Strategie podatkowe przedsiębiorstw
Niniejsza praca dotyczy zidentyfikowania potencjalnych możliwości konstruowania strategii podatkowej w ramach poszczególnych danin publicznych obciążających przedsiębiorstwo oraz oceny zakresu jej stosowania przez polskie przedsiębiorstwa. W pracy uwzględniono szanse i zagrożenia, jakie wiążą się ze stosowaniem strategii podatkowej przez przedsiębiorstwa funkcjonujące zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym (ze Wstępu).
WSTĘP 7
Rozdział 1. UWARUNKOWANIA DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ PRZEDSIĘBIORSTW 11
1.1. Istota, zasady i cel działania przedsiębiorstwa 11
1.2. Determinanty funkcjonowania przedsiębiorstwa 20
1.3. Ryzyko działalności przedsiębiorstwa 25
1.4. Uwarunkowania zachowań strategicznych w ocenie przedsiębiorstw 35
Rozdział 2. IDENTYFIKACJA STRATEGII PODATKOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA 45
2.1. Zasady formułowania strategii finansowej w przedsiębiorstwie 45
2.2. Uwarunkowania strategii podatkowej w przedsiębiorstwie 53
2.3. Ryzyko podatkowe jako szczególna determinanta strategii podatkowej 62
2.4. Przesłanki i uwarunkowania strategii podatkowej w ocenie przedsiębiorstw 71
Rozdział 3. STRATEGIE PODATKOWE PRZEDSIĘBIORSTW W ZAKRESIE PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB FIZYCZNYCH 75
3.1. Potencjał podatku dochodowego od osób fizycznych w aspekcie strategii podatkowej 75
3.2. Stosowanie przez przedsiębiorstwa strategii podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie badań 97
Rozdział 4. STRATEGIE PODATKOWE PRZEDSIĘBIORSTW W ZAKRESIE PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB PRAWNYCH 109
4.1. Potencjał podatku dochodowego od osób prawnych w aspekcie strategii podatkowej 109
4.2. Stosowanie przez przedsiębiorstwa strategii podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie badań 137
Rozdział 5. STRATEGIE PODATKOWE PRZEDSIĘBIORSTW W ZAKRESIE PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG 147
5.1. Potencjał podatku od towarów i usług w aspekcie strategii podatkowej 147
5.2. Stosowanie przez przedsiębiorstwa strategii podatkowej w zakresie podatku od towarów i usług na podstawie badań 162
Rozdział 6. STRATEGIE PODATKOWE PRZEDSIĘBIORSTW W ZAKRESIE PODATKÓW LOKALNYCH 173
6.1. Potencjał podatków lokalnych w aspekcie strategii podatkowej 173
6.2. Stosowanie przez przedsiębiorstwa strategii podatkowej w zakresie podatków lokalnych na podstawie badań 180
Rozdział 7. STRATEGIE PRZEDSIĘBIORSTW W ZAKRESIE OBCIĄŻEŃ NA RZECZ FUNDUSZY UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH 190
7.1. Potencjał obciążeń na rzecz funduszy ubezpieczeń społecznych w aspekcie strategii podatkowej 190
7.2. Stosowanie przez przedsiębiorstwa strategii w zakresie obciążeń na rzecz funduszy ubezpieczeń społecznych na podstawie badań 201
BIBLIOGRAFIA 207
SPIS RYSUNKÓW 218
SPIS TABEL 219
ANEKS 223