Wpływ kultury na jakość relacji w międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw
Należy wyraźnie podkreślić, iż monografia ma znaczenie poznawcze, wzbogacające wiedzę z zakresu problematyki związanej z budowaniem relacji pomiędzy przedsiębiorstwami na rynku B2B. Charakteryzuje się wyjątkową aktualnością poruszanych zagadnień oraz dobrym poziomem warsztatu naukowego, na co wskazuje dobrana literatura przedmiotu oraz zastosowana metodyka do rozwiązywania podjętych przez autorkę problemów badawczych.
Z recenzji prof. dr. hab. Macieja Urbaniaka, Uniwersytet Łódzki
Monografia analizuje skomplikowany wpływ kultury na działalność gospodarczą na styku transakcji rynkowych i hierarchii, co jest dużym wyzwaniem ze względu na niedookreśloność, rozmyte granice, ramowy charakter badanych obszarów. (...) Rozważania są wnikliwe, pokazują zdolność Autorki do krytycznej analizy. (...) Praca jest napisana ciekawym językiem (...), w sposób zobiektywizowany i spójny, jasno i konsekwentnie są w niej analizowane kolejne, ważne naukowo wątki.
Z recenzji dr hab. Beaty Stępień, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Spis treści
Wstęp
1. Międzynarodowa współpraca przedsiębiorstw - wprowadzenie
1.1. Podstawowe terminy
1.2. Ramy teoretyczne międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw
1.3. Przesłanki międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw
1.4. Rodzaje międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw
2. Kulturowe uwarunkowania międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw
2.1. Koncepcja kultury
2.2. Wybrane badania nad kulturą narodową
2.2.1. Hofstede
2.2.2. Hall
2.2.3. Gesteland
2.2.4. GLOBE
2.3. Kontrowersje wokół badań nad kulturą narodową
2.4. Kultura organizacyjna
2.5. Dystans kulturowy i dystans psychiczny
2.6. Różnice kulturowe a relacje przedsiębiorstw
3. Pozakulturowe uwarunkowania międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw
3.1. Uwarunkowania zewnętrzne
3.2. Uwarunkowania organizacyjne
3.2.1. Doświadczenie we współpracy międzynarodowej
3.2.2. Zarządzanie współpracą międzynarodową
3.3. Uwarunkowania osobowe
3.4. Specyfika współpracy
3.4.1. Podobieństwo partnerów
3.4.2. Władza
3.5. Bariery współpracy międzynarodowej
3.6. Czynniki sukcesu współpracy międzynarodowej
4. Jakość relacji przedsiębiorstw
4.1. Pojęcie jakości relacji
4.2. Zaufanie
4.3. Zaangażowanie
4.4. Komunikacja
4.5. Konflikty
4.6. Satysfakcja
5. Jakość relacji w międzykulturowej współpracy polskich przedsiębiorstw
- wyniki badań własnych
5.1. Kulturowe uwarunkowania współpracy międzynarodowej polskich,
chińskich i niemieckich przedsiębiorstw
5.2. Hipotezy i pytania badawcze
5.3. Metoda i próba badawcza
5.4. Wymiary jakości relacji
5.5. Kraj pochodzenia i kierunek współpracy a jakość relacji
5.6. Uwarunkowania organizacyjne a jakość relacji
5.7. Postawy respondentów a jakość relacji
5.7.1. Przekonania dotyczące barier w nawiązywaniu współpracy
5.7.2. Postrzegane czynniki sukcesu współpracy
5.7.3. Ogólne przekonania na temat współpracy z partnerami z Chin lub z Niemiec
5.8. Specyfika współpracy a jakość relacji
5.9. Wyniki weryfikacji hipotez i odpowiedzi na pytania badawcze
5.10. Ograniczenia badania i przyszłe kierunki badawcze
Podsumowanie
Spis tabel
Spis rysunków
Bibliografia