Wprowadzenie do psychologii dla ekonomistów
Opracowanie zbudowano z pięciu części zawierających powiązane ze sobą tematy. Rozdział pierwszy przybliża psychologię jako naukę, metody jakimi pracują psycholodzy oraz obszary praktyki i zadania jakich się podejmują. Ogólny przegląd problemów powiązanych stricte z naukami ekonomicznymi – z pracą i rynkiem pracy, organizacją i zarządzaniem, konsumentem, marketingiem – zawiera rozdział drugi. Dla zrozumienia fenomenu różnorodności i wyjątkowości każdego człowieka niezbędna jest wiedza z zakresu różnic indywidualnych, czyli osobowości, temperamentu, potrzeb czy zdolności. Przedstawiono je w rozdziale trzecim. W rozdziale czwartym omówione zostały emocje, motywacja i stres psychologiczny. Ostatni rozdział poświęcono zagadnieniom ważnym w relacjach społecznych: postawom i ich kształtowaniu, komunikowaniu się, asertywności oraz agresji. Formuła wykładu, przy braku ćwiczeń, pozwala jedynie na ukazanie celowości rozwijania tych kompetencji i omówienie podstawowych założeń teoretycznych.
WSTĘP 7
1. PSYCHOLOGIA – METODY I ZASTOSOWANIA 9
1.1. Metody badawcze 10
1.2. Zastosowania 15
2. PSYCHOLOGIA W NAUKACH EKONOMICZNYCH 24
2.1. Psychologia pracy 24
2.2. Psychologia organizacji i zarządzania 29
2.3. Psychologia ekonomiczna 31
3. RÓŻNICE INDYWIDUALNE 44
3.1. Osobowość 44
3.2. Temperament 48
3.3. Zdolności i inteligencja 52
3.4. Potrzeby 55
4. EMOCJE – MOTYWACJA – STRES 59
4.1. Emocje 59
4.2. Motywacja 65
4.3. Stres psychologiczny 69
5. CZŁOWIEK W RELACJACH SPOŁECZNYCH 77
5.1. Postawy 78
5.2. Komunikacja interpersonalna 83
5.3. Asertywność 88
5.4. Agresja 90
BIBLIOGRAFIA 97
SPIS RYSUNKÓW 103
SPIS TABEL 105