0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Terapia zajęciowa w geriatrii (Miękka)

5.00  (2 oceny)
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
69,00 zł
55,20 zł
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 13,80 zł
Stan magazynowy:
Duża ilość
Wysyłka:
24h
Dostawa
Produkt posiadamy w magazynie i wyślemy go w ciągu 24 godzin w dni robocze.
Uwaga! Całkowity czas oczekiwania na zamówienie = czas wysyłki podany na stronie każdego produktu + dostawa przez przewoźnika.
Podane terminy dotyczą dni roboczych (poniedziałek-piątek, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Cennik dostaw
Cennik dostaw
Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski.
Dla zamówień od 199 zł oferujemy dostawę GRATIS!
Płatność elektroniczna
Kiosk RUCHu - odbiór osobisty5,99 zł
Poczta Polska - odbiór w punkcie8,99 zł
Kurier Poczta Polska9,99 zł
Paczkomaty InPost9,99 zł
Kurier16,99zł
Odbiór w księgarni PWNGRATIS
Płatność za pobraniem
Kiosk RUCHu - odbiór osobisty8,99 zł
Poczta Polska - odbiór w punkcie11,99 zł
Kurier Poczta Polska12,99 zł
Kurier19,99 zł
Dodaj do schowka

Terapia zajęciowa w geriatrii

Opieka nad osobami starszymi jest wyzwaniem teraźniejszości. Terapia zajęciowa umożliwia właściwe ich wspieranie w zakresie wykonywania znaczących dla nich zajęć oraz podnoszenia jakości życia.

Podręcznik został opracowany przez doświadczonych praktyków i zarazem nauczycieli akademickich. Autorzy w przystępnej i syntetycznej formie prezentują możliwości oraz sposoby pracy terapeuty zajęciowego z seniorami.

Publikacja:

  • w klarowny sposób przedstawia proces starzenia się w odniesieniu do sfery psychologicznej i społecznej,
  • wyjaśnia specyfikę nowoczesnej terapii zajęciowej oraz ukazuje możliwości jej stosowania w pracy z osobami starszymi,
  • ma wymiar praktyczny – uwzględnia kliniczne aspekty terapii zajęciowej w geriatrii; wskazuje narzędzia oceny stanu pacjenta geriatrycznego; zawiera przykłady metod pracy z seniorami zarówno sprawnymi poznawczo, jak i z ograniczeniami w tym zakresie,
  • poświęca wiele uwagi seniorom demencyjnym – prezentuje konkretne strategie i rozwiązania, które można zastosować w pracy z osobami w różnych stadiach demencji,
  • zawiera treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej.

Podręcznik powstał z myślą o studentach kierunków terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również pomocny dla psychologów, pedagogów i asystentów osób niepełnosprawnych.

Przedmowa:

"Starzenie się stanowi naturalny okres w życiu człowieka. Jego akceptacja i przeżywanie mają charakter indywidualny i niepowtarzalny. Analiza sytuacji demograficznej Polski pokazuje, że starzenie się społeczeństwa jest faktem, obok którego nie można przejść obojętnie przede wszystkim dlatego, że proces ten niesie ze sobą szereg wyzwań. Jednym z nich jest konieczność zapewnienia osobom starszym szeroko rozumianej opieki i właściwego wsparcia oraz umożliwienie im partycypacji w życiu społecznym.

Podnoszenie jakości życia osób starszych wymaga poświęcenia im należnej uwagi. W tym celu warto korzystać, oprócz tradycyjnie ujmowanych działań skoncentrowanych na opiece medycznej czy socjalnej, także z najnowszych osiągnięć właściwych dla terapii zajęciowej. Warto podkreślić, że dyscyplina ta w nowoczesnym, światowym ujęciu koncentruje się wokół umożliwienia osobie wykonywania ważnych i znaczących dla niej zajęć, co oznacza, że praca z seniorem powinna mieć charakter zindywidualizowany, uwzględniać jego potrzeby w zakresie realizowania zajęć z zakresu samoobsługi, czasu wolnego oraz tzw. produktywności.

Celem niniejszej publikacji jest przede wszystkim zaprezentowanie możliwości, jakie daje stosowanie terapii zajęciowej w pracy z seniorami zarówno sprawnymi poznawczo, jak i w późnym stadium demencji. Książka ta ma wymiar nie tylko teoretyczny, lecz przede wszystkim praktyczny. Przedstawiono w niej m.in. przykładowe narzędzia oceny stanu pacjenta geriatrycznego, wskazano wybrane metody pracy z seniorami, zaprezentowano opisy przypadków oraz opisano konkretne strategie i rozwiązania, które można z powodzeniem wdrażać w pracy z seniorami w różnych stadiach demencji.

Książka została przygotowana głównie z myślą o terapeutach zajęciowych i studentach tego kierunku. Może jednak stanowić także cenne źródło informacji dla psychologów, pedagogów oraz osób zawodowo zajmujących się pracą z osobami starszymi."

Edyta Janus

  • Kategorie:
    1. Medycyna »
    2. Geriatria
    1. Medycyna »
    2. Rehabilitacja medyczna
    1. Psychologia »
    2. Psychologia osobowości
    1. Psychologia »
    2. Psychologia społeczna
    1. Edukacja »
    2. Podręczniki akademickie
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 9788320053654
  • EAN: 9788320053654
  • Liczba stron: 150
  • Wymiary: 16.5x24.0cm
  • Waga: 0.26kg
  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Paczka w RUCHu - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w urzędzie Poczty Polskiej - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa Pocztą Polską - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w Paczkomacie InPost - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa kurierem - dostawa 1 dzień roboczy
    • Odbiór własny w księgarni PWN - dostawa 3 dni robocze
    Ważne informacje o wysyłce:
    • Nie wysyłamy paczek poza granice Polski.
    • Dostawa do części Paczkomatów InPost oraz opcja odbioru osobistego w księgarniach PWN jest realizowana po uprzednim opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem.
    • Całkowity czas oczekiwania na paczkę = termin wysyłki + dostawa wybranym przewoźnikiem.
    • Podane terminy dotyczą wyłącznie dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Rozdział 1. Psychologiczno-społeczne aspekty starzenia się i starości
– Edyta Janus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

1.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1.2. Granice okresu starości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1.3. Zmiany w sferze poznawczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.4. Sfera emocjonalno-motywacyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.5. Osobowość osób starszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.6. Teorie adaptacji do starości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
1.7. Społeczny wymiar starzenia się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
1.8. Stereotypy dotyczące starzenia się i starości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
1.9. Aktywność osób starszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
1.10. W stronę pozytywnego starzenia się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
1.11. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

Rozdział 2. Wprowadzenie do terapii zajęciowej osób starszych
– Aleksandra Kulis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

2.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2.2. Praca terapeuty zajęciowego z osobami starszymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
2.3. Miejsca pracy terapeuty zajęciowego z seniorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2.4. Umiejętności i kompetencje terapeuty zajęciowego pracującego
z seniorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
2.5. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

Rozdział 3. Kliniczne aspekty terapii zajęciowej w geriatrii
– Aneta Bac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

3.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
3.2. Ograniczenia funkcjonalne, poznawcze i behawioralne u pacjentów
geriatrycznych z chorobą otępienną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
3.3. Ograniczenia funkcjonalne u pacjentów geriatrycznych z wybranymi
schorzeniami somatycznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
3.3.1. Choroby serca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
3.3.2. Cukrzyca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
3.3.3. Zaburzenia widzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
3.3.4. Schorzenia narządu ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
3.4 Metody i narzędzia oceny pacjenta geriatrycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
3.4.1. Wywiad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
3.4.2. Obserwacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
3.4.3. Testy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
3.5. Wybrane obszary interwencji terapeutycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
3.5.1. Higiena osobista . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
3.5.2. Gotowanie/przygotowywanie posiłków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
3.5.3. Poruszanie się (lokomocja) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
3.5.4. Robienie zakupów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
3.5.5. Sprzątanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
3.5.6. Ubieranie się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
3.6. Trening mózgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
3.6.1. Zdolności poznawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
3.6.2. Wybrane czynniki wpływające na skuteczność treningu mózgu . . . . 87
3.6.3. Przykładowe rozwiązania terapeutyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
3.7. Opisy przypadków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
3.7.1. Pacjent geriatryczny z chorobą otępienną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
3.7.2. Pacjent geriatryczny z chorobą somatyczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
3.8. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

Rozdział 4. Innowacyjne metody pracy z seniorami w późnym stadium demencji
– Agnieszka Smrokowska-Reichmann . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103

4.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
4.2. Znaczenie zajęciowości u seniorów w późnym stadium demencji . . . . . . . 104
4.2.1. Specyfi ka zajęć seniorów w późnym stadium demencji . . . . . . . . . . 106
4.2.2. Szczegóły praktyki terapeutycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
4.3. Strukturyzacja przestrzeni jako element stabilizacji seniora w późnym
stadium demencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
4.3.1. Przestrzeń a kompetencja orientacji u seniora w późnym stadium
demencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
4.3.2. Wystrój wnętrz a bezpieczeństwo seniora w późnym stadium
demencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
4.4. Koncepcja Person-Centered Care Toma Kitwooda a terapia zajęciowa
z seniorami w późnym stadium demencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
4.4.1. Demencja a bycie osobą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
4.4.2. Katalog potrzeb osoby według Toma Kitwooda . . . . . . . . . . . . . . . . 123
4.4.3. Techniki pracy z seniorem demencyjnym w koncepcji
Person-Centered Care . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
4.5. Komunikacja walidacyjna z seniorem w późnym stadium demencji jako
narzędzie pracy terapeuty zajęciowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
4.5.1. Istota i priorytety walidacji gerontologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
4.5.2. Cztery stadia dezorientacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
4.5.3. Techniki walidacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
4.5.4. Przykłady walidacji pacjentów w poszczególnych stadiach
dezorientacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
4.5.5. Możliwe błędy podczas walidowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
4.6. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139

Słowniczek pojęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147

Edyta Janus

Dr nauk humanistycznych w dyscyplinie socjologii, magister psychologii, trener - szkoleniowiec. Certyfikowany Teacher Training in Occupational Therapy Theory, Practice and Education. Certyfikat wydany przez: The European Network of Occupational Therapy in Higher Education (ENOTHE). Adiunkt w Katedrze Terapii Zajęciowej na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie. Praktykę z zakresu terapii zajęciowej nabywała w placówkach krajowych, a także w Portugalii, Słowenii, Wielkiej Brytanii. Autorka książki ,,Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia” oraz licznych artykułów korespondujących z tematyką terapii zajęciowej. Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajęciowej.

Aneta Bac

Dr hab. nauk o kulturze fizycznej, magister rehabilitacji ruchowej, certyfikowany nauczyciel terapii zajęciowej. Certyfikat wydany przez ENOTHE. Nauczyciel akademicki w zakresie fizjoterapii w ortopedii, fizjoterapii w chirurgii ogólnej, terapii zajęciowej w ortopedii oraz ergonomii środowiskowej. Współautorka podręczników z zakresu terapii zajęciowej oraz licznych publikacji naukowych z zakresu fizjoterapii i terapii zajęciowej, autorka licznych wystapien z zakresu fizjoterapii i terapii zajeciowej na konferencjach krajowych i zagranicznych. Propagatorka nowoczesnej terapii zajeciowej w Polsce. Współzałożycielka i prezes Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajeciowej, kierownik Katedry Terapii Zajęciowej Wydziału Rehabilitacji Ruchowej AWF Kraków. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała we współpracy z placówkami krajowymi oraz zagranicznymi m.in. w Belgii, Finlandii i we Włoszech.

Aleksandra Kulis

Dr nauk o kulturze fizycznej, magister rehabilitacji ruchowej. Adiunkt w Katedrze Terapii Zajęciowej na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie. Certyfikowany Teacher Training in Occupational Therapy Theory, Practice and Education. Certyfikat wydany przez ENOTHE. Nauczyciel akademicki w zakresie terapii zajęciowej dzieci, osób z trudnościami w uczeniu się oraz osób w starszym wieku jak również masażu leczniczego, drenażu limfatycznego i masażu w kosmetologii. Praktykę z zakresu terapii zajęciowej zdobywała współpracując z placówkami na terenie kraju oraz w Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii oraz Kanadzie. Autorka wielu wystąpień na konferencjach krajowych i zagranicznych związanych z tematyką terapii zajęciowej. Współautorka tłumaczenia na język polski nowoczesnych narzędzi stosowanych w terapii zajęciowej do oceny jakości uczestnictwa dzieci w zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych.

Agnieszka Smrokowska-Reichmann

Absolwentka Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Klinicznych Form Terapii Zajęciowej w Katedrze Terapii Zajęciowej Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie. Międzynarodowy Specjalista Snoezelen z ramienia ISNA-MSE. Propagatorka metody Snoezelen w Polsce. Od wielu lat współpracuje z organizacjami i placówkami opieki senioralnej w Polsce. Prowadzi szkolenia dotyczące m. in. metod komunikacji z seniorami demencyjnymi, również w ramach projektów europejskich.

Polecamy

Tab1

    Recenzje

    Dodaj recenzję
    Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!
     
    Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
    Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowaniaserwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetumożna zmienić ustawienia dotyczące cookies Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.