Wyzwania rozwojowe firm rodzinnych vs nierodzinnych w czasach nowej rzeczywistości gospodarczej
Współczesne przedsiębiorstwa zarówno rodzinne, jak i nierodzinne zostały postawione przed koniecznością dostosowania się do zupełnie nowej rzeczywistości gospodarczej. Zmiany warunków funkcjonowania organizacji, które nastąpiły w wyniku światowego kryzysu związanego z pandemią COVID-19, zmusiły przedsiębiorstwa do wdrożenia nowych, dotychczas nieznanych sposobów radzenia sobie z kryzysem i wykreowania zupełnie nowych wzorców działania. Sukces w biznesie, zwłaszcza w dłuższej perspektywie, staje się dziś udziałem jedynie tych przedsiębiorstw, które są w stanie skutecznie implementować zmiany. Dla wielu współczesnych przedsiębiorstw zmiany związane z kryzysem pandemicznym stały się poważnym zagrożeniem dla ich istnienia i funkcjonowania. Przemianowanie modeli biznesowych, elastyczność organizacji, szybka reakcja na nieoczekiwane zmiany rynkowe i kalkulacja ryzyka pozwoliły przetrwać tylko wybranym jednostkom. Można postawić tezę, że polscy przedsiębiorcy – w ujęciu globalnym – poradzili sobie ze współczesnymi wyzwaniami rynkowymi.
Wyniki badań i wnioski z analizy studiów przypadków przedstawionych w monografii ukazują, że lockdown był niespodziewaną zmianą rynkową wpływającą na współczesne firmy. Większość z firm wykorzystało go jako szansę, dokonując w pierwszym etapie weryfikacji efektywności procesów zachodzących w funkcjonujących firmach. Ukazały one pewne braki, niespójności i nieścisłości, których rozwiązanie okazało się fundamentalne dla wprowadzenia zmian obejmujących całe przedsiębiorstwo i dotyczących konieczności dostosowywania się do nowych warunków rynkowych.
Monografia adresowana jest do wszystkich zainteresowanych problematyką warunków rozwoju współczesnych przedsiębiorstw. Przedstawione w niej zagadnienia nie ukazują pełnego spectrum współczesnych problemów zarządzania, jednak stanowią przesłankę do zgłębiania wiedzy i kontynuowania badań w tym zakresie.
Przedmowa
Rozdział 1
WYZWANIA ROZWOJOWE WSPÓŁCZESNYCH FIRM RODZINNYCH – WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH
Agnieszka Puto
Rozdział 2
POSTAWY I STRATEGIE W PROCESIE SKUTECZNEJ SUKCESJI
FIRMY RODZINNEJ
Ryszard Królik
Rozdział 3
FIRMA RODZINNA PODCZAS PANDEMII – STUDIUM JEDNOSTKI OCHRONY ZDROWIA
Ewa Raczyńska
Rozdział 4
STRATEGIA JAKO SKUTECZNE NARZĘDZIE UMACNIANIA POZYCJI KONKURENCYJNEJ FIRM RODZINNYCH
Sylwia Gostkowska-Dźwig, Magdalena Mrozik
Rozdział 5
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE W PRZEDSIĘBIORSTWACH RODZINNYCH A PROCESY GLOBALIZACJI
Beata Skowron-Grabowska
Rozdział 6
ZARZĄDZANIE INFRASTRUKTURĄ TRANSPORTU W PRZEDSIĘBIORSTWACH W OBLICZU ŚWIATOWEGO KRYZYSU
Iga Kott
Rozdział 7
MIĘDZYNARODOWY TRANSPORT DROGOWY W CZASIE GLOBALNEJ PANDEMII KORONAWIRUSA SARS-COV-2
Katarzyna Sukiennik
Rozdział 8
PROGNOZOWANIE POTRZEB TURYSTYCZNYCH W DOBIE PANDEMII
Sylwia Gostkowska-Dźwig, Magdalena Mrozik
Zakończenie