Prezentowana książka jest pierwszą na rynku polskim publikacją poświęconą tematyce mikromobilności. Stanowi kompendium rozwiązań dla miast, które stają przed wyzwaniem uregulowania ruchu użytkowników indywidualnych oraz działalności operatorów Urządzeń Transportu Osobistego. Omówiono w niej globalny rozwój tego zjawiska, jego formy - różne rodzaje pojazdów i konkretne rozwiązania systemowe, a także odbiór społeczny. Poświęcono również uwagę aspektom drogowym, karnym odszkodowawczym i ubezpieczeniowym, wynikającym z obecności UTO w przestrzeni faktycznej i prawnej. Przedstawiono krytyczne uwagi do braku kompleksowych rozwiązań oraz dyskusję dotyczącą problematyki uregulowania mikropojazdów w Polsce. Zawarte w książce rozważania poświęcone są również zagadnieniom ochrony środowiska a także przetwarzania danych osobowych (w tym cyberprzestępczości).
Adresaci:
Książka zainteresuje przedsiębiorców, producentów i operatorów UTO, adwokatów, pracowników administracji rządowej i samorządowej. Może być równie przydatna ekspertom i praktykom innych dziedzin, takich jak: nauka o administracji, urbanistyka, nauka o środowisku.
Spis treści Wprowadzenie Wykaz skrótów Rozdział 1 Pojęcie UTO i jego status prawny 1.1. Miejska mikromobilność na świecie 1.2.Dyskusja o statusie prawnym UTO w Polsce 1.3. Jak uregulować UTO w Polsce 1.4. Projekt ustawy regulującej UTO w Polsce Rozdział 2 UTO w ruchu drogowym 2.1. Zasady poruszania się w ruchu drogowym 2.2. Pozostałe kwestie związane z udziałem UTO w ruchu Rozdział 3 Odpowiedzialność prawna w związku z ruchem UTO 3.1. Odpowiedzialność karna i wykroczeniowa w związku z UTO 3.2. Odpowiedzialność cywilna użytkownika UTO 3.3. Odpowiedzialność cywilna innych podmiotów Rozdział 4 UTO w przestrzeni miejskiej 4.1. Najem miejskich urządzeń na świecie 4.2. Obecność UTO w miastach 4.3. UTO a przestrzeń miejska 4.4. Pozostałe regulacje samorządowe dot. UTO – wymogi i możliwości Rozdział 5 Wnioski i postulaty de lege lata i de lege ferenda Podsumowanie