0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Kurier 0 zł »


Obowiązki finansowo-księgowe w jednostce sektora finansów publicznych (eBook)

0.00  (0 ocen)
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły
  • Wydanie: 2016

  • Seria / cykl: PRAWO W PRAKTYCE

  • Autor: Adam Błaszko

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
111,00 zł
99,90 zł
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 11,10 zł
Wysyłka:
online
Dodaj do schowka

Obowiązki finansowo-księgowe w jednostce sektora finansów publicznych

Publikacja w sposób przystępny i kompleksowy przedstawia spektrum zagadnień dotyczących obowiązków i czynności finansowo-księgowych w jednostce sektora finansów publicznych w roku budżetowym oraz zasad odpowiedzialności za ich wykonanie. Ponadto zawiera gotowe rozwiązania problemów, które faktycznie wystąpiły w bieżącej działalności jednostek sektora finansów publicznych. Opracowanie łączy wszystkie elementy składające się na zagadnienia charakteru i zakresu odpowiedzialności osób zajmujących się finansami w sektorze publicznym oraz osób za nie odpowiedzialnych. Dodatkowym atutem książki są przykłady nieprawidłowości w działalności podmiotów sektora finansów publicznych będących często przedmiotem postępowania kontrolnego i nadzorczego właściwych organów. Adresaci: Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla osób kierujących jednostkami sektora finansów publicznych (wójtów, burmistrzów, prezydentów miast), a także dla skarbników, głównych księgowych i księgowych sektora finansów publicznych oraz pracowników komórek finansowych. Będzie również pomocna dla wszystkich osób, które chcą pogłębić wiedzę z zakresu prezentowanej tematyki.

  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8107-221-2
  • ISBN druku: 978-83-8092-818-3
  • EAN: 9788381072212
  • Liczba stron: 352
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów | str. 19

Rozdział I
Sektor finansów publicznych - analiza prawna | str. 21
1. Sektor finansów publicznych | str. 21
2. Jednostki sektora finansów publicznych | str. 22
3. Procesy zachodzące w sektorze finansów publicznych | str. 23
4. Gromadzenie dochodów i przychodów publicznych | str. 24
5. Środki publiczne | str. 24
5.1. Przychody | str. 24
5.2. Dochody publiczne | str. 25
5.3. Pozostałe dochody | str. 29
5.4. Środki unijne i zagraniczne | str. 29
6. Wydatkowanie środków publicznych | str. 31
6.1. Finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa i jednostek sektora finansów publicznych | str. 31
6.2. Zadania Ministra Finansów w zakresie zarządzania długiem publicznym | str. 31
6.3. Depozyty Ministra Finansów | str. 32
6.4. Skarbowe papiery wartościowe | str. 34
6.5. Kredyty i pożyczki | str. 34
Co to jest kredyt bankowy? | str. 35
Kredyt w praktyce działania jednostki samorządu terytorialnego | str. 36
Pożyczka | str. 37
6.6. Lokaty i inne operacje finansowe | str. 40
7. Odstępstwa od zasad ogólnych w zakresie pozyskiwania środków publicznych | str. 43
8. Procedury ostrożnościowe i sanacyjne | str. 45
8.1. Co to są procedury ostrożnościowe i sanacyjne? | str. 45
8.2. Procedury sanacyjne w jednostkach samorządu terytorialnego - program naprawczy | str. 46
9. Depozyty w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 53
10. Pozostałe zasady zaciągania zobowiązań | str. 56
11. Zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne | str. 58
11.1. Rola regionalnych izb obrachunkowych w kształtowaniu limitów zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego | str. 58
11.2. Działalność nadzorcza | str. 60
12. Zapewnienie finansowania przez Ministra Finansów | str. 62
13. Środki europejskie i inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi | str. 63
13.1. Szczegółowe warunki dofinansowania projektu | str. 64
13.2. Postępowanie w przypadku nadużyć przy wykorzystywaniu środków zagranicznych | str. 66
13.3. Okres wykluczenia | str. 67
13.4. Wspólna Polityka Rolna | str. 69
13.5. Rejestr podmiotów wykluczonych | str. 70
14. Deficyt sektora finansów publicznych | str. 70
15. Deficyt a dług sektora finansów publicznych | str. 71
16. Rodzaje jednostek sektora finansów publicznych | str. 72
17. Odrębności organizacyjne jednostek sektora finansów publicznych | str. 72
17.1. Jednostki budżetowe | str. 72
17.2. Zakład budżetowy | str. 78
18. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych | str. 90
19. Sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych, w tym sposób i tryb sporządzania planów finansowych | str. 91
20. Informacje o środkach europejskich | str. 100
21. Informacje przekazywane kierownikom jednostek | str. 101
22. Weryfikacja projektów planów finansowych | str. 102
23. Plany finansowe państwowych jednostek budżetowych | str. 103
24. Projekty planów dochodów jednostek prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty | str. 104
25. Sposób dokonywania zmian w planach finansowych jednostek budżetowych oraz zatwierdzania tych zmian | str. 105
25.1. Zakres zmian dokonywanych przez kierowników podległych państwowych jednostek budżetowych | str. 105
25.2. Zakres zmian dokonywanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych | str. 106
26. Odprowadzenie środków finansowych do budżetu i zasady pobierania dochodów i dokonywania wydatków państwowych jednostek budżetowych | str. 107
27. Ewidencja wydatków | str. 108
28. Zasady dokonywania wydatków | str. 108
29. Nadpłaty i kwoty nienależnie pobrane | str. 109
30. Zwroty wydatków | str. 112
31. Tworzenie planu finansowego samorządowego zakładu budżetowego | str. 114
32. Dotacje dla zakładów budżetowych, ewidencja kosztów i plan finansowy zakładu | str. 115
33. Zmiany planu finansowego | str. 126
34. Sposób ustalania nadwyżki środków obrotowych w samorządowych zakładach budżetowych | str. 137
35. Agencja wykonawcza | str. 139
35.1. Nadwyżka finansowa agencji wykonawczej | str. 141
36. Instytucja gospodarki budżetowej | str. 142
36.1. Plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej | str. 143
36.2. Likwidacja instytucji gospodarki budżetowej | str. 144
36.3. Statut, regulamin organizacyjny, dyrektor instytucji gospodarki budżetowej | str. 144
36.4. Gospodarowanie mieniem | str. 145
37. Państwowy fundusz celowy | str. 146
37.1. Roczny plan finansowy państwowego funduszu celowego | str. 146
38. Państwowe i samorządowe osoby prawne | str. 147

Rozdział II
Zasady polityki finansowej jednostek sektora finansów publicznych | str. 149
1. Zasady gospodarki środkami publicznymi | str. 149
1.1. Jawność i przejrzystość finansów publicznych | str. 149
1.2. Klauzule umowne dotyczące wyłączenia jawności ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa w umowach zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych | str. 151
1.3. Klasyfikacja budżetowa środków publicznych | str. 152
2. Zasady prowadzenia rachunkowości przez jednostki sektora finansów publicznych | str. 154
2.1. Plany kont dla jednostek sektora finansów publicznych | str. 155
2.2. Szczególne zasady rachunkowości dla budżetu i jednostek sektora finansów publicznych | str. 155
2.3. Zasada kasowa | str. 156
2.4. Ustalenie nadwyżki lub deficytu | str. 157
2.5. Wycena środków trwałych | str. 157
2.6. Jednorazowa amortyzacja | str. 158
2.7. Pozostałe zasady rachunkowe | str. 158
2.8. Aktualizacja należności | str. 159
2.9. Szczególne zasady rachunkowości dla placówek | str. 160
3. Plany kont | str. 160
4. Sprawozdawczość finansowa i technika sporządzania sprawozdań finansowych | str. 162
4.1. Rok obrotowy | str. 163
4.2. Łączne sprawozdania finansowe | str. 163
4.3. Bilans skonsolidowany | str. 164
4.4. Terminy i wymogi formalne dla sprawozdania finansowego i bilansu | str. 165
4.5. Sprawozdawczość jednostek sektora finansów publicznych | str. 166
5. Zasady gospodarowania środkami publicznymi | str. 168
5.1. Związanie wydatków publicznych z celami określonymi w planach finansowych | str. 169
5.2. Pozostałe zasady działania jednostek sektora finansów publicznych | str. 169
6. Lokowanie wolnych środków | str. 170
7. Legislacja a skutki finansowe aktów prawnych | str. 172
8. Ustawy skutkujące zmianą maksymalnych limitów wydatków jednostek sektora finansów publicznych | str. 173
9. Wytyczne Ministra Finansów | str. 174
10. Charakter prawny planowanych dochodów i wydatków budżetu państwa | str. 174

Rozdział III
Czynności prawne i odpowiedzialność w sektorze finansów publicznych | str. 176
1. Główny księgowy | str. 177
2. Czynności głównego księgowego | str. 178
3. Prawa głównego księgowego | str. 179
4. Odpowiednie stosowanie przepisów o głównym księgowym | str. 179

Rozdział IV
Należności cywilnoprawne i niepodatkowe należności budżetowe | str. 180
1. Postępowanie w zakresie umarzania należności cywilnoprawnych | str. 180
2. Niepodatkowe należności budżetowe | str. 182
3. Właściwość podmiotów umarzających należności | str. 183
4. Ulgi udzielane na wniosek zobowiązanego | str. 186
5. Odpowiedzialność i egzekucja należności | str. 187

Rozdział V
Ogólne zasady odpowiedzialności za finanse jednostek sektora finansów publicznych i podmioty odpowiedzialne za finanse tych jednostek | str. 188
1. Kontrola zarządcza oraz koordynacja kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych | str. 188
2. Poziomy funkcjonowania kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych | str. 190
3. Międzynarodowe standardy wykorzystywane przy opracowywaniu standardów kontroli zarządczej | str. 191
4. Standardy kontroli zarządczej | str. 192
4.1. Środowisko wewnętrzne | str. 192
4.2. Cele i zarządzanie ryzykiem | str. 193
4.3. Zarządzanie przez cele. Określenie misji działalności jednostki | str. 193
4.4. Identyfikacja i analiza ryzyka oraz reakcja na ryzyko | str. 194
4.5. Mechanizmy kontroli | str. 194
4.6. Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej, pozostałe elementy i cechy systemu | str. 195
4.7. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych | str. 195
4.8. Informacja i komunikacja | str. 196

Rozdział VI
Odpowiedzialność za finanse w jednostce sektora finansów publicznych | str. 197
1. Generalna zasada odpowiedzialności za finanse jednostek sektora finansów publicznych | str. 197
2. Odpowiedzialność głównego księgowego | str. 198
3. Wymogi formalne dla pełnienia funkcji głównego księgowego | str. 198
4. Czynności dokonywane przez głównego księgowego | str. 199
5. Polecenie realizacji zakwestionowanej operacji | str. 200
6. Prawa głównego księgowego | str. 200
7. Podstawy przekazania czynności i kompetencji w zakresie spraw finansowych | str. 201
7.1. Kierownik jednostki | str. 201
7.2. Decyzja kierownika jednostki o przeniesieniu odpowiedzialności | str. 201
7.3. Upoważnienie/pełnomocnictwo | str. 202
7.4. Regulamin | str. 205
8. Osoba, której powierzono wykonywanie określonych obowiązków | str. 205

Rozdział VII
Typy odpowiedzialności za politykę finansową jednostek sektora finansów publicznych | str. 207
1. Odpowiedzialność karna osób zajmujących się finansami w jednostkach sektora finansów publicznych | str. 207
1.1. Ogólne zasady odpowiedzialności karnej na podstawie przepisów ustawy - Kodeks karny | str. 208
1.2. Okoliczności, które powodują, że sprawca może uniknąć odpowiedzialności karnej | str. 211
Znikoma społeczna szkodliwość czynu | str. 211
Brak winy sprawcy | str. 212
Zmiana ustawy na korzyść sprawcy | str. 212
1.3. Czas i miejsce działania sprawcy | str. 213
1.4. Rodzaje przestępstw | str. 215
1.5. Karalność jako element polityki osobowej | str. 216
1.6. Prawomocność wyroku | str. 217
1.7. Skazanie wójta | str. 218
1.8. Skazanie pracownika samorządowego | str. 218
1.9. Nieposzlakowana opinia | str. 219
1.10. Odpowiedzialność karna skarbnika | str. 220
1.11. Umyślność i nieumyślność działania sprawcy | str. 221
1.12. Zamiar sprawcy | str. 221
2. Czyny, za które odpowiedzialność na podstawie kodeksu karnego może ponosić osoba odpowiedzialna za finanse jednostek sektora publicznego | str. 222
2.1. Przestępstwa przeciwko ochronie informacji | str. 222 
Naruszenie tajemnicy zawodowej, służbowej (art. 266 k.k.) | str. 222
Uzyskanie dostępu do informacji bez uprawnienia (art. 268 k.k.) | str. 222
Naruszenie integralności zapisu informacji, jej kompletności i poprawności (art. 268a k.k.) | str. 223
2.2. Przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów | str. 223
Przerobienie lub podrobienie dokumentu (art. 270 k.k.) | str. 223
Poświadczenie nieprawdy przez funkcjonariusza publicznego lub inną osobę upoważnioną do wystawienia dokumentu (art. 271 k.k.) | str. 224
Użycie podrobionego lub przerobionego dokumentu (art. 273 k.k.) | str. 225
2.3. Przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu | str. 226
Nadużycie uprawnień, niedopełnienie obowiązków (art. 296 k.k.) | str. 226
Posługiwanie się podrobionym, przerobionym, poświadczającym nieprawdę albo nierzetelnym dokumentem lub nierzetelnym pisemnym oświadczeniem (art. 297 k.k.) | str. 227
Udaremnianie lub utrudnianie przetargu publicznego (art. 305 k.k.) | str. 228

Rozdział VIII
Zasady postępowania karnego mające zastosowanie do osób odpowiedzialnych za finanse w jednostkach sektora finansów publicznych | str. 230
1. Podstawowe zasady postępowania karnego | str. 230
1.1. Domniemanie niewinności i prawo do obrony, zasady wyrokowania, prawa stron | str. 230
1.2. Obowiązek sygnalizacji uchybień | str. 231
2. Organy, strony i uczestnicy postępowania | str. 232
2.1. Sąd | str. 232
Właściwość rzeczowa sądu | str. 232
Skład sądu | str. 233
Właściwość miejscowa sądu | str. 233
2.2. Oskarżyciel publiczny | str. 233
2.3. Pokrzywdzony | str. 234
2.4. Oskarżyciel posiłkowy | str. 234
2.5. Oskarżyciel prywatny | str. 235
2.6. Oskarżony/podejrzany v235
3. Prawa oskarżonego | str. 236
4. Obowiązki oskarżonego | str. 236
5. Obowiązek ustanowienia obrońcy | str. 237

Rozdział IX
Czynności procesowe | str. 240
1. Orzeczenie - wyrok, postanowienie | str. 240
1.1. Ogłaszanie orzeczeń | str. 241
1.2. Tryb wydawania orzeczeń | str. 242
2. Postępowanie odwoławcze | str. 243
3. Apelacja | str. 243
4. Interes prawny w zaskarżeniu | str. 243
5. Regulacje szczególne | str. 243
6. Elementy i forma środka zaskarżenia | str. 244
7. Zakres zaskarżenia | str. 244
8. Zakres rozpoznania środka odwoławczego przez sąd drugiej instancji | str. 245
9. Zakaz orzekania na niekorzyść | str. 246

Rozdział X
Postępowanie i prawo karne skarbowe w zakresie odpowiedzialności osób zajmujących się finansami jednostek sektora finansów publicznych | str. 247
1. Czyny, za które odpowiedzialność może ponieść osoba zajmująca się finansami w jednostce sektora finansów publicznych | str. 248
2. Podział na wykroczenia i przestępstwa karne skarbowe | str. 248
2.1. Nierzetelne i wadliwe prowadzenie ksiąg rachunkowych (art. 61 § 1-3 k.k.s.) | str. 249
2.2. Narażenie na nienależny zwrot podatkowej należności publicznoprawnej (art. 76 § 1-3 k.k.s.) | str. 249
2.3. Niewpłacenie w terminie należnego podatku (art. 77 § 1-5 k.k.s.) | str. 250
Odpowiedzialność podatnika i inkasenta | str. 250
Odpowiedzialność płatnika (art. 78 § 1-3 k.k.s.) | str. 253
Inne przypadki odpowiedzialności płatnika | str. 254
2.4. Niewyznaczenie przez płatnika lub inkasenta osoby odpowiedzialnej (art. 79 § 1-2 k.k.s.) | str. 255
2.5. Nieprzekazanie w terminie sprawozdania finansowego (art. 80b k.k.s.) | str. 256
2.6. Nienależna wypłata, pobranie lub niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie dotacji lub subwencji (art. 82 § 1-2 k.k.s.) | str. 257
2.7. Utrudnianie kontroli (art. 83 § 1-2 k.k.s.) | str. 259
3. Postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe | str. 260
3.1. Właściwość organów | str. 260
3.2. Organy prowadzące postępowanie | str. 261
3.3. Podmioty postępowania karnego skarbowego | str. 261
3.4. Prawo do obrony | str. 262
3.5. Etapy postępowania | str. 262
3.6. Postępowanie przygotowawcze | str. 262
3.7. Postępowanie mandatowe | str. 263
3.8. Uchylenie mandatu karnego | str. 265
4. Dobrowolne poddanie się odpowiedzialności (DPO) | str. 266
4.1. Przebieg negocjacji | str. 266
4.2. Zezwolenie przez sąd na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności | str. 270
5. Postępowanie przed sądem pierwszej instancji | str. 270
6. Pozostałe regulacje | str. 271

Rozdział XI
Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych w jednostkach sektora finansów publicznych | str. 272
1. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 272
2. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 273
2.1. Przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 274
2.2. Wyłączenie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 278
3. Instytucje finansów publicznych w orzecznictwie dotyczącym naruszenia dyscypliny finansów publicznych | str. 279
3.1. Dotacja | str. 280
3.2. Zobowiązanie w rozumieniu ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 280
3.3. Wydatek w rozumieniu ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 280
4. Organy orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 281
5. Oskarżyciel | str. 282
6. Zasady postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 282
7. Strony postępowania i ich prawa | str. 282
8. Obwiniony | str. 283
9. Postępowanie w zakresie naruszenia dyscypliny finansów publicznych | str. 285
10. Wniosek o ukaranie | str. 286
11. Postępowanie przed komisją orzekającą | str. 287
12. Zażalenia i odwołania | str. 288
13. Rozstrzyganie zażaleń na postanowienia wydane przez rzeczników dyscypliny | str. 289
14. Kary przewidziane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 290
14.1. Kara pieniężna | str. 290
14.2. Kara zakazu pełnienia funkcji | str. 291
14.3. Zasady wymiaru kary | str. 292
14.4. Wskazania co do orzekania poszczególnych kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 292
14.5. Przypadki zasługujące na szczególne uwzględnienie i okoliczności łagodzące | str. 293
14.6. Wyjątki od złagodzenia kary | str. 294

Rozdział XII
Dyscyplina finansów publicznych - zagadnienia praktyczne | str. 295

Rozdział XIII
Praktyczne przykłady naruszenia przepisów w zakresie finansów jednostek sektora finansów publicznych | str. 314
1. Uchwały budżetowe | str. 314
1.1. Naruszenie przepisu art. 238 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w uchwale budżetowej | str. 314
1.2. Naruszenie przepisu art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych | str. 315
1.3. Naruszenie przepisu art. 212 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | str. 316
1.4. Naruszenie przepisu art. 212 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | str. 317
1.5. Naruszenie przepisu art. 222 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym | str. 318
1.6. Naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 i art. 217 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym | str. 319
1.7. Naruszenie przepisu art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | str. 320
1.8. Naruszenie przepisu art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi | str. 322
1.9. Naruszenie przepisu art. 94 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | str. 324
2. Uchwały dotyczące trybu prac nad projektem uchwały budżetowej | str. 325
2.1. Naruszenie przepisów art. 234 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | str. 325
2.2. Naruszenie przepisu art. 236 ust. 3 pkt 1 i art. 234 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | str. 326
3. Uchwały dotyczące informacji o przebiegu wykonania budżetu jednostki za pierwsze półrocze roku budżetowego | str. 326
3.1. Naruszenie przepisu art. 266 ust. 2 w zw. z art. 266 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | str. 326
3.2. Naruszenie przepisu art. 266 ust. 2 w zw. z art. 266 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | str. 327
4. Uchwały absolutoryjne | str. 328
4.1. Naruszenie przepisu art. 28a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym | str. 328
4.2. Naruszenie art. 271 ust. 1 w zw. z art. 270 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | str. 329
4.3. Naruszenie przepisów art. 271 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | str. 330
4.4. Naruszenie przepisów art. 28a ust. 1 w zw. z art. 73a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym | str. 331
4.5. Naruszenie art. 28a ust. 1 w zw. z art. 73a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 271 ust. 1 w zw. z art. 270 ust. 4 i art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | str. 332
5. Uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej (WPF) | str. 334
5.1. Naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych poprzez nieujęcie wszystkich kwot zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek | str. 334
6. Uchwały dotyczące udzielenia kredytów i pożyczek | str. 335
6.1. Naruszenie art. 91 ust. 1 i art. 212 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych poprzez przekroczenie limitu zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek określonych w uchwale budżetowej | str. 335
7. Uchwały dotyczące udzielenia pomocy finansowej i rzeczowej | str. 337
7.1. Naruszenie art. 216 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych poprzez nieujęcie kwoty pomocy finansowej w uchwale budżetowej | str. 337
8. Pozostałe nieprawidłowości | str. 338
8.1. Naruszenie przepisu art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych poprzez zawyżenie kwoty wydatków bieżących w budżecie gminy | str. 338
8.2. Naruszenie art. 231 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych poprzez wkroczenie w kompetencje organu stanowiącego przez organ wykonawczy w procedurze zmian uchwały budżetowej w trakcie roku | str. 340
8.3. Naruszenie przepisów art. 211 i art. 217 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - finansowanie deficytu budżetowego dochodami z części oświatowej subwencji ogólnej | str. 341

Wykaz aktów prawnych | str. 345

Bibliografia | str. 349

Inni Klienci oglądali również

17,21 zł 19,12 zł
Do koszyka

Droga do sławy

19. tom serii hippicznej: AKADEMIA CANTERWOOD. Przyjazd dawnej przyjaciółki powinien ucieszyć Lauren, ale Brielle coś ukrywa. Czy tajemnica położy się cieniem na ich przyjaźni? Na domiar złego w Canterwood pojawia się nowa konkurentka –mis...
19,90 zł
Do koszyka

ASZERAT

„ASZERAT” to powieść o kobiecie, której serce bije dla trzech wyjątkowych mężczyzn; której droga życiowa wiedzie przez trzy potężne miasta; której duchowość kształtuje się na trzech odmiennych religiach. Zanim jednak As...
40,41 zł 44,90 zł
Do koszyka

Dawaj innym szczęście. Ścieżka pasji, zysku i celu

• Zapłać nowo zatrudnionym pracownikom 2000 dolarów za odejście. • Uczyń obsługę klienta odpowiedzialnością całej firmy – nie tylko działu. • Skup się na kulturze firmy jako na priorytecie nr 1. • Wykorzystaj badania na...
30,51 zł 33,90 zł
Do koszyka

Czaszkowiercy

Brian Staveley powraca do świata nagradzanego cyklu „Kronika Nieciosanego Tronu” Świetny prequel, w którym towarzyszymy intrygującej bohaterce «Kroniki Nieciosanego Tronu». Staveley udowadnia, że jest mistrzem w budowaniu...
8,91 zł 9,90 zł
Do koszyka

Prezentacje, wystąpienia publiczne i prowadzenie spotkań

Spotkania, prezentacje projektów, własnych pomysłów czy wystąpienia publiczne - to codzienność zawodowa większości pracowników. Co jednak zrobić, aby kolejne spotkanie firmowe nie skończyło się z poczuciem straconego czasu? Czy ist...
26,91 zł 29,90 zł
Do koszyka

Dialog techniczny – jak stosować nową instytucja i w jakim celu została wprowadzona do ustawy Prawo zamówień publicznych

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie 20 lutego 2013 r. wprowadziła do prawodawstwa instytucję dialogu technicznego. Polega ona na doradztwie, jakiego przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówie...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!
 
Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowaniaserwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetumożna zmienić ustawienia dotyczące cookies Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.