Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży
Oddana do rąk Czytelników książka jest zbiorem artykułów o charakterze refleksji teoretycznej i doniesień z badań. Ich tematyka koncentruje się wokół zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście ich uwarunkowań oraz działań zmierzających do ich zapobiegania i ograniczenia.
[…]Wiedza ta może wydatnie pomóc w podejmowaniu trafnych decyzji w sprawie działań pomocowych ukierunkowanych na poprawę sytuacji opiekuńczo-wychowawczej i społecznej uczniów nieradzących sobie z wyzwaniami stawianymi przez współczesną szkołę […]
Fragment recenzji.
Część I
Czynniki biologiczne, osobowościowe i społeczne jako predyktory zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży
Ludwika Wojciechowska
Dobrostan psychiczny adolescenta w obliczu realizacji rozwojowych zadań społecznych; 13
Dorota Domińska-Werbel
Temperament jako wyznacznik strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w sytuacji społecznego ; 41
Anna Hibner
Sposoby reagowania młodzieży na presję społeczną jako funkcja różnic indywidualnych w oporowości psychologicznej oraz źródła presji; 61
Danuta Borecka-Biernat
Osobowościowe dyskryminanty strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych; 79
Justyna Iskra
Wybrane osobowościowe uwarunkowania trudności doświadczanych przez studentów pierwszego roku; 99
Piotr Kwiatkowski
Neurobehawioralne rozhamowanie a postawy młodzieży wobec używania substancji psychoaktywnych w kontekście postaw wychowawczych rodziców; 121
Elżbieta Napora
Komunikacja rodziców z młodzieżą – przegląd badań nad zagadnieniem; 133
Małgorzata Cywińska
Zachowania agresywne u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w sytuacjach konfliktu; 151
Część II
Formy pomocy dzieciom i młodzieży w zapobieganiu i redukowaniu zaburzeń w zachowaniu
Grażyna Poraj
Biologiczne, psychologiczne i społeczne podłoże a kontrola i profilaktyka zachowań agresywnych; 169
Agata Woźniak-Krakowian, Katarzyna Pieńkowska
Wagary jako forma niedostosowania społecznego młodzieży – próba rozwiązania problemu; 191
Małgorzata Zabłocka
Zachowania dzieci nieśmiałych w trudnej sytuacji społecznej – diagnoza i korygowanie; 213
Agnieszka Rosińska, Dariusz Rosiński
Specyfika trudnych sytuacji społecznych w relacji uczeń – nauczyciel w procesie diagnozy zaburzeń socjalizacji; 237