Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Opieka nad osobami starszymi jest wyzwaniem teraźniejszości.
Terapia zajęciowa umożliwia właściwe ich wspieranie w zakresie wykonywania znaczących dla nich zajęć oraz podnoszenie jakości życia.
Podręcznik został opracowany przez doświadczonych praktyków i zarazem nauczycieli akademickich. Autorzy w przystępnej i syntetycznej formie prezentują możliwości oraz sposoby pracy terapeuty zajęciowego z seniorami.
Podręcznik powstał z myślą o studentach kierunków
terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również pomocny dla psychologów, pedagogów i asystentów osób niepełnosprawnych.
Przedmowa 7 Rozdział I. Psychologiczno-społeczne aspekty starzenia się i starości – Edyta Janus 11 1.1. Wprowadzenie 11 1.2. Granice okresu starości 12 1.3. Zmiany w sferze poznawczej 13 1.4. Sfera emocjonalno-motywacyjna 16 1.5. Osobowość osób starszych 17 1.6. Teorie adaptacji do starości 18 1.7. Społeczny wymiar starzenia się 22 1.8. Stereotypy dotyczące starzenia się i starości 25 1.9. Aktywność osób starszych 28 1.10. W stronę pozytywnego starzenia się 31 1.11. Podsumowanie 32 Pytania sprawdzające 33 Literatura 34 Rozdział 2. Wprowadzenie do terapii zajęciowej osób starszych – Aleksandra Kulis 37 2.1. Wprowadzenie 37 2.2. Praca terapeuty zajęciowego z osobami starszymi 38 2.3. Miejsca pracy terapeuty zajęciowego z seniorami 43 2.4. Umiejętności i kompetencje terapeuty zajęciowego pracującego z seniorami 44 2.5. Podsumowanie 50 Pytania sprawdzające 51 Literatura 51 Rozdział 3. Kliniczne aspekty terapii zajęciowej w geriatrii – Aneta Bac 53 3.1. Wprowadzenie 53 3.2. Ograniczenia funkcjonalne, poznawcze i behawioralne u pacjentów geriatrycznych z chorobą otępienną 55 3.3. Ograniczenia funkcjonalne u pacjentów geriatrycznych z wybranymi schorzeniami somatycznymi 58 3.3.1. Choroby serca 58 3.3.2. Cukrzyca 59 3.3.3. Zaburzenia widzenia 60 3.3.4. Schorzenia narządu ruchu 61 3.4 Metody i narzędzia oceny pacjenta geriatrycznego 63 3.4.1. Wywiad 63 3.4.2. Obserwacja 66 3.4.3. Testy 70 3.5. Wybrane obszary interwencji terapeutycznej 78 3.5.1. Higiena osobista 79 3.5.2. Gotowanie/przygotowywanie posiłków 80 3.5.3. Poruszanie się (lokomocja) 82 3.5.4. Robienie zakupów 83 3.5.5. Sprzątanie 84 3.5.6. Ubieranie się 84 3.6. Trening mózgu 85 3.6.1. Zdolności poznawcze 86 3.6.2. Wybrane czynniki wpływające na skuteczność treningu mózgu 87 3.6.3. Przykładowe rozwiązania terapeutyczne 89 3.7. Opisy przypadków 95 3.7.1. Pacjent geriatryczny z chorobą otępienną 95 3.7.2. Pacjent geriatryczny z chorobą somatyczną 97 3.8. Podsumowanie 99 Pytania sprawdzające 100 Literatura 100 Rozdział 4. Innowacyjne metody pracy z seniorami w późnym stadium demencji – Agnieszka Smrokowska-Reichmann 103 4.1. Wprowadzenie 103 4.2. Znaczenie zajęciowości u seniorów w późnym stadium demencji 104 4.2.1. Specyfi ka zajęć seniorów w późnym stadium demencji 106 4.2.2. Szczegóły praktyki terapeutycznej 107 4.3. Strukturyzacja przestrzeni jako element stabilizacji seniora w późnym stadium demencji 110 4.3.1. Przestrzeń a kompetencja orientacji u seniora w późnym stadium demencji 111 4.3.2. Wystrój wnętrz a bezpieczeństwo seniora w późnym stadium demencji 117 4.4. Koncepcja Person-Centered Care Toma Kitwooda a terapia zajęciowa z seniorami w późnym stadium demencji 121 4.4.1. Demencja a bycie osobą 122 4.4.2. Katalog potrzeb osoby według Toma Kitwooda 123 4.4.3. Techniki pracy z seniorem demencyjnym w koncepcji Person-Centered Care 124 4.5. Komunikacja walidacyjna z seniorem w późnym stadium demencji jako narzędzie pracy terapeuty zajęciowego 129 4.5.1. Istota i priorytety walidacji gerontologicznej 129 4.5.2. Cztery stadia dezorientacji 131 4.5.3. Techniki walidacyjne 133 4.5.4. Przykłady walidacji pacjentów w poszczególnych stadiach dezorientacji 134 4.5.5. Możliwe błędy podczas walidowania 136 4.6. Podsumowanie 137 Pytania sprawdzające 138 Literatura 139 Słowniczek pojęć 143 Skorowidz 147
Doktor nauk o kulturze fizycznej, magister rehabilitacji ruchowej. Adiunkt w Katedrze Terapii Zajęciowej na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie. Certyfikowana Teacher Training in Occupational Therapy Theory, Practice and Education (certyfikat wydany przez European Network of Occupational Therapy in Higher Education – ENOTHE). Nauczyciel akademicki w zakresie terapii zajęciowej dzieci, terapii zajęciowej osób z trudnościami w uczeniu się oraz terapii zajęciowej osób w starszym wieku, a także masażu leczniczego i drenażu limfatycznego. Prowadzi wykłady i warsztaty z obszaru terapii zajęciowej, m.in. na kursie „Interdyscyplinarne leczenie dzieci z dziecięcym porażeniem mózgowym”. Praktykę z zakresu terapii zajęciowej nabywała, współpracując z placówkami na terenie kraju oraz w Belgii, Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Autorka wielu wystąpień na konferencjach krajowych i zagranicznych związanych z tematyką terapii zajęciowej. Współautorka podręczników „Terapia zajęciowa” oraz „Terapia zajęciowa w geriatrii”. Współautorka tłumaczenia na język polski i walidacji nowoczesnych narzędzi stosowanych w terapii zajęciowej do oceny jakości uczestnictwa dzieci w zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych. Członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajęciowej oraz członek Sekcji Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży Polskiego Towarzystwa Rehabilitacji.
Aneta Bac – doktor habilitowana nauk o kulturze fizycznej, profesor AWF w Krakowie, magister rehabilitacji ruchowej, certyfikowany nauczyciel terapii zajęciowej. Nauczyciel akademicki w zakresie fizjoterapii w ortopedii, fizjoterapii w chirurgii ogólnej, terapii zajęciowej w ortopedii oraz ergonomii środowiskowej.
Prof. Aneta Bac jest współautorką licznych publikacji naukowych z zakresu fizjoterapii i terapii zajęciowej, autorką licznych wystąpień z zakresu fizjoterapii i terapii zajęciowej na konferencjach krajowych i zagranicznych oraz podręczników z tych dziedzin, wśród nich Diagnostyki narządu ruchu w fizjoterapii, tom I oraz wydanych z PZWL m. in.: Fizjoterapii w dysfunkcjach stopy i stawu skokowo-goleniowego, Terapii zajęciowej. Kompendium, Terapii zajęciowej w dysfunkcjach narządu ruchu.
Prof. Aneta Bac w pracy naukowej skupia się głównie na problematyce patologii stóp u dzieci i dorosłych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Rehabilitacji, współzałożycielką i prezesem Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajęciowej, dyrektor Instytutu Nauk Stosowanych Wydziału Rehabilitacji Ruchowej AWF w Krakowie. Doświadczenie zawodowe zdobywała we współpracy z placówkami krajowymi oraz zagranicznymi m.in. w Belgii, Finlandii i we Włoszech, ukończyła też liczne kursy z zakresu fizjoterapii w ortopedii.
Dr nauk humanistycznych w dyscyplinie socjologii, magister psychologii, trener - szkoleniowiec. Certyfikowany Teacher Training in Occupational Therapy Theory, Practice and Education. Certyfikat wydany przez: The European Network of Occupational Therapy in Higher Education (ENOTHE). Adiunkt w Katedrze Terapii Zajęciowej na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie. Praktykę z zakresu terapii zajęciowej nabywała w placówkach krajowych, a także w Portugalii, Słowenii, Wielkiej Brytanii. Autorka książki ,,Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia” oraz licznych artykułów korespondujących z tematyką terapii zajęciowej. Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajęciowej.
Seria książek dla kierunku terapia zajęciowa.
Seria przygotowywana pod patronatem merytorycznym Komitetu Rehabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN.
W serii znalazły się podręczniki z przedmiotów kierunkowych prezentujące w przystępnej i syntetycznej formie możliwości i sposoby pracy z pacjentami. Prezentowane treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej. Książki przygotowane z myślą o studentach terapii zajęciowej oraz fizjoterapii. Będą pomocne także dla psychologów, pedagogów oraz opiekunów medycznych
Autorami są doświadczeni praktycy i zarazem nauczyciele akademiccy reprezentujący między innymi Akademię Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie – pierwszą uczelnię w Polsce, która rozpoczęła kształcenie terapeutów zajęciowych na poziomie akademickim.