Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, t. 7
Kolejny tom pracy zbiorowej składający się z 16 artykułów jest kontynuacją przekazywania doświadczeń z wykonywanej swojej pracy zawodowej przez autorów poszczególnych prac. W prezentowanej publikacji znajdują się prace o charakterze badawczym oraz opisujące utrudnienia i możliwości integracji osób z niepełnosprawnością. Autorzy prac wskazują na konieczne i niezbędne oddziaływania w stosunku do osób niepełnosprawnych i ich środowisk w celu lepszego wzajemnego funkcjonowania i poprawy „jakości życia”. Doniesienia informują o możliwościach postępowania rehabilitacyjnego w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Słowacji i w Czechach.
Ksiązka przeznaczona jest dla osób zawodowo zajmujących się szeroko rozumianą rehabilitacją, studentów pedagogiki i fizjoterapii.
Wstęp (Jerzy Rottermund) 7
Introduction (Jerzy Rottermund) 9
Anna Nowak; Bariery w rehabilitacji społecznej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – wybrane konteksty 11
Bernadeta Szczupał; Osoby niepełnosprawne a wykluczenie społeczne – bariery dostępu do edukacji i zatrudnienia 17
Andrzej Bałandynowicz; Kształtowanie agresji u osób niepełnosprawnych społecznie w kierunku zachowań prospołecznych 27
Michał Niesporek; Godność pacjenta w przypadku braku jego zgody na przeprowadzenie zabiegu medycznego 47
Małgorzata Gil; Pełnia praw obywatelskich osoby z niepełnosprawnościami w Kanadzie 53
Jerzy Rottermund; Poprawna integracja sensoryczna to większe możliwości edukacyjne ucznia 65
Marzena Buchnat; „Edukacja przez ruch” – system wspierający edukację dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną 71
Małgorzata Zalewska-Bujak; Stymulowanie rozwoju dziecka niepełnosprawnego we współczesnej edukacji 79
Bolesław Kasza; Nie bójmy się gry komputerowej 89
Anna Dolczewska-Samela; Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną 95
Stanislava Mandzáková, Ladislav Horňák; Obecne podejście do seksualności i więzi partnerskich osób w głębszym stopniu niepełnosprawnych intelektualnie na Słowacji 103
Stanislava Mandzáková; Ankiety dotyczące wychowania do życia w rodzinie osób z upośledzeniem umysłowym na Słowacji 111
Irena Polewczyk; Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci autystycznych – raport z badań 119
Mirosław Michalik; Metafizyczny wymiar procesu budowania kompetencji lingwistycznej – preliminaria 127
Eva Zezulková; Świadomość fonematyczna uczniów z upośledzeniem umysłowym 139
Krystyna Moczia, Joanna Godawa; W świecie lęków, obaw i niepewności..., czyli czego obawiają się nauczyciele w kontaktach z uczniem przewlekle chorym 153