0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym (eBook)

0.00  (0 ocen)
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły
  • Wydanie: Warszawa, 1, 2015

  • Autor: Wiesław Osiński

  • Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie

  • Formaty:
    Epub Mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
95,00 zł
80,75 zł
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 14,25 zł
Wysyłka:
online
Dodaj do schowka

Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym

Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym została oparta na bogatym doświadczeniu praktycznym Autora i wszechstronnej analizie najnowszego światowego piśmiennictwa. Podjęto tu kwestie interdyscyplinarne, m.in. o charakterze epidemiologicznym, fizjologicznym, gerontologicznym, edukacji zdrowotnej, żywienia, teorii aktywności fizycznej, psychologicznym czy socjologicznym, koncentrując się na zagadnieniach, które mogą służyć bezpośrednio praktyce. W przejrzysty i uporządkowany sposób przedstawiono rozmaite testy sprawności. Szeroko potraktowano kwestię tworzenia programów ćwiczeń dla osób starszych, podając konkretne przykłady ćwiczeń oporowych, gibkościowych czy równoważnych, ilustrowane bogatym materiałem fotograficznym. Nie pominięto również związków między aktywnością fizyczną a wybranymi uwarunkowaniami zdrowotnymi w okresie starzenia się. Publikacja jest odpowiedź na potrzebę systematycznego kształcenia niezbędnych kadr instruktorów aktywności fizycznej osób starszych. Może stanowić literaturę uzupełniającą dla studentów fizjoterapii, wychowania fizycznego, pielęgniarstwa, zdrowia publicznego czy turystyki i rekreacji. Będzie również źródłem praktycznych wskazówek dla wszystkich zainteresowanych realizacją programów aktywności fizycznej w wieku starszym, a w szczególności instruktorów, fizjoterapeutów i specjalistów w zakresie rekreacji, lekarzy (w tym geriatrów), gerontologów oraz osób odpowiedzialnych za przygotowanie i wdrażanie stosownych koncepcji, strategii i programów aktywizacji ludzi starszych.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Medycyna »
    3. Geriatria
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Medycyna »
    3. Rehabilitacja i fizjoterapia
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-200-5111-7
  • ISBN druku: 978-83-200-4623-6
  • Liczba stron: 285
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp IX

1. PROCESY STARZENIA SIĘ I POTRZEBA ROZWIJANIA GEROKINEZJOLOGII  1

1.1. Starzenie się ludności – ocena zjawiska i konsekwencje 1
1.2. Prognozowanie pomyślnego starzenia się 5
1.3. Dziedziczność a starzenie się 8
1.4. Wskazania do podejmowania aktywności fizycznej przez osoby starsze 10
1.5. Gerokinezjologia – obszar badań naukowych i wyzwania 14

2. PROMOCJA ORAZ SPOŁECZNE I ORGANIZACYJNE ASPEKTY AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ OSÓB STARSZYCH 19 

2.1. Rola promocji i wspierania aktywności fizycznej 19 
2.2. Reguły postępowania w kształtowaniu postaw prosomatycznych i prozdrowotnych 24 
2.3. Społeczne i organizacyjne aspekty w programie aktywności fizycznej 30 
2.3.1. Działania wspierające aktywność fizyczną na poziomie Unii Europejskiej 30 
2.3.2. Dyskryminacja ze względu na wiek oraz bariery uczestnictwa w aktywności fizycznej 31 
2.3.3. Organizacyjne i instytucjonalne aspekty rozwoju aktywności fizycznej osób starszych 33 
2.4. W trosce o zintegrowane programy aktywności fizycznej starszych osób 37

3. PODSTAWY TWORZENIA PROGRAMÓW ĆWICZEŃ DLA OSÓB STARSZYCH 40 

3.1. Wielostronne znaczenie aktywności fizycznej dla osób w starszym wieku 40 
3.2. Odrębność celów oraz indywidualne fizyczne i fizjologiczne progi sprawności 43 
3.3. Specyficzne potrzeby i zasady stosowania ćwiczeń 45 
3.4 Zalecenia dotyczące doboru form aktywności fizycznej i jej intensywności 47 
3.5. Wstępna ocena stanu zdrowia i kondycji fizycznej oraz kwalifikacja do programu 56 
3.6. Podstawowe wskazania żywieniowe 62

4. POSTĘPOWANIE DIAGNOSTYCZNO-EWALUACYJNE W ZAKRESIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ I FUNKCJONALNEJ ORAZ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ 68

4.1. Diagnoza i ewaluacja w programie aktywności fizycznej osób starszych  68 
4.2. Koncepcja health-related fitness (H-RF) jako teoretyczna podstawa programu aktywności fizycznej osób w starszym wieku 72
4.3. Znaczenie poszczególnych komponentów w ramach koncepcji H-RF 75
4.4. Pojęcie i koncepcja struktury sprawności funkcjonalnej 79 
4.5. Pomiary i testy sprawności fizycznej oraz sprawności funkcjonalnej w aktywności fizycznej osób starszych 83
4.5.1. Pytania i w diagnozowaniu oraz ewaluacji sprawności fizycznej i funkcjonalnej 83
4.5.2. Test sprawności ukierunkowanej na zdrowie „Eurofit dla dorosłych” 86
4.5.3. Test sprawności funkcjonalnej osób starszych (Senior Fitness Test) 86
4.5.3.1. Opis i przebieg testu 88
4.5.3.2. Poszczególne elementy testu (wg [110]) 89 
4.5.4. Testy oceny podstawowych i instrumentalnych czynności życia codziennego 90
4.6. Definicja aktywności fizycznej i metody jej oceny 92 
4.6.1. Metody pomiaru oparte na obserwacji i kwestionariuszach 94
4.6.2. Mechaniczne i elektroniczne mierniki ruchu 96
4.6.3. Metody oparte na pomiarze reakcji fizjologicznej 98

5. TRENING WYDOLNOŚCIOWY (AEROBOWY) 103 

5.1. Troska o  zjologiczne aspekty zdrowego starzenia się jako podstawa treningu wydolnościowego 103 
5.2. Znaczenie oraz pojęcie wydolności i zdolności wytrzymałościowych 107 
5.3. Specyfika przemian i klasyfikacja wysiłków wytrzymałościowych 110 
5.4. Ocena wydolności oraz zdolności wytrzymałościowych 113 
5.5. Podstawowe wskazania do kształcenia zdolności aerobowych – częstotliwość, intensywność, czas oraz typ treningu 115 
5.6. Typ (forma) aktywności fizycznej 120

6. TRENING OPOROWY (SIŁOWY) 123 

6.1. Potrzeby, korzyści i ogólne wskazania do treningu oporowego 123 
6.2. Rodzaje skurczów oraz zagadnienie pomiaru siły mięśniowej 127 
6.3. Zagadnienia adaptacji oraz wielostronnych efektów treningu oporowego 129 
6.4. Wielkość obciążenia w treningu oporowym 131 
6.5. Ustalenie programu i różne typy treningu oporowego 134 
6.6. Bezpieczeństwo i środki ostrożności 139 
6.7. Przykłady ćwiczeń oporowych (siłowych) 141 

ĆWICZENIA UKIERUNKOWANE NA WZMACNIANIE SIŁY MIĘŚNI 142 

A. Przysiady do pozycji siedzenia na krześle 142 
B. „Pompki” przy ścianie 143 
C. Ugięcia kończyn górnych z  utrzymywaniem ciężarków 144 
D. Wchodzenie na stopień 144 
E. Wyciskanie ciężarka nad głową 145 
F. Odwodzenie w stawie biodrowym 146 
G. Wspięcia na palce 147 
H. Prostowanie kończyn dolnych w stawie kolanowym w pozycji siedzącej 147
I. Ugięcia kończyn dolnych w stawie kolanowym w pozycji stojącej 149
J. Spinanie miednicy  149
K. Wznosy ramion i nóg w leżeniu 150

7. KSZTAŁTOWANIE GIBKOŚCI CIAŁA 151 

7.1. Zmiany zachodzące w procesie starzenia oraz potrzeby kształtowania ruchomości 151 
7.2. Pomiar gibkości ciała 154 
7.3. Wskazania i metody treningu gibkości ciała 155 
7.4. Przykłady ćwiczeń gibkościowych 160 

ĆWICZENIA UKIERUNKOWANE NA ROZWÓJ GIBKOŚCI CIAŁA 161

A. Rozciąganie mięśnia czworogłowego uda 161
B. Rozciąganie mięśnia brzuchatego łydki i mięśnia dwugłowego uda 161
C. Rozciąganie mięśni ramion i klatki piersiowej 162
D. Rozciąganie mięśni górnej części grzbietu i barków 163
E. Rozciąganie mięśni ramion i piersiowej 163
F. Rozciąganie mięśnia trójgłowego ramienia 164 
G. Rozciąganie talii 164
H. Rozciąganie mięśni grzbietu 165
I. „Wspinanie” po ścianie 165
J. Rozciąganie mięśni pośladkowych, bioder i tylnej części nóg 167
K. Rozciąganie mięśni bocznej części tułowia, mięśni brzucha i bioder 167
L. Rozciąganie mięśni pośladkowych, dwugłowych uda i brzuchatych łydki 167
Ł. Plecy wypukłe – plecy wklęsłe 168
M. Rozciąganie grzbietu 168
N. Rozciąganie mięśni stawu skokowego i stopy 168 
O. Rozciąganie mięśni ramion i obręczy barkowej 168

8. KSZTAŁTOWANIE RÓWNOWAGI ORAZ ZAPOBIEGANIE UPADKOM 170 

8.1. Uwarunkowania stabilności postawy w starszym wieku 170 
8.2. Zwiększające się ryzyko upadków 172 
8.3. Ocena stabilności posturalnej 175 
8.3.1. Kliniczne testy oceny stabilności posturalnej 176 
8.3.1.1. Test „wstań i idź” (ang. Timed Up and Go, TUG Test) 176 
8.3.1.2. Funkcjonalna Skala Równowagi Berga (ang. Berg Functional Balance Scale, BFBS) 176 
8.3.1.3. Testy oceny równowagi grupy Kellog 176 
8.3.1.4. Skala równowagi oraz chodu Tinetti 177 
8.3.1.5. Skala poziomu równowagi Fullerton (ang. Fullerton Advanced Balance, FAB) 178 
8.3.1.6. Tor przeszkód Meansa jako test sprawności ruchowej i równowagi osób starszych 179 
8.3.2. Laboratoryjne pomiary stabilności posturalnej 180 
8.3.3. Pomiary koordynacyjnych zdolności motorycznych 181 
8.4. Program ukierunkowany na poprawę równowagi oraz zapobieganie upadkom 182 
8.5. Przykłady ćwiczeń równowagi 185

ĆWICZENIA UKIERUNKOWANE NA POPRAWĘ RÓWNOWAGI CIAŁA 186

A. Ćwiczenie równowagi i koordynacji w pozycji siedzącej 186
B. Stanie jednonóż przy krześle  186
C. Stanie jednonóż bez pomocy 187
D. Wstawanie z klęku 187
E. Chodzenie po linii 189
F. Pokonywanie przeszkody 189
G. W pozycji klęku podpartego naprzemienny wznos ramion i nóg 189
H. W klęku podpartego równoczesny wznos ramion i 189

9. PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY I SKUTKI AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ OSÓB STARSZYCH 192 

9.1. Zmiany funkcji poznawczych i neurologicznych w wieku starszym 192 
9.2. Aktywność fizyczna a stan psychicznego dobrostanu 195 
9.3. Mózg – korzyści wynikające z ćwiczeń 197
9.4. Aktywność fizyczna a jakość życia w starszym wieku 199
9.5. Mity i stereotypy związane z aktywnością fizyczną osób starszych 201

10. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA A WYBRANE UWARUNKOWANIA ZDROWOTNE W OKRESIE STARZENIA SIĘ 203 

10.1. Aktywność fizyczna w chorobach układu sercowo-naczyniowego (choroba wieńcowa serca, nadciśnienie, udar mózgu) 205 
10.1.1. Choroba wieńcowa serca 208 
10.1.2. Nadciśnienie 212 
10.1.3. Udar mózgu 215 
10.2. Aktywność fizyczna w płuc i układu oddechowego (astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc) 217
10.2.1. Astma 218
10.2.2. Przewlekła obturacyjna choroba płuc 219
10.3. Aktywność fizyczna w cukrzycy 220
10.4. Uwarunkowania mięśniowo-szkieletowe (osteoporoza, zwyrodnieniowe reumatoidalne zmiany stawów, zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa) 223
10.4.1. Osteoporoza 223
10.4.2. Zwyrodnienie i  reumatoidalne zmiany stawów 230
10.4.3. Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa 232
10.5. Aktywność fizyczna osób ze schorzeniami neurologicznymi i w sferze poznawczej (choroba Parkinsona, choroba Alzheimera, stwardnienie rozsiane) 234
10.5.1. Choroba Parkinsona 235
10.5.2. Choroba Alzheimera 236
10.5.3. Stwardnienie rozsiane 238

11. UMIEJĘTNOŚĆ PROWADZENIA PROGRAMU I WYMAGANIA DOTYCZĄCE INSTRUKTORA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ OSÓB STARSZYCH 239 

11.1. Przygotowanie oraz cechy osobowości instruktora aktywności fizycznej osób starszych 239 
11.2. Umiejętności i postępowanie instruktora aktywności fizycznej osób starszych 244 
11.3. Kształcenie i wymagania dotyczące instruktorów aktywności fizycznej osób starszych 248

Piśmiennictwo 252
Skorowidz 267

Polecamy

Tab1

    Inni Klienci oglądali również

    28,80 zł 32,00 zł
    Do koszyka

    Gospodarka w perspektywie etycznej i religijnej

    Analizy zawarte w książce opierają się na założeniu, że gospodarowanie jest społecznym procesem kulturowym. Decyzje indywidualnych i zbiorowych podmiotów mogą być zatem podejmowane nie tylko przez pryzmat racjonalności ekonomicznej, ale i etyczn...
    44,99 zł 49,99 zł
    Do koszyka

    Człowiek w społeczeństwie wybrane aspekty badawcze Bezpieczeństwo Zdrowie Edukacja

    Badania prowadzone nad funkcjonowaniem człowieka we współczesnym świecie z natury rzeczy muszą obejmować szerokie spektrum tematów, co wynika z co najmniej dwóch powodów: po pierwsze, człowiek jako istota społeczna stanowi s...
    35,91 zł 39,90 zł
    Do koszyka

    Katedra w Barcelonie

    Jedna z najpopularniejszych powieści hiszpańskich ostatnich lat. Ponad 6 milionów sprzedanych egzemplarzy. #1 na listach bestsellerów nieprzerwanie przez 13 miesięcy. W MAGICZNEJ SCENERII ŚREDNIOWIECZNEJ BARCELONY ROZGRYWA SIĘ HISTORIA WI...

    Polityka równości płci na szczeblu samorządowym - REALIZACJA ZADAŃ Z ZAKRESU POLITYKI RÓWNOŚCI PŁCI W GMINACH: INSTRUMENTY INSTYTUCJONALNE I FINANSOWE

    W poszczególnych rozdziałach pracy autorka zaprezentowała tematykę równościową, rozpoczynając w rozdziale I od wyjaśnienia, czym jest idea równości i jak może być definiowana oraz jakie są jej relacje z zasadą sprawiedliwości. Śled...
    5,40 zł 6,00 zł
    Do koszyka

    Wybrane problemy zarządzania procesami kształcenia w społeczeństwie informacyjnym - 01 Znaczenie edukacji dla społeczeństwa informacyjnego w kontekście zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnej

    Praca zawiera główne tezy z obszaru nowoczesnych form zarządzania i organizacji procesów kształcenia. Prezentuje genezę nauczania opartego na nowoczesnych środkach technicznych, z e-learningiem włącznie. W zakresie teoretycznym i badawczy...
    6,46 zł 7,00 zł
    Do koszyka

    Czas na… - 04 Część II. Czas na... wspomnienia – językowy obraz szkoły w wypowiedziach absolwentów

    Czas jest istotnym elementem badań naukowych. Niezależnie od tego, czy i w jakim stopniu zostanie włączony w przedmiot badań, zawsze jest czynnikiem determinującym działania badawcze. Nic bowiem w nauce nie odbywa się poza ramą czasową. Celem publikacj...

    Recenzje

    Dodaj recenzję
    Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!
     
    Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
    Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowaniaserwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetumożna zmienić ustawienia dotyczące cookies Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.