Problemy edukacji wobec rozwoju społeczno-gospodarczego. SE 131
Dyskusja w środowisku polityków społecznych przyczynia się do wzbogacenia piśmiennictwa na temat współczesnych problemów i stanowi podstawę rekomendacji nowych rozwiązań. Jednym z pilniejszych wyzwań jest wykorzystanie ogromnego zainteresowania
kształceniem się i zdobywaniem wiedzy obserwowanego w Polsce od początku okresu transformacji systemowej. W dobie realizacji procesu bolońskiego i niepowodzeń strategii lizbońskiej problemy badań i rozwoju znajdują znaczące miejsce w tych dyskusjach. Edukacja ma obecnie podstawowe znaczenie w kształtowaniu zrozumienia procesów zrównoważonego rozwoju.
Pierwszy rozdział niniejszej publikacji zawiera opracowania o rozwoju społeczno-gospodarczym z wykorzystaniem systemu edukacji. Ważne miejsce w tym procesie przemian zajmuje kontrowersyjny program reformowania szkolnictwa wyższego. Ta część stanowi najobszerniejszy rozdział niniejszej publikacji, a problemy studentów pojawiają się także w kolejnych częściach tomu. Dotyczą one uwarunkowań demograficznych i regionalnych. Publikacje na tematy demograficzne, ukazujące się w roku II Kongresu Demograficznego w Polsce, wpisują się w burzliwą dyskusję o zagrożeniach demograficznych kraju. Z kolei opracowania dotyczące problematyki regionalnej dobrze przystają do momentu podejmowania rozstrzygnięć związanych z budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
„Studia Ekonomiczne” nr 131 – Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
WSTĘP 9
Rozdział I. EDUKACJA WOBEC ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO 11
Janusz Sztumski: REFLEKSJE WOKÓŁ WYZWAŃ WOBEC EDUKACJI PRZEŁOMU XX I XXI WIEKU 13
Summary 21
Agnieszka Lorek: EDUKACJA DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W UNIWERSYTECIE EKONOMICZNYM W KATOWICACH 23
Summary 31
Anna Skórska: SYSTEM KSZTAŁCENIA A ZATRUDNIENIE MŁODZIEŻY W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ 32
Summary 40
Magdalena Rojek-Nowosielska: EDUKACJA JAKO INSTRUMENT KSZTAŁTOWANIA WIEDZY O SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW 42
Summary 50
Andrzej Przymeński: ZRÓŻNICOWANIE KLASOWE WSPÓŁCZESNEGO SPOŁECZEŃSTWA POLSKIEGO. TRUDNOŚCI W DYDAKTYCE ZAGADNIENIA 51
Summary 59
Rozdział II. PROBLEMY EDUKACJI NA POZIOMIE AKADEMICKIM 61
Krystyna Piotrowska-Marczak: KONTROWERSJE WOKÓŁ SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE 63
Summary 70
Agnieszka Makarewicz-Marcinkiewicz: MIĘDZYNARODOWE I WEWNĄTRZSYSTEMOWE DETERMINANTY ZARZĄDZANIA SZKOLNICTWEM WYŻSZYM W POLSCE 72
Summary 79
Małgorzata Rószkiewicz: WPŁYW SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO NA KSZTAŁTOWANIE KAPITAŁU INTELEKTUALNEGO – POZYCJA POLSKI NA TLE KRAJÓW EUROPEJSKICH 81
Summary 90
Radosław Jeż: PROCES BOLOŃSKI A SYSTEM SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE. BUDOWA I KONSOLIDACJA TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ W GOSPODARCE OPARTEJ NA WIEDZY 91
Summary 99
Edyta Jurczak-Pejko: KSZTAŁCENIE NA POZIOMIE WYŻSZYM A POTRZEBY GOSPODARKI (OPARTEJ NA) WIEDZY 100
Summary 106
Helena Szewczyk: REFORMA SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W ZAKRESIE ZATRUDNIANIA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W UCZELNIACH PUBLICZNYCH (WYBRANE PROBLEMY) 108
Summary 114
Grzegorz Węgrzyn: PARAMETRYZACJA EDUKACJI DROGĄ DONIKĄD 116
Summary 123
Rozdział III. DEMOGRAFICZNE UWARUNKOWANIA EDUKACJI 125
Anita Richert-Kaźmierska, Marcin Forkiewicz: KSZTAŁCENIE OSÓB STARSZYCH W KONCEPCJI AKTYWNEGO STARZENIA SIĘ 127
Summary 139
Gabriela Plencler-Borecka, Agnieszka Gawor, Łukasz Borecki: UDZIAŁ KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH I DZIAŁAŃ TRANSGRESYJNYCH W KSZTAŁTOWANIU KAPITAŁU KARIERY 140
Summary 150
Marta Rostropowicz-Miśko: SYTUACJA LOKALNYCH RYNKÓW PRACY WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO W KONTEKŚCIE PROCESÓW MIGRACYJNYCH 151
Summary 159
Aleksandra Stańczyk: GÓRNICZE SZKOLNICTWO ZAWODOWE W OKRESIE TRANSFORMACJI USTROJOWEJ 161
Summary 167
Rozdział IV. REGIONALNE ASPEKTY EDUKACJI 169
Elżbieta Kryńska: DETERMINANTY EDUKACJI INFORMATYCZNEJ W SYSTEMIE SZKOLNYM. STUDIUM PRZYPADKU SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO 171
Summary 180
Małgorzata Podogrodzka: STUDENCI MAZOWSZA I POLSKI 181
Summary 190
Izabela Buchowicz: UCZNIOWIE ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI W GIMNAZJACH W WARSZAWIE, GDAŃSKU I LUBLINIE 191
Summary 197
Marta Makuch: POTENCJAŁ EKONOMICZNY KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU W XXI WIEKU. ANALIZA ZWIĄZKU PŁCI, WYKSZTAŁCENIA I STATUSU NA RYNKU PRACY Z PERSPEKTYWY REGIONALNEJ 198
Summary 207
Robert Rauziński, Teresa Sołdra-Gwiżdż, Kazimierz Szczygielski: INSTYTUCJE KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W REGIONIE OPOLSKIM 209
Summary 217
Beata Skubiak: EDUKACJA A ROZWÓJ REGIONALNY 218
Summary 228