0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Uzasadnione oczekiwania w perspektywie prawa krajowego i regulacji europejskich

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2016

  • Seria / cykl: MONOGRAFIE

  • Autor: Joanna Bożena Lemańska

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 85,00 zł
76,50 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Uzasadnione oczekiwania w perspektywie prawa krajowego i regulacji europejskich


Książka, stanowiąca studium z zakresu prawa administracyjnego, jest kompleksowym opracowaniem zagadnienia uzasadnionych oczekiwań i powiązanej z nimi zasady ich ochrony. Zawiedzenie uzasadnionych oczekiwań obywateli poprzez niedotrzymanie obietnicy lub wprowadzenie zaskakujących, nieprzewidywalnych zmian przez organy państwa często prowadzi do oczywistego pokrzywdzenia jednostki. Przedstawione przez autorkę instytucje stanowią ważne narzędzia zapewniające ochronę jednostki w takich sytuacjach. Rozważania zostały przeprowadzone z uwzględnieniem bogatego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W publikacji zaprezentowano m.in. ideę uzasadnionych oczekiwań w aspekcie aksjologii prawa administracyjnego, wyróżniono możliwe ich źródła, a także zdefiniowano zasadę ich ochrony, szczegółowo analizując przesłanki stosowania tej zasady.

Adresaci:
Monografia jest przeznaczona dla pracowników naukowych zajmujących się omawianą tematyką. Powinna również zainteresować praktyków, w tym adwokatów, radców prawnych, sędziów oraz pracowników organów administracji publicznej.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8092-619-6
  • ISBN druku: 978-83-264-8979-2
  • EAN: 9788380926196
  • Liczba stron: 334
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów | str. 13

Wstęp | str. 17

Rozdział 1
Geneza idei uzasadnionych oczekiwań i ich ochrony | str. 35
1.1. Niemiecka doktryna Vertrauensschutz i jej reminiscencje | str. 35
1.2. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań na gruncie prawa Unii Europejskiej | str. 41
1.2.1. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej | str. 41
1.2.2. Europejski Kodeks Dobrej Administracji a uzasadnione oczekiwania | str. 47
1.2.3. Postępowanie administracyjne Unii Europejskiej a uzasadnione oczekiwania | str. 49

Rozdział 2
Uzasadnione oczekiwania a aksjologia prawa administracyjnego | str. 57
2.1. Wartości a dobra chronione w prawie administracyjnym | str. 59
2.2. Wartości chronione przez prawo administracyjne | str. 61
2.2.1. Interes | str. 63
2.2.1.1. Interes faktyczny | str. 66
2.2.1.2. Interes prawny | str. 66
2.2.1.3. Prawo podmiotowe | str. 67
2.2.1.4. Prawa refleksowe | str. 69
2.2.1.5. Uzasadnione oczekiwania (kwalifikowany interes faktyczny) | str. 72
2.2.2.Uzasadnione oczekiwania jako słuszny interes jednostki | str. 75
2.3. Wartości zewnętrzne prawa administracyjnego | str. 80
2.3.1. Sprawiedliwość | str. 81
2.3.2. Pewność | str. 84
2.4. Wartości wewnętrzne prawa administracyjnego | str. 88
2.4.1. Dobra administracja | str. 89
2.4.1.1. Pojęcie dobrej administracji | str. 89
2.4.1.2. Dobra administracja w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej | str. 93
2.4.1.3. Dobra administracja a Rada Europy | str. 95
2.4.1.4. Dobra administracja w Unii Europejskiej | str. 98
2.4.2. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań jako komponent prawa do dobrej administracji | str. 101

Rozdział 3
Źródła uzasadnionych oczekiwań | str. 106
3.1. Prawo stanowione jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 111
3.1.1. Prawa nabyte z ustawy a zmiana przepisów | str. 112
3.1.2. Przepisy przejściowe a uzasadnione oczekiwania | str. 121
3.1.3. Zakaz retroakcji | str. 127
3.2. Decyzja administracyjna jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 130
3.2.1. Stosunki realne a stosunki potencjalne. Ekspektatywa jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 131
3.2.2. Zasada trwałości decyzji administracyjnych a uzasadnione oczekiwania | str. 138
3.3. Zwyczaj (utrwalona praktyka) jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 141
3.4. Akty informacji jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 146
3.4.1. Przyrzeczenie administracyjne jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 152
3.4.1.1. Promesy w działalności gospodarczej jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 155
3.4.2. Akty wykładni jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 156
3.4.2.1. Interpretacje podatkowe jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 158
3.4.2.2. Interpretacje w zakresie obowiązku świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne | str. 161
3.4.2.3. Abstrakcyjne interpretacje przepisów | str. 163
3.4.3. Polityka administracyjna jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 164
3.4.3.1. Zmiana polityki a uzasadnione oczekiwania | str. 168
3.5. Milczenie jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 171
3.6. Orzecznictwo sądowe (prawo sędziowskie) jako źródło uzasadnionych oczekiwań | str. 175
3.6.1. Tak zwane prawo sędziowskie | str. 178
3.6.2. Problem jednolitości orzecznictwa sądowoadministracyjnego w Polsce | str. 179

Rozdział 4
Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań i jej przesłanki | str. 186
4.1. Przesłanki zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań związane z organami państwa | str. 188
4.1.1. Pochodzenie od organów państwa | str. 188
4.1.2. Pochodzenie od uprawnionych i wiarygodnych podmiotów | str. 190
4.1.3. Uzewnętrznienie | str. 192
4.1.4. Zindywidualizowany charakter | str. 193
4.1.5. Jasny i jednoznaczny charakter | str. 194
4.1.6. Bezwarunkowy charakter | str. 197
4.1.7. Zgodność z prawem | str. 198
4.1.8. Niedopuszczalność dezinformacji i manipulacji | str. 200
4.1.9. Powtarzalny charakter | str. 201
4.2. Przesłanki zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań związane z jednostką | str. 202
4.2.1. Wywołanie oczekiwań | str. 202
4.2.2. Uzasadniony charakter oczekiwań | str. 203
4.3. Wyważanie interesów w procesie stosowania zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań | str. 209
4.3.1. Nakaz wyważenia uzasadnionych oczekiwań z interesem publicznym | str. 209
4.3.1.1. Interes publiczny | str. 210
4.3.1.2. Interes prywatny (indywidualny) | str. 213
4.3.1.3. Kolizja interesu indywidualnego z interesem publicznym w aspekcie stosowania zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań | str. 214
4.3.2. Zakaz naruszania praw osób trzecich | str. 222

Rozdział 5
Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań wśród zasad ogólnych prawa administracyjnego | str. 224
5.1. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasada praworządności | str. 231
5.2. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasada pewności | str. 237
5.3. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasada zaufania obywateli do organów państwa | str. 240
5.4. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasada równości wobec prawa | str. 249
5.5. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasada proporcjonalności | str. 251
5.6. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a moralność administracji | str. 254
5.7. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a zasady współżycia społecznego | str. 255
5.8. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań jako zasada ogólna prawa administracyjnego - dalsze perspektywy | str. 256
5.8.1. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie postępowania administracyjnego instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej | str. 256
5.8.2. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań a projekt ustawy - Przepisy ogólne prawa administracyjnego | str. 262

Rozdział 6
Ochrona jednostki wobec naruszenia uzasadnionych oczekiwań | str. 268
6.1. Odpowiedzialność w związku ze stanowieniem prawa | str. 276
6.2. Odpowiedzialność w związku ze stosowaniem prawa | str. 280
6.3. Ochrona w przypadku legalnych działań administracji | str. 284

Zakończenie | str. 287

Bibliografia | str. 299

Źródła prawa | str. 317

Orzecznictwo | str. 321

Inni Klienci oglądali również

45,14 zł 50,15 zł
Do koszyka

Kontrola tworzenia i stosowania prawa podatkowego pod rządami Konstytucji RP

Synteza badań zaprezentowana w raporcie Eugeniusza Ruśkowskiego różni się od wielu innych opracowań związanych z tematem "reformy podatków" tym, iż nie stanowi ona tylko i wyłącznie wizji jednej osoby, lecz 14 osobowego zespołu ...
46,80 zł 52,00 zł
Do koszyka

Ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Komentarz

Stan prawny na 1.01.2008 r. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości jest już trzecią próbą masowego uwłaszczenia użytkowników wieczystych. Kwestia transformacji uż...
61,20 zł 68,00 zł
Do koszyka

Prawo własności intelektualnej

Prawo własności intelektualnej to całkowicie nowe wydanie podręcznika akademickiego od wielu lat funkcjonującego na rynku wydawniczym, obejmującego w jednym tomie zagadnienia z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych oraz prawa własności przemysłow...
75,60 zł 84,00 zł
Do koszyka

Ochrona danych osobowych w prawie publicznym

W książce przedstawiono zagadnienia dotyczące ochrony danych osobowych w prawie publicznym.Autorzy omówili m.in.: • nowe regulacje w zakresie automatyzacji wydawania rozstrzygnięć administracyjnych; • stosowanie przepisów ...
19,31 zł 21,45 zł
Do koszyka

Praca nauczyciela w perspektywie badacza jakościowego

Autorka monografii przybliża codzienność pracy nauczyciela widzianą oczami przedstawicieli tego zawodu. Oddaje głos nauczycielom i omawia realia ich pracy. Pokazuje trudności, z jakimi muszą się mierzyć, a które często są niezauważalne dla uczni...
22,68 zł 25,20 zł
Do koszyka

Rynkowe i technologiczne oraz regulacyjne uwarunkowania rozwoju krajowego sektora ciepłowniczego

Autorzy książki podjęli niezwykle istotny problem efektywnego wytwarzania, dostarczania i zużycia energii cieplnej co stanowi obecnie jeden z najważniejszych priorytetów w krajowej polityce energetycznej.Autorzy zajęli się kwestią implikac...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!