0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Zamknięcie roku w jednostkach sfery finansów publicznych

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 59,00 zł
53,10 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Zamknięcie roku w jednostkach sfery finansów publicznych

Wszystkie publikacje z serii Biblioteka Rachunkowości Budżetowej, Podatków, Finansów Publicznych zostały przygotowane z myślą o księgowych jednostek sektora finansów publicznych pracujących m.in. w jednostkach samorządu terytorialnego, jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych.

W czwartej książce z tej serii tematem przewodnim jest zamknięcie roku w jednostkach sektora finansów publicznych. Zaprezentowano i szczegółowo omówiono procedury zamykania ksiąg rachunkowych jednostki oraz sporządzania sprawozdania finansowego. W publikacji znajduje się szereg praktycznych informacji na temat tego, jak prawidłowo sporządzić i uniknąć nieprawidłowości przy sporządzaniu:

bilansu jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego,
bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
rachunku zysków i strat (wariant porównawczy),
skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego,
zestawienia zmian w funduszu jednostki.


Opracowania zostały wzbogacone o właściwe wzory dokumentów.

W książce przedstawiono ponadto:

najnowsze zmiany przepisów w zakresie klasyfikacji budżetowej, które będą miały zastosowanie do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów uchwał budżetowych na 2016 r., a także takie, które wejdą w życie już od 1 stycznia 2016 r.,
cenne informacje o tym, jak uniknąć nieprawidłowości w stosowaniu przepisów dotyczących funduszu sołeckiego w oparciu o najnowsze dane ustaleń pokontrolnych organów nadzorczych jednostek samorządu terytorialnego,
wyjaśnienie kwestii zwolnień z podatku VAT w przypadku usług związanych ze sportem oraz na czym polegają inwestycje sportowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego w kontekście podatku od towarów i usług.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Ekonomia, zarządzanie, marketing
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-264-8100-0
  • ISBN druku: 978-83-264-8099-7
  • EAN: 9788326481000
  • Liczba stron: 320
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów  | str. 13

CZĘŚĆ I
KONIEC ROKU I ZAMKNIĘCIE KSIĄG RACHUNKOWYCH W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH

Rozdział 1
Zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostkach budżetowych krok po kroku | str. 17
1. Zasady ogólne zamykania ksiąg rachunkowych  | str. 17
1.1. Kiedy zamykamy księgi?  | str. 17
1.2. Terminy zamknięcia ksiąg - zasady ogólne | str. 18
1.3. Terminy zamknięcia ksiąg dla jednostek sektora finansów publicznych  | str. 19
2. Etapy zamykania ksiąg rachunkowych | str. 19
2.1. Informacje ogólne | str. 19
2.2. Warunek prawidłowego sporządzenia sprawozdania - stosowanie właściwych przepisów prawa  | str. 20
3. Specyficzne zasady rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych  | str. 21
3.1. Zasady ogólne  | str. 22
3.2. Zasady szczególne | str. 22
4. Inwentaryzacja  | str. 23
4.1. Cel inwentaryzacji | str. 23
4.2. Co składa się na inwentaryzację?  | str. 23
4.3. Rozliczenie inwentaryzacji | str. 24
5. Sprawdzenie poprawności i kompletności księgowań  | str. 24
5.1. Rodzaje dowodów księgowych podlegających sprawdzeniu | str. 25
5.2. Sprawdzenie spełnienia wymogów księgowych w zakresie ujęcia skutków finansowych zdarzeń gospodarczych w momencie ich wystąpienia  | str. 26
5.3. Dokonanie weryfikacji oraz aktualizacji wyceny aktywów i pasywów  | str. 26
5.4. Uzgodnienie obrotów dziennika z obrotami kont księgi głównej oraz obrotów i sald księgi głównej z zestawieniem obrotów i sald  | str. 27
6. Zamknięcie ksiąg rachunkowych  | str. 28
6.1. Zamknięcie ksiąg prowadzonych w formie elektronicznej  | str. 29
6.2. Zamknięcie wstępne i zamknięcie ostateczne  | str. 29
6.3. Na czym polega zamknięcie ksiąg rachunkowych?  | str. 30
6.4. Zestawienie obrotów i sald księgi głównej  | str. 30
6.5. Szczególna regulacja dotycząca sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych w jednostkach sektora finansów publicznych  | str. 31
7. Składniki sprawozdania finansowego w przypadku jednostek sektora finansów publicznych  | str. 31
7.1. Bilans  | str. 32
7.2. Rachunek zysków i strat | str. 33
7.3. Zestawienie zmian w funduszu  | str. 33
7.4. Bilans z wykonania budżetu JST  | str. 34
7.5. Zasada dotycząca państwowego funduszu celowego | str. 34
7.6. Ewidencja księgowa i konta bilansowe  | str. 34
7.7. Konta bilansowe  | str. 34
7.8. Konta pozabilansowe  | str. 37
8. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych a sprawozdanie finansowe | str. 37
9. Łączne sprawozdania finansowe | str. 38
9.1. Części składowe sprawozdania finansowego  | str. 38
9.2. Informacja uzupełniająca | str. 39
9.3. Skonsolidowany bilans JST  | str. 39
10. Zakończenie  | str. 42
11. Wzory dokumentów związane z zamknięciem roku  | str. 43
Wzór 1. Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego  | str. 43
Wzór 2. Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego  | str. 47
Wzór 3. Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy) | str. 49
Wzór 4. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego  | str. 51
Wzór 5. Zestawienie zmian w funduszu jednostki  | str. 54

Rozdział 2
Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego  | str. 56

Rozdział 3
Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego  | str. 69
1. Wstęp | str. 69
2. Aktywa  | str. 72
3. Pasywa  | str. 77
4. Powiązania kont z pozycjami bilansu  | str. 79

Rozdział 4
Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego  | str. 85
1. Zasady sporządzania skonsolidowanego bilansu  | str. 85
2. Sprawowanie kontroli lub współkontroli nad inną jednostką  | str.  87
3. Metody konsolidacji | str. 90
3.1. Metoda konsolidacji pełnej  | str. 90
3.2. Metoda konsolidacji proporcjonalnej | str. 94
3.3. Metoda praw własności  | str. 95
3.4. Wybór metody konsolidacji  | str. 98
4. Sporządzanie skonsolidowanego bilansu | str. 98
5. Dokumentacja konsolidacyjna  | str. 100
6. Wyłączenia z konsolidacji  | str. 101
7. Powiązania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego z bilansami podlegającymi konsolidacji  | str. 101

Rozdział 5
Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego | str. 108
1. Zagadnienia ogólne  | str. 108
2. Układ rodzajowy kosztów - wersja porównawcza rachunku zysków i strat | str. 111

Rozdział 6
Zestawienie zmian w funduszu jednostki  | str. 129

Rozdział 7
Zasady sporządzania sprawozdań finansowych w jednostkach sfery finansów publicznych  | str. 142

Rozdział 8
Badanie sprawozdań finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego  | str. 147
1. Podmiot upoważniony do badania  | str. 147
2. Przedmiot badania  | str. 150
3. Rezultat badania  | str. 151

Rozdział 9
Wymogi formalne sprawozdania z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego  | str. 153
1. Sprawozdanie roczne - odpowiedzialność i warunki sporządzania  | str. 153
2. Pochodzenie danych zawartych w sprawozdaniu rocznym | str. 155
3. Adresaci sprawozdania rocznego  | str. 157
4. Bilans skonsolidowany | str. 158
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 158
6. Dane zawarte w sprawozdaniu rocznym  | str. 159
7. Uchwała budżetowa | str. 161
8. Dodatkowe wskazówki praktyczne dotyczące sprawozdania rocznego  | str. 163
9. Podsumowanie  | str. 164

Rozdział 10
Zamknięcie roku w odpowiedziach na pytania | str. 165

CZĘŚĆ II
RACHUNKOWOŚĆ, GOSPODARKA FINANSOWA I PODATKI

Rozdział 1
Zmiana do klasyfikacji budżetowej - 24 czerwca 2015 r.  | str. 223
1. Zmiana, którą stosujemy od dnia 1 kwietnia 2015 r.  | str. 224
2. Zmiany, które stosujemy do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów uchwał budżetowych na 2016 r.  | str. 224

Rozdział 2
Ewidencja niskocennych środków trwałych w jednostce budżetowej  | str. 237
1. Definicje i pojęcia związane ze środkami trwałymi  | str. 237
2. Niskocenne składniki majątku  | str. 239
3. Podstawy ewidencji księgowej niskocennych składników majątkowych | str. 240
4. Przebieg ewidencji księgowej niskocennych składników majątkowych | str. 241
5. Zakup pozostałych środków trwałych  | str. 242
6. Ewidencja wyposażenia i ewidencja pozabilansowa  | str. 243
7. Likwidacja niskocennego składnika majątku  | str. 244

Rozdział 3
Nieprawidłowości w stosowaniu przepisów dotyczących funduszu sołeckiego  | str. 245
1. Czym jest fundusz sołecki?  | str. 245
2. Ustalenie wysokości środków funduszu  | str. 246
3. Nieprawidłowości w funduszu sołeckim - ustalenia organów kontroli | str. 249
3.1. Nieterminowe przekazywanie właściwej regionalnej izbie obrachunkowej uchwały rady gminy o wyodrębnieniu lub niewyodrębnieniu funduszu sołeckiego  | str. 249
3.2. Błędne obliczenia wysokości funduszu sołeckiego przypadającego poszczególnym sołectwom  | str. 251
3.3. Brak pisemnej informacji o wysokości funduszu sołeckiego dostarczonej sołtysom | str. 251
3.4. Przyjmowanie od sołectw wniosków wskazujących zadania sformułowane w sposób uniemożliwiający przypisanie ich do celów określonych przez ustawodawcę i będących zadaniami własnymi gminy  | str. 252
3.5. Nieodrzucanie wniosków sołectw o przyznanie środków z funduszu sołeckiego, które nie spełniały wymagań określonych w art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim  | str. 256
3.6. Finansowanie ze środków funduszu przedsięwzięć niezgłoszonych we wnioskach poszczególnych sołectw  | str. 256
3.7. Niezamieszczanie w protokołach z zebrań wiejskich wszystkich danych wymaganych statutami sołectw  | str. 256
3.8. Ingerowanie w treść zapisów wniosków o fundusz sołecki i jego wysokość przez wójtów czy sołtysów  | str. 257
4. Zalecenia formułowane przez organy kontroli i nadzoru w związku z nieprawidłowościami w zakresie funkcjonowania funduszu sołeckiego | str. 258
5. Okres obowiązywania uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego - najnowsze zmiany  | str. . 260
6. Nieprawidłowe określenie zakresu czasowego obowiązywania uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego | str. 260
7. Podsumowanie  | str. 262

Rozdział 4
Bilety wstępu i karnety na obiekty sportowe i rekreacyjne - stawka VAT  | str. 263
1. Stawka VAT  | str. 263
2. Stosowanie stawek obniżonych na gruncie dyrektywy VAT | str. 265
3. Stawka podatku od towarów i usług w przypadku biernego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką  | str. 266
4. Stawka podatku od towarów i usług w przypadku czynnego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką  | str. 266
4.1. Stanowisko, zgodnie z którym stawka preferencyjna nie obejmuje usługi wstępu wraz z czynnym uczestnictwem w usłudze związanej z rekreacją czy rozrywką  | str. 266
4.2. Stanowisko, zgodnie z którym stawka preferencyjna obejmuje usługi wstępu wraz z czynnym uczestnictwem w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką  | str. 268
4.2.1. Argument z wykładni językowej  | str. 269
4.2.2. Argument z wykładni systemowej | str. 270
4.2.3. Argument z wykładni celowościowej  | str. 271
5. Podsumowanie  | str. 271

Rozdział 5
Zwolnienie z VAT - usługi związane ze sportem  | str. 273
1. Wprowadzenie  | str. 273
2. Warunki stosowania zwolnienia  | str. 274
3. Podmioty prowadzące działalność sportową  | str. 276
4. Orzecznictwo ETS  | str. 277
4.1. Uzależnienie zwolnienia od wysokości kwot opłat członkowskich  | str. 277
4.2. Pole golfowe  | str. 278
4.3. Faktyczni beneficjenci usług związanych ze sportem  | str. 280
5. Miejsce świadczenia usług sportowych | str. 283
6. Wstęp na imprezy sportowe oraz korzystanie z obiektów sportowych | str. 285
7. Podsumowanie  | str. 285

Rozdział 6
Inwestycje sportowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego a podatek od towarów i usług  | str. 287
1. Wprowadzenie  | str. 287
2. Podmiotowość podatkowa - JST podatnikiem VAT | str. 288
3. Stawka podatku VAT przy sprzedaży związanej z obiektami sportowymi | str. 291
4. Realizacja inwestycji a dotacje - podatek należny  | str. 294
5. Realizacja inwestycji - odliczenie podatku naliczonego  | str. 295
5.1. Zasada główna odliczania  | str. 295
5.1.1. Stan prawny obowiązujący do 31 grudnia 2015 r.  | str. 296
5.1.2. Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2016 r.  | str. 299
5.2. Zamiar  | str. 302
5.3. Pełne prawo do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie celem sprzedaży opodatkowanej  | str. 304
5.4. Brak prawa do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie jedynie do celów statutowych (niepodlegających opodatkowaniu VAT)  | str. 306
5.5. Częściowe prawo do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie zarówno do celów opodatkowanych, jak i do celów niepodlegających opodatkowaniu VAT  | str. 306
5.5.1. Stan prawny obowiązujący w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2015 r.  | str. 306
5.5.2. Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2016 r.  | str. 312
5.6. Zmiana przeznaczenia  | str. 313
6. Przekazanie w nieodpłatny zarząd  | str. 317

Inni Klienci oglądali również

37,08 zł 41,20 zł
Do koszyka

Nowe zarządzanie publiczne

W książce została pokazana koncepcja nowego zarządzania publicznego, którego istotą jest wprowadzanie mechanizmów rynkowych do sektora administracji publicznej. Autor, Marcin Zawicki, przedstawił, czym są sektor publiczny i administracja ...
42,48 zł 47,20 zł
Do koszyka

Wynagrodzenia 2019 po 1 sierpnia 2019 r.

Wynagrodzenie pracownika może składać się z wielu elementów. Najczęściej są to: stały składnik – określany jako wynagrodzenie zasadnicze – oraz zmienne lub stałe dodatki albo premie. Są one różne u poszczególnych pracod...
17,91 zł 19,90 zł
Do koszyka

Zbiór pism i wyjaśnień urzędowych Ministerstwa Finansów, regionalnych izb obrachunkowych i innych organów

W codziennej pracy głównych księgowych czy pracowników pionów finansowo-księgowych wielu kłopotów przysparzają częste zmiany przepisów, sformułowane w sposób niejasny i nieprecyzyjny. Jednak największy problem ...
8,91 zł 9,90 zł
Do koszyka

Zmiany w odliczaniu VAT od 1 stycznia 2016 r. jak przygotować się do stosowania preproporcji

Publikacja pokazuje jak krok po kroku przygotować się do stosowania preproporcji w 2016 roku:Krok 1 Ustalenie czy będziemy mieli obowiązek stosować preproporcjęKrok 2 Ustalenie jaką metodę określania preproporcji możemy wybraćKr...
31,50 zł 35,00 zł
Do koszyka

Mechanizmy wyrównywania fiskalnego. Studium empiryczne gmin w Polsce w latach 2004-2014

Problematyka mechanizmów wyrównywania fiskalnego dla gmin jest ważna i aktualna. Ocenia się, że zróżnicowanie dochodów własnych gmin w Polsce jest bardzo duże, co może mieć negatywne konsekwencje dla zaspokajania potrzeb pub...
24,30 zł 27,00 zł
Do koszyka

Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych

Czego dowiesz się z książki "Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych"? jak okiełznać stres, czy może być sprzymierzeńcem, jakie są jego zalety; jak perfekcyjnie przygotować się do prezentacji, żeby nie dać się zaskoczyć ża...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!