0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Terapia zajęciowa w geriatrii (Miękka)

0.00  (0 ocen)
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
69,00 zł
57,96 zł
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 11,04 zł
Stan magazynowy:
Duża ilość
Wysyłka:
24h
Dostawa
Produkt posiadamy w magazynie i wyślemy go w ciągu 24 godzin w dni robocze.
Uwaga! Całkowity czas oczekiwania na zamówienie = czas wysyłki podany na stronie każdego produktu + dostawa przez przewoźnika.
Podane terminy dotyczą dni roboczych (poniedziałek-piątek, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Cennik dostaw
Cennik dostaw
Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski.
Dla zamówień od 290 zł oraz dla paczek dostarczanych do księgarni PWN oferujemy dostawę GRATIS!
Płatność elektroniczna (PayU, BLIK)
Kiosk RUCHu - odbiór osobisty5,99 zł
Poczta Polska - odbiór w punkcie8,99 zł
Kurier Poczta Polska9,99 zł
Paczkomaty InPost9,99zł
Kurier16,99zł
Księgarnia PWN - odbiór osobisty0,00zł
Płatność za pobraniem
Kiosk RUCHu - odbiór osobisty8,99 zł
Poczta Polska - odbiór w punkcie11,99 zł
Kurier Poczta Polska12,99 zł
Kurier19,99 zł
Dodaj do schowka

Terapia zajęciowa w geriatrii

Opieka nad osobami starszymi jest wyzwaniem teraźniejszości. Terapia zajęciowa umożliwia właściwe ich wspieranie w zakresie wykonywania znaczących dla nich zajęć oraz podnoszenia jakości życia.

Podręcznik został opracowany przez doświadczonych praktyków i zarazem nauczycieli akademickich. Autorzy w przystępnej i syntetycznej formie prezentują możliwości oraz sposoby pracy terapeuty zajęciowego z seniorami.

Publikacja:

  • w klarowny sposób przedstawia proces starzenia się w odniesieniu do sfery psychologicznej i społecznej,
  • wyjaśnia specyfikę nowoczesnej terapii zajęciowej oraz ukazuje możliwości jej stosowania w pracy z osobami starszymi,
  • ma wymiar praktyczny – uwzględnia kliniczne aspekty terapii zajęciowej w geriatrii; wskazuje narzędzia oceny stanu pacjenta geriatrycznego; zawiera przykłady metod pracy z seniorami zarówno sprawnymi poznawczo, jak i z ograniczeniami w tym zakresie,
  • poświęca wiele uwagi seniorom demencyjnym – prezentuje konkretne strategie i rozwiązania, które można zastosować w pracy z osobami w różnych stadiach demencji,
  • zawiera treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej.

Podręcznik powstał z myślą o studentach kierunków terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również pomocny dla psychologów, pedagogów i asystentów osób niepełnosprawnych.

Przedmowa:

"Starzenie się stanowi naturalny okres w życiu człowieka. Jego akceptacja i przeżywanie mają charakter indywidualny i niepowtarzalny. Analiza sytuacji demograficznej Polski pokazuje, że starzenie się społeczeństwa jest faktem, obok którego nie można przejść obojętnie przede wszystkim dlatego, że proces ten niesie ze sobą szereg wyzwań. Jednym z nich jest konieczność zapewnienia osobom starszym szeroko rozumianej opieki i właściwego wsparcia oraz umożliwienie im partycypacji w życiu społecznym.

Podnoszenie jakości życia osób starszych wymaga poświęcenia im należnej uwagi. W tym celu warto korzystać, oprócz tradycyjnie ujmowanych działań skoncentrowanych na opiece medycznej czy socjalnej, także z najnowszych osiągnięć właściwych dla terapii zajęciowej. Warto podkreślić, że dyscyplina ta w nowoczesnym, światowym ujęciu koncentruje się wokół umożliwienia osobie wykonywania ważnych i znaczących dla niej zajęć, co oznacza, że praca z seniorem powinna mieć charakter zindywidualizowany, uwzględniać jego potrzeby w zakresie realizowania zajęć z zakresu samoobsługi, czasu wolnego oraz tzw. produktywności.

Celem niniejszej publikacji jest przede wszystkim zaprezentowanie możliwości, jakie daje stosowanie terapii zajęciowej w pracy z seniorami zarówno sprawnymi poznawczo, jak i w późnym stadium demencji. Książka ta ma wymiar nie tylko teoretyczny, lecz przede wszystkim praktyczny. Przedstawiono w niej m.in. przykładowe narzędzia oceny stanu pacjenta geriatrycznego, wskazano wybrane metody pracy z seniorami, zaprezentowano opisy przypadków oraz opisano konkretne strategie i rozwiązania, które można z powodzeniem wdrażać w pracy z seniorami w różnych stadiach demencji.

Książka została przygotowana głównie z myślą o terapeutach zajęciowych i studentach tego kierunku. Może jednak stanowić także cenne źródło informacji dla psychologów, pedagogów oraz osób zawodowo zajmujących się pracą z osobami starszymi."

Edyta Janus

  • Kategorie:
    1. Medycyna »
    2. Geriatria
    1. Medycyna »
    2. Rehabilitacja i fizjoterapia
    1. Psychologia »
    2. Psychologia osobowości
    1. Psychologia »
    2. Psychologia społeczna
    1. Edukacja »
    2. Podręczniki akademickie
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 9788320053654
  • EAN: 9788320053654
  • Liczba stron: 150
  • Wymiary: 16.5x24.0cm
  • Waga: 0.26kg
  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Paczka w RUCHu - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w urzędzie Poczty Polskiej - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa Pocztą Polską - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w Paczkomacie InPost - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa kurierem - dostawa 1 dzień roboczy
    • Odbiór własny w księgarni PWN - dostawa 3 dni robocze
    Ważne informacje o wysyłce:
    • Nie wysyłamy paczek poza granice Polski.
    • Dostawa do części Paczkomatów InPost oraz opcja odbioru osobistego w księgarniach PWN jest realizowana po uprzednim opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem.
    • Całkowity czas oczekiwania na paczkę = termin wysyłki + dostawa wybranym przewoźnikiem.
    • Podane terminy dotyczą wyłącznie dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Rozdział 1. Psychologiczno-społeczne aspekty starzenia się i starości
– Edyta Janus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

1.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1.2. Granice okresu starości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1.3. Zmiany w sferze poznawczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.4. Sfera emocjonalno-motywacyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.5. Osobowość osób starszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.6. Teorie adaptacji do starości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
1.7. Społeczny wymiar starzenia się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
1.8. Stereotypy dotyczące starzenia się i starości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
1.9. Aktywność osób starszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
1.10. W stronę pozytywnego starzenia się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
1.11. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

Rozdział 2. Wprowadzenie do terapii zajęciowej osób starszych
– Aleksandra Kulis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

2.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2.2. Praca terapeuty zajęciowego z osobami starszymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
2.3. Miejsca pracy terapeuty zajęciowego z seniorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2.4. Umiejętności i kompetencje terapeuty zajęciowego pracującego
z seniorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
2.5. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

Rozdział 3. Kliniczne aspekty terapii zajęciowej w geriatrii
– Aneta Bac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

3.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
3.2. Ograniczenia funkcjonalne, poznawcze i behawioralne u pacjentów
geriatrycznych z chorobą otępienną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
3.3. Ograniczenia funkcjonalne u pacjentów geriatrycznych z wybranymi
schorzeniami somatycznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
3.3.1. Choroby serca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
3.3.2. Cukrzyca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
3.3.3. Zaburzenia widzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
3.3.4. Schorzenia narządu ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
3.4 Metody i narzędzia oceny pacjenta geriatrycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
3.4.1. Wywiad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
3.4.2. Obserwacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
3.4.3. Testy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
3.5. Wybrane obszary interwencji terapeutycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
3.5.1. Higiena osobista . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
3.5.2. Gotowanie/przygotowywanie posiłków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
3.5.3. Poruszanie się (lokomocja) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
3.5.4. Robienie zakupów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
3.5.5. Sprzątanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
3.5.6. Ubieranie się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
3.6. Trening mózgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
3.6.1. Zdolności poznawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
3.6.2. Wybrane czynniki wpływające na skuteczność treningu mózgu . . . . 87
3.6.3. Przykładowe rozwiązania terapeutyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
3.7. Opisy przypadków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
3.7.1. Pacjent geriatryczny z chorobą otępienną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
3.7.2. Pacjent geriatryczny z chorobą somatyczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
3.8. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

Rozdział 4. Innowacyjne metody pracy z seniorami w późnym stadium demencji
– Agnieszka Smrokowska-Reichmann . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103

4.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
4.2. Znaczenie zajęciowości u seniorów w późnym stadium demencji . . . . . . . 104
4.2.1. Specyfi ka zajęć seniorów w późnym stadium demencji . . . . . . . . . . 106
4.2.2. Szczegóły praktyki terapeutycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
4.3. Strukturyzacja przestrzeni jako element stabilizacji seniora w późnym
stadium demencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
4.3.1. Przestrzeń a kompetencja orientacji u seniora w późnym stadium
demencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
4.3.2. Wystrój wnętrz a bezpieczeństwo seniora w późnym stadium
demencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
4.4. Koncepcja Person-Centered Care Toma Kitwooda a terapia zajęciowa
z seniorami w późnym stadium demencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
4.4.1. Demencja a bycie osobą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
4.4.2. Katalog potrzeb osoby według Toma Kitwooda . . . . . . . . . . . . . . . . 123
4.4.3. Techniki pracy z seniorem demencyjnym w koncepcji
Person-Centered Care . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
4.5. Komunikacja walidacyjna z seniorem w późnym stadium demencji jako
narzędzie pracy terapeuty zajęciowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
4.5.1. Istota i priorytety walidacji gerontologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
4.5.2. Cztery stadia dezorientacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
4.5.3. Techniki walidacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
4.5.4. Przykłady walidacji pacjentów w poszczególnych stadiach
dezorientacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
4.5.5. Możliwe błędy podczas walidowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
4.6. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Pytania sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139

Słowniczek pojęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147

Edyta Janus

Dr nauk humanistycznych w dyscyplinie socjologii, magister psychologii, trener - szkoleniowiec. Certyfikowany Teacher Training in Occupational Therapy Theory, Practice and Education. Certyfikat wydany przez: The European Network of Occupational Therapy in Higher Education (ENOTHE). Adiunkt w Katedrze Terapii Zajęciowej na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie. Praktykę z zakresu terapii zajęciowej nabywała w placówkach krajowych, a także w Portugalii, Słowenii, Wielkiej Brytanii. Autorka książki ,,Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia” oraz licznych artykułów korespondujących z tematyką terapii zajęciowej. Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajęciowej.

Aneta Bac

Dr hab. nauk o kulturze fizycznej, magister rehabilitacji ruchowej, certyfikowany nauczyciel terapii zajęciowej. Certyfikat wydany przez ENOTHE. Nauczyciel akademicki w zakresie fizjoterapii w ortopedii, fizjoterapii w chirurgii ogólnej, terapii zajęciowej w ortopedii oraz ergonomii środowiskowej. Współautorka podręczników z zakresu terapii zajęciowej oraz licznych publikacji naukowych z zakresu fizjoterapii i terapii zajęciowej, autorka licznych wystapien z zakresu fizjoterapii i terapii zajeciowej na konferencjach krajowych i zagranicznych. Propagatorka nowoczesnej terapii zajeciowej w Polsce. Współzałożycielka i prezes Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajeciowej, kierownik Katedry Terapii Zajęciowej Wydziału Rehabilitacji Ruchowej AWF Kraków. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała we współpracy z placówkami krajowymi oraz zagranicznymi m.in. w Belgii, Finlandii i we Włoszech.

Aleksandra Kulis

Dr nauk o kulturze fizycznej, magister rehabilitacji ruchowej. Adiunkt w Katedrze Terapii Zajęciowej na Wydziale Rehabilitacji Ruchowej Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie. Certyfikowany Teacher Training in Occupational Therapy Theory, Practice and Education. Certyfikat wydany przez ENOTHE. Nauczyciel akademicki w zakresie terapii zajęciowej dzieci, osób z trudnościami w uczeniu się oraz osób w starszym wieku jak również masażu leczniczego, drenażu limfatycznego i masażu w kosmetologii. Praktykę z zakresu terapii zajęciowej zdobywała współpracując z placówkami na terenie kraju oraz w Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii oraz Kanadzie. Autorka wielu wystąpień na konferencjach krajowych i zagranicznych związanych z tematyką terapii zajęciowej. Współautorka tłumaczenia na język polski nowoczesnych narzędzi stosowanych w terapii zajęciowej do oceny jakości uczestnictwa dzieci w zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych.

Agnieszka Smrokowska-Reichmann

Absolwentka Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Klinicznych Form Terapii Zajęciowej w Katedrze Terapii Zajęciowej Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie. Międzynarodowy Specjalista Snoezelen z ramienia ISNA-MSE. Propagatorka metody Snoezelen w Polsce. Od wielu lat współpracuje z organizacjami i placówkami opieki senioralnej w Polsce. Prowadzi szkolenia dotyczące m. in. metod komunikacji z seniorami demencyjnymi, również w ramach projektów europejskich.

Polecamy
Tab1

    Recenzje

    Dodaj recenzję
    Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!
     
    Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
    Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowaniaserwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetumożna zmienić ustawienia dotyczące cookies Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.