Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków
Tutoring jest jedną z metod edukacji spersonalizowanej, polegającą na systematycznej pracy w relacji mistrz–uczeń. Ma na celu wspieranie ucznia w rozwijaniu jego potencjału w oparciu o jego umiejętności i zainteresowania. Treść książki obejmuje:
założenia teoretyczne tutoringu,
opis procesu stawania się tutorem,
wdrażanie i finansowanie programów tutoringowych,
funkcjonowanie tutoringu w szkole, na uczelni i w edukacji nieformalnej, np. w organizacjach pozarządowych,
studia przypadków – opisy funkcjonowania tutoringu w różnych instytucjach,
wywiady z praktykami tutoringu.
Niewątpliwym walorem tej książki jest jej kompleksowość: autorzy kładą nacisk zarówno na wnikliwy opis teoretycznych podstaw metody, jak i na konkretne przykłady jej zastosowania. Adresaci:Publikacja stanowi bogate źródło wiedzy o tej metodzie oraz znakomitą inspirację do jej stosowania i wdrażania. Adresatami książki są osoby interesujące się edukacją w szkole i na uczelni oraz edukacją nieformalną i rozwojem osobistym."
Książka ta jest niezwykle ważną i potrzebną pozycją na polskim rynku wydawniczym. Przygotowane przez wybitnych znawców problematyki kompendium wiedzy na temat tutoringu stanowi lekturę obowiązkową dla wszystkich pragnących poznać najważniejsze trendy współczesnej edukacji.
Dr Małgorzata Sidor-Rządkowska Politechnika Warszawska
Pierwsza część niniejszej pracy zawiera świetne kompendium wiedzy na temat tutoringu. Autorzy wskazują na badania i projekty dotyczące zastosowania tej metody. Jednak szczególnie interesujące jest ukazanie przypadków praktycznego i – co najważniejsze – udanego zastosowania tego podejścia. Otrzymujemy zbiór inspirujących relacji z procesu wdrażania metody tutoringu do pracy szkoły, uniwersytetu oraz organizacji pozarządowych, możemy także przeanalizować wywiady z uczestnikami projektów tutoringowych.
Dr Stanisław Kowal kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie
Wstęp | str. 9
Przedmowa do drugiego wydania | str. 13
Część I. Co to jest tutoring? Kim jest tutor?
Rozdział 1. Czym jest tutoring? | str. 21
Piotr Czekierda
Instytucje są tak dobre jak ludzie, którzy je tworzą | str. 22
Edukacja masowa, zindywidualizowana i spersonalizowana | str. 24
Mistrz, który pozwala spojrzeć głębiej | str. 28
Proces tutoringu i jego rodzaje (tutoring naukowy i rozwojowy) | str. 30
Tutoring, coaching, mentoring – różnice i podobieństwa | str. 33
Inspirować do wielkości | str. 40
Rozdział 2. Fundamenty i źródła tutoringu | str. 43
Bartosz Fingas
Relacja mistrz–uczeń | str. 45
Edukacja spersonalizowana i etyka cnót | str. 51
Psychologia pozytywna | str. 57
Tutoring – między ideałem a rzeczywistością | str. 64
Rozdział 3. Praca tutorska i proces stawania się tutorem | str. 68
Marcin Szala
Specyfika pracy tutora | str. 68
Stawanie się tutorem | str. 77
Proces kształcenia tutorów | str. 85
Podsumowanie | str. 94
Rozdział 4. Tutoring nie jest tani. Dlaczego się opłaca i jak go finansować? | str. 95
Damian Godlewski
Jakie zasoby są potrzebne, by wdrożyć tutoring? | str. 95
Wdrażanie tutoringu w szkole. Ile to kosztuje? | str. 96
Jakie są długofalowe korzyści z wdrażania tutoringu? | str. 99
Sposoby finansowania programów tutoringowych | str. 104
Podsumowanie | str. 116
Część II. Tutoring – obszary zastosowań i badania
Rozdział 1. Tutoring szkolny – personalizacja edukacji | str. 121
Paweł Zuchniewicz
Bitwa o człowieka | str. 121
Razem możemy więcej | str. 123
Personalizacja a indywidualizacja | str. 126
Rzecznik | str. 128
Rozdział 2. Tutoring akademicki – pomiędzy epistemą a doxą. Tożsamość metody w kontekście kształcenia uniwersyteckiego | str. 129
Beata Karpińska-Musiał
Wprowadzenie | str. 129
Skąd takie pozycjonowanie tutoringu w teorii i praktyce akademickiej? | str. 130
Doxa i epistema w tutoringu – spotkanie idei z doświadczeniem | str. 133
Tutoring a przywództwo ideowe z punktu widzenia pedagogiki | str. 135
Tutoring a epistemiczne struktury poznawcze – perspektywa językoznawcza i dydaktyczna | str. 137
Podmiot „stający się” i „tożsamość narracyjna” – hermeneutyka Paula Ricouera a mechanizmy działające w metodzie tutoringu akademickiego | str. 139
Podsumowanie oraz kontekst wdrożeń w instytucji kształcenia wyższego (HEI) | str. 141
Rozdział 3. Badania: tutoring w opinii nauczycieli akademickich – perła z lamusa czy perła do lamusa? | str. 146
Marta Kowalczuk-Walędziak
Wprowadzenie | str. 146
Metodologia badań | str. 148
Analiza wyników badań | str. 150
Dyskusja i wnioski końcowe | str. 160
Rozdział 4. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych | str. 165
Joanna Gardynik
Charakterystyka tutoringu w organizacjach społecznych | str. 165
Cele osiągane w tutoringu w projektach społecznych | str. 166
Tutoring szansą dla organizacji pozarządowych | str. 169
Korzyści płynące z tutoringu w organizacjach społecznych | str. 171
Rozdział 5. Tutoring a edukacja domowa | str. 175
Marek Budajczak
Główne terminy i ich definicje | str. 176
Interrelacje między tutoringiem a edukacją domową | str. 177
Społeczne perspektywy rozwijania relacji tutoring–edukacja domowa i ich stosunek do oświaty zbiorowej | str. 182
Część III. Studia przypadków
Wprowadzenie: Co ma wpływ na skuteczne wdrożenie tutoringu? Kilka ważnych uwag na marginesie | str. 187
Krzysztof Słaboń
Proaktywność / kreatywne podejście do rzeczywistości / przywództwo | str. 188
Budowanie zespołu, potęga pytania „dlaczego?” i wspólna wizja | str. 189
Myślenie strategiczne i zmiana | str. 191
Rozdział 1. Tutoring w szkole | str. 193
Tutoring w Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu | str. 193
Miłosz Piękny, Katarzyna Rudnicka
Tutoring w 2 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie – jak wdrażaliśmy tutoring | str. 202
Magdalena Niemczuk-Kobosko
Tutoring w zespole szkół nr 6 we Wrocławiu | str. 212
Anna Jędrzejczyk
Tutoring w szkole „Żagle” Stowarzyszenia „Sternik”– między szkołą a rodziną | str. 221
Paweł Zuchniewicz
Rozdział 2. Tutoring akademicki | str. 230
Tutoring na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie – Wydziałowa Indywidualna Ścieżka Edukacyjna po pięciu latach funkcjonowania | str. 230
Łukasz Danel, Jakub Kwaśny, Agnieszka Żur
Tutoring w Kolegium „Artes Liberales” | str. 240
Krzysztof Rutkowski
Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego | str. 247
Ewa Szymczak, Mirosława Malinowska
Tutoring na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego – w trosce o jakość w ilości | str. 257
Beata Karpińska-Musiał
Tutoring na uniwersytetach w Oksfordzie i Cambridge | str. 272
Marcin Szala
Rozdział 3. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych | str. 284
Tutoring w Stowarzyszeniu Praktyków Kultury | str. 284
Daniel Brzeziński
Tutoring w Akademii Przyszłości Stowarzyszenia Wiosna – nie rybę, nie wędkę, ale mentalność wędkarza | str. 288
Anna Wilczyńska, Anna Żaczek
Tutoring w Szkole Liderów | str. 298
Małgorzata Lelonkiewicz, Agnieszka Szelągowska
Tutoring w Programie Tutor Collegium Wratislaviense i Fundacji Dorastaj z Nami | str. 309
Joanna Gardynik
Część IV. Wywiady
Wywiad z Tomaszem Krupskim, podopiecznym w Programie Tutor | str. 321
Wywiad z Małgorzatą Witczak i Katarzyną Jędrzak, tutorkami z I Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie | str. 326
Wywiad z dr Sabiną Ratajczak, tutorką, prodziekan Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej | str. 332
Wywiad z dr Ewą Szymczak, prodziekan ds. kształcenia, Wydział Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego | str. 341
O autorach | str. 347