Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha
Trzy lata po ukazaniu się pozycji Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, która szybko stała się bestsellerem, Małgorzata Sidor-Rządkowska przygotowała kolejną książkę. Tym razem przedmiot rozważań stanowi odpowiedź na pytanie, czym jest profesjonalny coaching - jakie zasady i standardy etyczne muszą być przestrzegane, aby proces ten przebiegał prawidłowo, autentycznie wspierając rozwój jednostek i zespołów. W książce omówiono: istotę i rodzaje coachingu, relacje między coachingiem a innymi formami wspierania rozwoju, taki mi jak mentoring, konsulting, szkolenia, różnice między coachingiem a psychoterapią, najważniejsze zasady etyczne coachingu, dylematy etyczne pojawiające się w codziennej pracy oraz propozycje ich rozstrzygania - w tej części swoim doświadczeniem dzieli się kilkunastu coachów wywodzących się z różnych nurtów i szkół omawianej profesji. "Z pełnym przekonaniem stwierdzam, że powstała książka bardzo potrzebna, dotycząca aktualnej, ważnej problematyki, interesującej szerokie grono coachów, menedżerów, specjalistów z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi oraz wiele innych osób, które pragną poznać tajniki coachingu. Jest to książka napisana dobrym, precyzyjnym, a jednocześnie bardzo przejrzystym językiem. Jest innowacyjna w treści i formie. Jestem pewien, że zyska szerokie grono czytelników". Prof. nadzw. dr hab. Czesław Szmidt kierownik Katedry Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie
O autorce
str. 9
Wstęp
str. 11
Rozdział 1. Istota i formy coachingu
str. 13
Czym jest coaching ?
str. 13
Rodzaje coachingu
str. 18
Rozdział 2. Coaching a inne formy wspierania rozwoju pracowników
str. 24
Coaching a mentoring
str. 24
Coaching a szkolenie
str. 27
Coaching a konsulting
str. 30
Coaching a psychoterapia
str. 33
Rozdział 3. Kodeks etyki zawodowej jako zbiór zasad moralnych przedstawicieli profesji
str. 36
Kilka uwag terminologicznych
str. 36
Kodeks etyczny - drogowskaz postępowania czy przejaw instrumentalizacji moralności?
str. 38
Współczesne kodeksy etyczne
str. 42
14 zasad coacha
str. 48
Kodeksy etyczne coachingu
str. 50
Rozdział 4. Najważniejsze zasady moralne w świetle Kodeksu Etycznego Coacha
str. 53
Zasada nadrzędności dobra klienta
str. 54
Szacunek dla autonomii klienta
str. 56
Dotrzymywanie zobowiązań
str. 59
Prawdomówność i uczciwość
str. 60
Obowiązek zachowania tajemnicy
str. 63
Rozdział 5. Dylematy etyczne
str. 66
Istota dylematu etycznego
str. 66
Jak rozstrzygać dylematy etyczne?
str. 68
Dylematy etyczne coachingu
str. 70
Dylematy etyczne - komentarze do studiów przypadków
str. 75
Dylemat I. (Zbyt) szczery klient
str. 77
Dylemat II. Poufna wiadomość
str. 86
Dylemat III. Coach versus konsultant
str. 92
Dylemat IV. Czy coach może stać się psychoterapeutą?
str. 100
Dylemat V. Zmiana celów
str. 106
Dylemat VI. Raport
str. 111
Dylemat VII. Marta i Tomasz
str. 116
Dylemat VIII. Zwolnienie lekarskie
str. 121
Dylemat IX. Coach a mobbing
str. 125
Dylemat X. Wystąpienia publiczne
str. 128
Dylemat XI. (Nie)wiara w klienta
str. 132
Dylemat XII. Czy przedłużyć coaching?
str. 136
Dylemat XIII. Różnice wartości
str. 140
Dylemat XIV. Wezwanie na świadka
str. 144
Dylemat XV. Wyniki sprzedaży
str. 146
Dylemat XVI. Tajemnica Agnieszki
str. 149
Coaching wewnętrzny a coaching zewnętrzny - rozmowa
str. 151
Trudne sytuacje w mojej pracy - relacje coachów
str. 157
Oczyszczające spotkanie
str. 159
Pierwsza klientka
str. 162
Historia Krzysztofa
str. 164
Czy podjąć się coachingu?
str. 166
Konsekwencje awansu
str. 168
Coaching czy konsulting?
str. 171
Coaching, który się nigdy nie odbył
str. 173
Informacje o autorach wypowiedzi
str. 179
Bibliografia
str. 183
Aneks. Wybrane kodeksy etyczne coachingu
str. 187
Kodeks Etyczny Izby Coachingu
str. 189
Kodeks Etyczny International Coach Federation (ICF)
str. 194
Kodeks Etyczny Association for Professional Executive Coaching and SupervisionTM
str. 198