Zarządzanie w administracji publicznej. Narzędzia
W niniejszej publikacji podjęto próbę ukazania korzyści ze stosowania narzędzi w zarządzaniu
w instytucjach administracji publicznej. Znajdują się tu narzędzia o charakterze obligatoryjnym, takie m.in. jak
kontrola zarządcza,
audyt wewnętrzny czy budżet zadaniowy. Ich treść jest często różnie interpretowana, a ich wdrażanie wyzwala emocje. Usprawiedliwieniem może być fakt, że nie ma jednego wypracowanego modelu kontroli zarządczej, bowiem ta wpisywana jest w różne modele doskonalenia organizacji publicznej. Sposób wykorzystania kontroli zarządczej jest istotny we współdziałaniu z audytem wewnętrznym oraz stosowanymi w organizacji znormalizowanymi systemami zarządzania.
Ze Wstępu
WSTĘP 7
Część 1. KONTROLA ZARZĄDCZA W ZARZĄDZANIU INSTYTUCJĄ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ 9
Audyt wewnętrzny i kontrola zarządcza w procesach doskonalenia zarządzania organizacją sektora publicznego (Krystyna Lisiecka) 9
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych (Agnieszka Giebel) 22
Audytorzy w roli gatekeepers w systemie kontroli zarządczej (Joanna Mrowicka) 33
Pomiar wyników w organizacjach sektora publicznego – Performance Budgeting (Ewa Czyż-Gwiazda) 39
Część 2. AUDYT JAKO NARZĘDZIE WSPOMAGAJĄCE PROCES ZARZĄDZANIA W INSTYTUCJI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ 55
Rola kontroli i audytu w świetle zarządzania jednostką – ujęcie praktyczne (Barbara Ciemała, Katarzyna Trafny, Tomasz Ganobis, Tomasz Żak) 55
Audyt wewnętrzny jako źródło systematycznej oceny kontroli zarządczej (Katarzyna Lenczyk-Woroniecka) 73
Relacje pomiędzy audytem wewnętrznym a służbami kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem na przykładzie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego (Robert Lipka) 86
Zarządzanie ryzykiem w administracji publicznej w świetle zmian ustawy o finansach publicznych (Elżbieta Paliga, Krzysztof Chmurkowski) 99
Znaczenie audytu zewnętrznego i rola biegłego rewidenta w tworzeniu wiarygodnego obrazu sprawozdawczości w jednostkach sektora finansów publicznych na tle innych kontroli (Tomasz Lis) 122
Część 3. NARZĘDZIA ZARZĄDZANIA I STUDIA PRZYPADKÓW 141
Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej jako organizacja ucząca się na przykładzie kodeksu dobrych praktyk w zakresie funkcjonowaniu zamówień publicznych (Jarosław Rokicki) 141
SEKAP narzędziem skutecznego zarządzania w administracji publicznej (Beata Wanic, Tomasz Papaj, Danuta Descours) 161
„Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej w urzędach miast na prawach powiatu, urzędach gmin i starostwach powiatowych” – projekt realizowany przez Śląski Związek Gmin i Powiatów (Mariusz Śpiewok) 188
INFORMACJE O AUTORACH 199