Autorki prezentują zagadnienia dotyczące zarządzania samorządem terytorialnym, jego partnerstwem z otoczeniem, polityką komunikacji i finansowaniem przedsięwzięć. Wskazują na ścisłe powiązanie poruszanych tematów. Zadaniem samorządów jest działanie w obszarze zaspokajania potrzeb społeczeństwa przez dostarczanie odpowiednich dóbr i usług. Samorządy działają w pewnym określonym otoczeniu i ich aktywność powinny cechować otwartość oraz elastyczność, co umożliwia lepsze zaspokojenie potrzeb oraz oczekiwań wielu grup nabywców. Administracja samorządowa wchodzi bowiem w liczne interakcje ze środowiskiem, w którym funkcjonuje. Należy zatem wytworzyć skuteczne mechanizmy umożliwiające m.in. społeczną partycypację. System komunikacji samorządu wymaga wieloaspektowego podejścia ze względu na zróżnicowane potrzeby odbiorców i zaplanowane cele.
Wstęp 1. Wybrane aspekty zarządzania w samorządach terytorialnych 1.1. Samorząd terytorialny jako podmiot sektora publicznego 1.2. Specyfika i ewolucja zarządzania w samorządach terytorialnych 1.3. Kształtowanie orientacji marketingowej w samorządach terytorialnych 2. Zarządzanie strategiczne w jednostkach samorządu terytorialnego a system finansowania polityk rozwoju 2.1. Mechanizmy i instrumenty finansowania polityk rozwoju 2.2. Możliwości realizowania usług publicznych na poziomie lokalnym i regionalnym 2.3. Fundusze Unii Europejskiej w działalności samorządu terytorialnego 2.4. Narzędzia finansowania polityk rozwoju a kształtowanie zasobów relacyjnych 3. Zarządzanie komunikacją w samorządzie terytorialnym – wybrane zagadnienia 3.1. Istota i cechy komunikacji marketingowej w samorządach terytorialnych 3.2. Wybrane formy komunikacji stosowane przez samorządy terytorialne 3.3. Komunikacja w zarządzaniu satysfakcją klienta-obywatela 3.4. Zarządzanie personelem w samorządzie terytorialnym 4. Współpraca administracji samorządowej z podmiotami otoczenia zewnętrznego 4.1. Podstawy prawne polityki informacyjnej samorządu terytorialnego 4.2. Dialog społeczny i współpraca z organizacjami pozarządowymi 4.3. Partnerstwo i współpraca samorządu terytorialnego z podmiotami gospodarczymi 4.4. Partnerstwo w Unii Europejskiej 5. Współpraca samorządu ze społecznością lokalną 5.1. Mieszkaniec – istotny partner w dobie społeczeństwa obywatelskiego 5.2. Partycypacja społeczna i współrządzenie w samorządzie terytorialnym 5.3. Konsultacje społeczne w samorządzie jako istotna forma współpracy 5.4. Rola budżetu partycypacyjnego w zarządzaniu finansami samorządu 6. Nowe instrumenty finansowania współpracy między samorządami w ramach programowania i realizacji polityki regionalnej 6.1. Wsparcie finansowe przedsięwzięć z zakresu zrównoważonego rozwoju obszarów funkcjonalnych – ZIT 6.2. Wsparcie przedsięwzięć z zakresu zrównoważonego rozwoju obszarów innych niż obszary funkcjonalne 6.3. Kontrakt terytorialny jako nowy instrument finansowania partnerstwa rządowo-samorządowego 6.4. Korzyści i ograniczenia związane z wdrożeniem nowych narzędzi finansowania współpracy między samorządami Bibliografia