Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
W książce podjęto próbę ukazania zmienności i niejednoznaczności pojęcia pewności zawodowej nauczyciela, począwszy od budującego doświadczenia wynikającego z osobistego sprawstwa, które daje poczucie pewności w działaniu zawodowym –
self-efficacy, aż do stanu ambiwalencji spowodowanej dwoistością własnych doświadczeń w pracy pedagogicznej, przeżywania wielu sprzeczności.
Z jednej strony można mówić o pozytywnym wymiarze niepewności stanowiącej przyczynek do innowacyjności nauczycieli i demokratyzacji edukacji. Z drugiej jednak – o niepewności paraliżującej nauczycielską aktywność, powodującej podporządkowanie, prowadzącej do rezygnacji. Może to być zupełne (fizyczne) odejście lub psychiczna nieobecność charakteryzująca się wycofaniem nauczyciela z pełnienia swojej roli zawodowej w sposób twórczy i świadomy.
Książka niezbędna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków, którzy na co dzień zaangażowani są w sprawy polskiej edukacji.
*********
Areas of Uncertainty in Contemporary Teacher’s Work
Areas of Uncertainty in Contemporary Teacher’s Work
The books attempts to show the changeable and ambiguous notion of
professional certainty of teachers, from the building experience gained from personal self-efficacy, which gives confidence in professional activity, to the state of ambivalence caused by the duality of their own experiences and conflicts in pedagogical work. The authors pay heed to the special relation of the described competence to COVID-19 pandemic and new challenges for teachers in this connection.
*********
Dr Joanna Ludwika Pękala (ORCID 0000-0003-4554-1962) – adiunkt w Zakładzie Wczesnej Edukacji i Kształcenia Nauczycieli Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, opiekun Koła Naukowego Pedagogiki Kreatywnej, kierownik polskiego zespołu projektu Bridging finansowanego w ramach programu Erasmus+. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na zagadnieniach pedeutologicznych, a szczególnie na wczesnej edukacji oraz etyce pedagogicznej. Autorka m.in. publikacji Etos nauczycieli – mit czy rzeczywistość? (2017).
Dr Katarzyna Białożyt-Wielonek (ORCID 0000-0001-7047-5763) – sekretarz naukowy Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz adiunkt w Katedrze Gerontologii Społecznej i Pedagogiki Pracy Instytutu Spraw Społecznych tej uczelni, koordynator Koła Młodych Naukowców Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (2017-2020), członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (2020-2023). Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół problematyki edukacji całożyciowej, aktywności edukacyjnej osób starszych, sytuacji społecznej seniorów oraz różnych form aktywizujących osoby starsze.
Wstęp 7 I. OBSZARY (NIE)PEWNOŚCI NAUCZYCIELA – WYTYCZENIE POLA PROBLEMOWEGO Stan niepewności w przededniu podjęcia pracy. Czy osobowość wpływa na poziom poczucia własnej skuteczności kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji? 11 Stefan T. Kwiatkowski Poczucie skuteczności zawodowej nauczyciela w opiniach studentów 29 Joanna Ludwika Pękala, Inga Mączka Buforowanie prowizorycznych „Ja” – (nie)instytucjonalne zmiany w przebiegu karier zawodowych nauczycieli 42 Hanna Kędzierska, Zofia Kędzierska Czas w pracy nauczyciela. O problematyczności zarządzania nim 57 Maria Groenwald Obszary niepewności w pracy nauczyciela z perspektywy emerytowanych nauczycielek 70 Katarzyna Białożyt-Wielonek Refleksyjność nauczyciela wobec wyzwań epoki niepewności 86 Wanda Maria Dróżka II. OBSZARY (NIE)PEWNOŚCI NAUCZYCIELA – DZIAŁANIA I INSPIRACJE Nauczyciel wobec cyfrowej transformacji rzeczywistości 109 Anna L. Grygoruk Poczucie własnej skuteczności nauczyciela w kontekście problemu przemocy rówieśniczej wśród uczniów 121 Aleksandra Tłuściak-Deliowska Podręcznik w edukacji wczesnoszkolnej – wsparcie czy ograniczenie? 135 Aleksandra Szyller Drogowskaz na dydaktycznych ścieżkach czy ścisły kodeks? Zmiany w zapisach dotyczących kształcenia językowego w podstawach programowych edukacji wczesnoszkolnej jako źródło niepewności w pracy nauczyciela 149 Joanna Dobkowska Nauczyciel języka obcego a kształcenie zdalne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 167 Kamila Wichrowska, Paulina Marchlik Inspirujący niepokój i radosna niepewność: pedagogika teatru w przestrzeni szkoły 186 Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz, Wioletta Kiełbicka Moi uczniowie nudzą się w szkole. Co wiedzą i sądzą o tym nauczyciele 199 Iga Kazimierczyk Indeks nazwisk 213