Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, t. 9
Przekazana Czytelnikom książka Zmaganie się z niepełnosprawnością – kolejne wyznaczniki zawiera artykuły poświęcone kształceniu i doskonaleniu zawodowemu studentów i osób pracujących z najbardziej potrzebującymi oraz wskazujące na możliwości terapeutyczne w określonych schorzeniach. To aktywność ruchowa stwarza szanse na odnoszenie sukcesów i partnerstwo społeczne chorych. Autor ufa, że zamieszczone teksty wpłyną na poszerzenie wiedzy dotyczącej pracy z osobami o mniejszych możliwościach psychosomatycznych.
Zamieszczone w książce informacje posłużą zapewne skutecznemu pokonywaniu złożonych problemów życiowych niepełnosprawnych i poprawie jakości ich życia.
Wstęp (Jerzy Rottermud) 7
Introduction (Jerzy Rottermund) 9
Bogusław Stelcer; Zastosowanie wybranych nurtów psychoanalizy w kształceniu studentów kierunków medycznych 11
Sławomira Sadowska; Kultura jako kategoria myślenia w studiach nad niepełnosprawnością intelektualną i rehabilitacją 19
Adam Mikrut; O autorewalidacji jako efekcie i drodze ku podmiotowości oraz autonomii osoby z niepełnosprawnością 29
Andrzej Myśliwiec, Edward Saulicz, Ryszard Plinta, Wojciech Wieczorek; Program Zdrowi sportowcy Olimpiad Specjalnych jednym z ważnych elementów profilaktyki zdrowotnej osób z niepełnosprawnością intelektualną 39
Andrzej Myśliwiec, Edward Saulicz, Michał Kuszewski; Prozdrowotna rola programu Zdrowi sportowcy Olimpiad Specjalnych na przykładzie oceny postawy ciała – doniesienia wstępne 47
Urszula Kwapisz, Maria Danuta Głowacka; Poziom wiedzy zdrowotnej a samoocena zdrowia osób niepełnosprawnych w starszym wieku 55
Agnieszka Bogunia, Beata Reguła, Karolina Probosz, Janusz Otfinowski; Skojarzona rehabilitacja ruchowa i kognitywna u pacjentów po przebytym udarze mózgu 67
Beata Reguła, Agnieszka Bogunia, Krzysztof Reguła, Janusz Otfinowski; Zastosowanie własnych testów jedno- i oburęcznych w ocenie wyników usprawniania ręki u chorych po udarze mózgu 71
Małgorzata Kowalska-Kantyka; Diagnoza i terapia małego dziecka 83
Wojciech Kilijan; Zespoły bólowe kręgosłupa lędźwiowego u dzieci i młodzieży 97
Sławomir Grzeszczyk; Rehabilitacja w dystrofii mięśniowej typu Duchenne’a 101
Joanna Konarska; Potrzeby dzieci z dysfunkcją narządu ruchu 109
Karolina Probosz, Agnieszka Bogunia, Beata Reguła, Janusz Otfinowski; Usprawnianie funkcji poznawczych i kompetencji językowych w rehabilitacji poudarowej 119
Anna Ksykiewicz-Dorota, Iwona Markiewicz, Jerzy Rottermund; Metody oceny zapotrzebowania chorych na opiekę długoterminową 123
Kateřina Janků; Stosowanie metody Snoezelen w Republice Czeskiej 133
Teresa Gierok; Wpływ metody integracji sensoryczno-motorycznej na usprawnianie dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym 141
Anna Gajdzica; Miejsce edukacji zdrowotnej w kształceniu uczniów młodszych 149
Marta Jósewicz, Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk; Być niepełnosprawnym – doświadczenia życiowe młodego mężczyzny z mózgowym porażeniem dziecięcym 159
Piotr Majewicz; Proces rehabilitacji zorientowanej na zasoby osobowości, czyli wykorzystanie źródeł ujemnej entropii w praktyce pedagogicznej 171
Magdalena Rusin; Postawa etyczna fizjoterapeuty w procesie rehabilitacji i socjalizacji osób z niepełnosprawnością 183