do satysfakcji w geriatrii / 57
Pavol Beňo, Silvia Capíková, Ingrid Juhásová
Bariéry, na ktoré narážajú ľudia so sluchovým postihnutím v Slovenskej republike / 73
Danuta Grzesiak-Witek
“The piano which speaks” – causes and therapy of child mutism / 85
Jerzy Norbert Grzegorek
Inny w przestrzeni wychowania do twórczości – tancerz z niepełnosprawnością ruchową / 95
Joanna Godawa, Szymon Godawa
Wewnętrzne krajobrazy sztuki – arteterapia we wspieraniu procesów socjalizacyjnych osób z niepełnosprawnością / 105
Recenzje i polemiki
Jerzy Rottermund
Magdalena Bełza: Systemy edukacji osób umiarkowanie i znacznie oraz głęboko niepełnosprawnych intelektualnie (na przykładzie rozwiązań w Anglii, Republice Czeskiej i Polsce) / 117
Joanna Kapias
Ilona Fajfer-Kruczek: Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym / 119