Książka wpisuje się w nurt współczesnych koncepcji metodycznych w zakresie rozwijania umiejętności psychospołecznych dzieci i młodzieży. Umiejętności te wydają się być szczególnie istotne w świecie zdominowanym przez przemoc, świecie, w którym zatracane są prawidłowe relacje interpersonalne. Dlatego warto już od najmłodszych lat wyposażać w nie dzieci oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości. W odpowiedzi na ten postulat, powstała niniejsza książka, której głównym celem jest prezentacja programu zajęć z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, umożliwiającego rozwijanie ich poczucia własnej wartości.
Książka składa się z trzech części. W pierwszej z nich przedstawiono zagadnienie poczucia własnej wartości, odwołując się w znacznej mierze do teorii N. Brandena. W przystępny sposób omówiono czynniki mające wpływ na budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby oraz opisano zachowania osób o prawidłowym i niewłaściwym poczuciu własnej wartości. W części drugiej Autorki zapoznają czytelnika z warsztatem metodycznym nauczyciela-wychowawcy, prezentując etapy, strategie i zasady pracy z grupą a także zagadnienia dotyczące ewaluacji programów profilaktyczno-wychowawczych. Najbardziej znacząca dla praktyki pedagogicznej jest trzecia część książki, w której przedstawiono autorski program rozwijania poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Część praktyczna stanowi ponad 48 stron opracowania.
ROZDZIAŁ TRZECI ZAWIERA 17 SCENARIUSZY ZAPLANOWANYCH NA JEDNĄ LUB DWIE JEDNOSTKI LEKCYJNE W ZALEŻNOŚCI OD TEMATU ORAZ KILKANAŚCIE PROPOZYCJI NA DODATKOWE ĆWICZENIA DO WYKORZYSTANIA W TRAKCIE REALIZACJI PROGRAMU.
Wstęp 9 Rozdział I. Poczucie własnej wartości w świetle literatury psychopedagogicznej (Danuta Wosik-Kawala) 11 1.1. Poczucie własnej wartości według Nathaniela Brandena 12 1.2. Czynniki determinujące poczucie własnej wartości 16 1.2.1. Wpływ rodziców (opiekunów) na kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka 17 1.2.2. Znaczenie szkoły w kształtowaniu poczucia własnej wartości dziecka 20 1.3. Rozwój poczucia własnej wartości w ontogenezie 24 1.4. Poczucie własnej wartości a zachowanie człowieka 28 Rozdział II. Metodyka pracy z grupą (Teresa Lewandowska-Kidoń) 33 2.1. Etapy pracy z grupą 33 2.2. Zasady pracy z grupą 34 2.3. Metody pracy z grupą 38 2.4. Strategie pracy z grupą 43 2.5. Ewaluacja 44 Rozdział III. Program rozwijania poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym (Danuta Wosik-Kawala, Teresa Lewandowska-Kidoń) 47 3.1. Scenariusze 50 Scenariusz 1 50 Scenariusz 2 52 Scenariusz 3 54 Scenariusz 4 56 Scenariusz 5 58 Scenariusz 6 61 Scenariusz 7 64 Scenariusz 8 66 Scenariusz 9 69 Scenariusz 10 71 Scenariusz 11 73 Scenariusz 12 75 Scenariusz 13 77 Scenariusz 14 79 Scenariusz 15 82 Scenariusz 16 84 Scenariusz 17 86 3.2. Propozycje dodatkowych ćwiczeń do wykorzystania w trakcie realizacji programu 89 Zakończenie 95 Bibliografia 97