Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, t. 8
Myślą przewodnią przedłożonego tomu Społeczne i edukacyjne uwarunkowania rozwoju oraz funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością jest spojrzenie na zadania instytucji szkoły oraz uwarunkowania i efekty procesu kształcenia w kontekście rozwoju uczniów. Z jednej strony proces edukacji szkolnej traktowany jest jako ważny element wsparcia, wyznaczany potencjałem jego uczestników, a z drugiej – powinien on służyć rozwojowi uczniów.
Na całość opracowania składają się trzy części. W pierwszej autorzy skupiają się na problematyce rozwoju emocjonalnego oraz społecznego dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Część druga obejmuje wybrane zagadnienia funkcjonowania szkoły osadzonej w tyglu różnorodnych oczekiwań społecznych wobec tej instytucji. W ostatniej części Czytelnik znajdzie teksty ukazujące złożoność uwarunkowań samego procesu kształcenia uczniów niepełnosprawnych. W niektórych przypadkach są one odnoszone do oczekiwań społecznych, w innych ukonstytuowane głownie na samych potrzebach uczestników procesu kształcenia.
Wstęp (Zenon Gajdzica) 7
Introduction (Zenon Gajdzica) 9
Część I. Emocjonalne uwarunkowania rozwoju i funkcjonowania dzieci i młodzieży niepełnosprawnej 13
Teresa Borowska; Emocje dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim 13
Piotr Sipiorski; Problemy integracji uczniów z zaburzonym zachowaniem i zaburzeniami emocjonalnymi 23
Danuta Jankowska; Poglądy młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim na zachowania przejawiające elementy niedostosowania społecznego 33
Część II. Zadania szkoły w procesie wspierania ucznia niepełnosprawnego 49
Ladislav Horňák; Problemy wychowania dzieci romskich w szkołach dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym w Słowacji 49
Anna Zamkowska; Formy wsparcia ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej 59
Danuta Osik-Chudowolska; Motywy wyboru szkoły z oddziałami integracyjnymi dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych w opinii rodziców i pedagogów 81
Część III. Uwarunkowania i efekty procesu uczenia się dziecka niepełnosprawnego 95
Grażyna Adamczyk; Realne możliwości wejścia na rynek pracy absolwentów szkół specjalnych z niepełnosprawnością intelektualną – stan obecny 95
Ewa Dyduch; Wpływ pełnej kontroli rodzicielskiej na proces uczenia się samodzielności dzieci z niepełnosprawnością intelektualną 107
Ewa Jaglarz, Jacek Sikorski; Pozycja socjometryczna uczniów w gimnazjalnej klasie integracyjnej 113
Bożena Kurasz; Z praktyki nauczyciela: edukacja osób niepełnosprawnych w klasach integracyjnych – szanse i zagrożenia 121
Jadwiga Oleksy, Agata Cabała; Integralne wychowanie i nauczanie jako podłoże kształtowania postaw wobec uczniów niepełnosprawnych – refl eksje na temat czynności nauczyciela 127
Agnieszka Buczek; Efekty nauczania technologii informacyjnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną 139
Maria Jolanta Stąpór; Przesłanki ukrytego programu w edukacji osób niepełnosprawnych 145
Małgorzata Dąbkowska; Strategie postępowania z dzieckiem odmawiającym uczęszczania do szkoły z powodu fobii szkolnej 159
Szymon Godawa; Predyspozycje osobowościowe oligofrenopedagoga 167
Zenon Gajdzica; Wykształcenie nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych 175