Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Przedpłata (Przelewy24) do 299 zł | od 299 zł | |
---|---|---|
ORLEN Paczka |
9,99 zł | 0 zł |
Odbiór w Punktach Poczta, Żabka | 10,99 zł | 0 zł |
Pocztex | 11,99 zł | 0 zł |
InPost Paczkomaty 24/7 |
13,99 zł | 0 zł |
Kurier DPD |
12,49 zł | 0 zł |
Punkty odbioru DPD |
10,99 zł | 0 zł |
Odbiór w Księgarni PWN |
0 zł | 0 zł |
Płatność przy odbiorze do 299 zł | od 299 zł | |
---|---|---|
Odbiór w Punktach Poczta, Żabka | 14,99 zł | 0 zł |
Pocztex | 15,99 zł | 0 zł |
Kurier DPD |
16,49 zł | 0 zł |
Opieka nad osobami starszymi jest wyzwaniem teraźniejszości. Terapia zajęciowa umożliwia właściwe ich wspieranie w zakresie wykonywania znaczących dla nich zajęć oraz podnoszenia jakości życia.
Podręcznik został opracowany przez doświadczonych praktyków i zarazem nauczycieli akademickich. Autorzy w przystępnej i syntetycznej formie prezentują możliwości oraz sposoby pracy terapeuty zajęciowego z seniorami.
Publikacja:
Podręcznik powstał z myślą o studentach kierunków terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również pomocny dla psychologów, pedagogów i asystentów osób niepełnosprawnych.
Przedmowa:
"Starzenie się stanowi naturalny okres w życiu człowieka. Jego akceptacja i przeżywanie mają charakter indywidualny i niepowtarzalny. Analiza sytuacji demograficznej Polski pokazuje, że starzenie się społeczeństwa jest faktem, obok którego nie można przejść obojętnie przede wszystkim dlatego, że proces ten niesie ze sobą szereg wyzwań. Jednym z nich jest konieczność zapewnienia osobom starszym szeroko rozumianej opieki i właściwego wsparcia oraz umożliwienie im partycypacji w życiu społecznym.
Podnoszenie jakości życia osób starszych wymaga poświęcenia im należnej uwagi. W tym celu warto korzystać, oprócz tradycyjnie ujmowanych działań skoncentrowanych na opiece medycznej czy socjalnej, także z najnowszych osiągnięć właściwych dla terapii zajęciowej. Warto podkreślić, że dyscyplina ta w nowoczesnym, światowym ujęciu koncentruje się wokół umożliwienia osobie wykonywania ważnych i znaczących dla niej zajęć, co oznacza, że praca z seniorem powinna mieć charakter zindywidualizowany, uwzględniać jego potrzeby w zakresie realizowania zajęć z zakresu samoobsługi, czasu wolnego oraz tzw. produktywności.
Celem niniejszej publikacji jest przede wszystkim zaprezentowanie możliwości, jakie daje stosowanie terapii zajęciowej w pracy z seniorami zarówno sprawnymi poznawczo, jak i w późnym stadium demencji. Książka ta ma wymiar nie tylko teoretyczny, lecz przede wszystkim praktyczny. Przedstawiono w niej m.in. przykładowe narzędzia oceny stanu pacjenta geriatrycznego, wskazano wybrane metody pracy z seniorami, zaprezentowano opisy przypadków oraz opisano konkretne strategie i rozwiązania, które można z powodzeniem wdrażać w pracy z seniorami w różnych stadiach demencji.
Książka została przygotowana głównie z myślą o terapeutach zajęciowych i studentach tego kierunku. Może jednak stanowić także cenne źródło informacji dla psychologów, pedagogów oraz osób zawodowo zajmujących się pracą z osobami starszymi."
Edyta Janus
Rozdział 1. Psychologiczno-społeczne aspekty starzenia się i starości– Edyta Janus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111.2. Granice okresu starości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121.3. Zmiany w sferze poznawczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131.4. Sfera emocjonalno-motywacyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161.5. Osobowość osób starszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171.6. Teorie adaptacji do starości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181.7. Społeczny wymiar starzenia się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221.8. Stereotypy dotyczące starzenia się i starości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251.9. Aktywność osób starszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281.10. W stronę pozytywnego starzenia się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311.11. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34Rozdział 2. Wprowadzenie do terapii zajęciowej osób starszych– Aleksandra Kulis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372.2. Praca terapeuty zajęciowego z osobami starszymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382.3. Miejsca pracy terapeuty zajęciowego z seniorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432.4. Umiejętności i kompetencje terapeuty zajęciowego pracującegoz seniorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 442.5. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51Rozdział 3. Kliniczne aspekty terapii zajęciowej w geriatrii– Aneta Bac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 533.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 533.2. Ograniczenia funkcjonalne, poznawcze i behawioralne u pacjentówgeriatrycznych z chorobą otępienną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 553.3. Ograniczenia funkcjonalne u pacjentów geriatrycznych z wybranymischorzeniami somatycznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 583.3.1. Choroby serca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 583.3.2. Cukrzyca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 593.3.3. Zaburzenia widzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 603.3.4. Schorzenia narządu ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 613.4 Metody i narzędzia oceny pacjenta geriatrycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 633.4.1. Wywiad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 633.4.2. Obserwacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 663.4.3. Testy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 703.5. Wybrane obszary interwencji terapeutycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 783.5.1. Higiena osobista . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 793.5.2. Gotowanie/przygotowywanie posiłków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 803.5.3. Poruszanie się (lokomocja) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 823.5.4. Robienie zakupów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 833.5.5. Sprzątanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 843.5.6. Ubieranie się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 843.6. Trening mózgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 853.6.1. Zdolności poznawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 863.6.2. Wybrane czynniki wpływające na skuteczność treningu mózgu . . . . 873.6.3. Przykładowe rozwiązania terapeutyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 893.7. Opisy przypadków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 953.7.1. Pacjent geriatryczny z chorobą otępienną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 953.7.2. Pacjent geriatryczny z chorobą somatyczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 973.8. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100Rozdział 4. Innowacyjne metody pracy z seniorami w późnym stadium demencji– Agnieszka Smrokowska-Reichmann . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1034.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1034.2. Znaczenie zajęciowości u seniorów w późnym stadium demencji . . . . . . . 1044.2.1. Specyfi ka zajęć seniorów w późnym stadium demencji . . . . . . . . . . 1064.2.2. Szczegóły praktyki terapeutycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1074.3. Strukturyzacja przestrzeni jako element stabilizacji seniora w późnymstadium demencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1104.3.1. Przestrzeń a kompetencja orientacji u seniora w późnym stadiumdemencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1114.3.2. Wystrój wnętrz a bezpieczeństwo seniora w późnym stadiumdemencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1174.4. Koncepcja Person-Centered Care Toma Kitwooda a terapia zajęciowaz seniorami w późnym stadium demencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1214.4.1. Demencja a bycie osobą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1224.4.2. Katalog potrzeb osoby według Toma Kitwooda . . . . . . . . . . . . . . . . 1234.4.3. Techniki pracy z seniorem demencyjnym w koncepcjiPerson-Centered Care . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1244.5. Komunikacja walidacyjna z seniorem w późnym stadium demencji jakonarzędzie pracy terapeuty zajęciowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1294.5.1. Istota i priorytety walidacji gerontologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1294.5.2. Cztery stadia dezorientacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1314.5.3. Techniki walidacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1334.5.4. Przykłady walidacji pacjentów w poszczególnych stadiachdezorientacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1344.5.5. Możliwe błędy podczas walidowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1364.6. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139Słowniczek pojęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Dr nauk humanistycznych w dyscyplinie socjologii, magister psychologii, trener - szkoleniowiec. Certyfikowany Teacher Training in Occupational Therapy Theory, Practice and Education. Certyfikat wydany przez: The European Network of Occupational Therapy in Higher Education (ENOTHE). Adiunkt w Katedrze Terapii Zajęciowej na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie. Praktykę z zakresu terapii zajęciowej nabywała w placówkach krajowych, a także w Portugalii, Słowenii, Wielkiej Brytanii. Autorka książki ,,Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia” oraz licznych artykułów korespondujących z tematyką terapii zajęciowej. Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajęciowej.
Aneta Bac – doktor habilitowana nauk o kulturze fizycznej, profesor AWF w Krakowie, magister rehabilitacji ruchowej, certyfikowany nauczyciel terapii zajęciowej. Nauczyciel akademicki w zakresie fizjoterapii w ortopedii, fizjoterapii w chirurgii ogólnej, terapii zajęciowej w ortopedii oraz ergonomii środowiskowej.
Prof. Aneta Bac jest współautorką licznych publikacji naukowych z zakresu fizjoterapii i terapii zajęciowej, autorką licznych wystąpień z zakresu fizjoterapii i terapii zajęciowej na konferencjach krajowych i zagranicznych oraz podręczników z tych dziedzin, wśród nich Diagnostyki narządu ruchu w fizjoterapii, tom I oraz wydanych z PZWL m. in.: Fizjoterapii w dysfunkcjach stopy i stawu skokowo-goleniowego, Terapii zajęciowej. Kompendium, Terapii zajęciowej w dysfunkcjach narządu ruchu.
Prof. Aneta Bac w pracy naukowej skupia się głównie na problematyce patologii stóp u dzieci i dorosłych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Rehabilitacji, współzałożycielką i prezesem Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajęciowej, dyrektor Instytutu Nauk Stosowanych Wydziału Rehabilitacji Ruchowej AWF w Krakowie. Doświadczenie zawodowe zdobywała we współpracy z placówkami krajowymi oraz zagranicznymi m.in. w Belgii, Finlandii i we Włoszech, ukończyła też liczne kursy z zakresu fizjoterapii w ortopedii.
Doktor nauk o kulturze fizycznej, magister rehabilitacji ruchowej. Adiunkt w Katedrze Terapii Zajęciowej na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie. Certyfikowana Teacher Training in Occupational Therapy Theory, Practice and Education (certyfikat wydany przez European Network of Occupational Therapy in Higher Education – ENOTHE). Nauczyciel akademicki w zakresie terapii zajęciowej dzieci, terapii zajęciowej osób z trudnościami w uczeniu się oraz terapii zajęciowej osób w starszym wieku, a także masażu leczniczego i drenażu limfatycznego. Prowadzi wykłady i warsztaty z obszaru terapii zajęciowej, m.in. na kursie „Interdyscyplinarne leczenie dzieci z dziecięcym porażeniem mózgowym”. Praktykę z zakresu terapii zajęciowej nabywała, współpracując z placówkami na terenie kraju oraz w Belgii, Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Autorka wielu wystąpień na konferencjach krajowych i zagranicznych związanych z tematyką terapii zajęciowej. Współautorka podręczników „Terapia zajęciowa” oraz „Terapia zajęciowa w geriatrii”. Współautorka tłumaczenia na język polski i walidacji nowoczesnych narzędzi stosowanych w terapii zajęciowej do oceny jakości uczestnictwa dzieci w zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych. Członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajęciowej oraz członek Sekcji Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży Polskiego Towarzystwa Rehabilitacji.
Absolwentka Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Klinicznych Form Terapii Zajęciowej w Katedrze Terapii Zajęciowej Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie. Międzynarodowy Specjalista Snoezelen z ramienia ISNA-MSE. Propagatorka metody Snoezelen w Polsce. Od wielu lat współpracuje z organizacjami i placówkami opieki senioralnej w Polsce. Prowadzi szkolenia dotyczące m. in. metod komunikacji z seniorami demencyjnymi, również w ramach projektów europejskich.
Seria książek dla kierunku terapia zajęciowa.
Seria przygotowywana pod patronatem merytorycznym Komitetu Rehabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN.
W serii znalazły się podręczniki z przedmiotów kierunkowych prezentujące w przystępnej i syntetycznej formie możliwości i sposoby pracy z pacjentami. Prezentowane treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej. Książki przygotowane z myślą o studentach terapii zajęciowej oraz fizjoterapii. Będą pomocne także dla psychologów, pedagogów oraz opiekunów medycznych
Autorami są doświadczeni praktycy i zarazem nauczyciele akademiccy reprezentujący między innymi Akademię Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie – pierwszą uczelnię w Polsce, która rozpoczęła kształcenie terapeutów zajęciowych na poziomie akademickim.