0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

O sztuce na Titanicu

(eBook)

Rozmowy ze Sławomirem Marcem

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2022

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Iwona Lorenc

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    ePub mobi PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 19,60 zł
Najniższa cena z 30 dni: 20,79 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

17,64 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

O sztuce na Titanicu

Książka dotyczy uwikłań współczesnej sztuki wynikających z kondycji późnej nowoczesności. Broni tezy, że sztuka współczesna, wciągana w gry obronne z nowoczesną apokalipsą, które prowadzą do jej ekonomicznej, politycznej, ideologicznej funkcjonalizacji i swego rodzaju pauperyzacji, kryje w sobie jednak silny potencjał niezależności i dystansu wobec fikcji konstruowanych przez nowoczesną kulturę.

Ma nietypową formę „żywego”, otwartego pod względem formalnym dialogu filozoficzno-artystycznego. Jego uczestnicy – Iwona Lorenc, filozofka, i jej rozmówca, filozofujący artysta Sławomir Marzec – omawiają na przykładzie wybranych praktyk artystycznych strategie artystyczne i problemy filozoficzne, które kształtują pole dzisiejszej sztuki. Miejscami ze sobą polemizując, miejscami wzajemnie się uzupełniając, analizują wnikliwie zjawiska w sztuce najnowszej i przez odniesienie ich do filozoficznych kontekstów interpretacyjnych ukazują szerokie spektrum tematów. Zachowując należną dbałość o warsztat naukowy, wychodzą poza tradycyjne „traktatowo-monologowe” formy wypowiedzi filozoficznej, aby uatrakcyjnić lekturę i ułatwić odbiór książki szerszym kręgom czytelników zainteresowanych zarówno sztuką, jak i humanistyką.

Z pewnością książka […] będzie interesującą lekturą dla wszystkich zainteresowanych problematyką sztuki współczesnej i jej filozoficznych kontekstów, w szczególności dla humanistów i artystów, nauczycieli akademickich obu tych obszarów. Polecić ją można studentom kierunków humanistycznych, ale też artystycznych. Zarówno tych pierwszych, jak i drugich nauczy łączenia myślenia filozoficznego z artystycznym działaniem, wskaże ten kierunek i uświadomi ważność tych kontekstów dla sensu i znaczenia sztuki jako takiej, ale też poszczególnych dzieł sztuki. (Z recenzji prof. dr hab. Beaty Frydryczak)

Nie mam wątpliwości, że każdy czytelnik odnajdzie w tym deliberatywnym spotkaniu Iwony Lorenc i Sławomira Marca co najmniej fragment zwierciadła, w którym wcześniej czy później pojawi się egzystencjalny zarys jego samego. Rozmówcy wiedzą bardzo dobrze, że nawet sztuka zapatrzona narcystycznie w samą siebie rzuca spojrzenie, w którego estetycznym świetle prześwitują zarysy naszych egzystencjalnych zmagań uwikłanych zawsze w jakieś partykularne tu i teraz. Parafrazując znany filozoficzny bon mot Leszka Kołakowskiego o wszechświecie i studni, można powiedzieć, że z intrygujących rozmów Iwony Lorenc i Sławomira Marca wyłania się imponująca przestrzeń sztuki, w której dziełach u kresu naszych interpretacyjnych i rozumiejących wędrówek czekają na nas odbicia naszych własnych twarzy. (Z recenzji prof. dr. hab. Romana Kubickiego)

Z punktu widzenia samej filozofii żywa, tocząca się rozmowa jest dobrym eksperymentem w zakresie przełamywania filozoficznej mononarracyjności, wydaje się też, że jest dobrym, sprawdzonym sposobem na taką refleksję nad sztuką, która zdaje sprawę z komplementarności, wzajemnego uzupełniania się, ale też i konkurencyjności tych dwóch pokrewnych, jakże jednak odmiennych dziedzin, jakimi są sztuka i filozofia. Dialog Iwony Lorenc i Sławomira Marca toczy się w czasie późnej nowoczesności i w tym zakresie kontynuuje prowadzone przez Annę Zeidler-Janiszewską i Romana Kubickiego rozmowy z Zygmuntem Baumanem „o sztuce życia, nauce, życiu sztuki i innych sprawach”. (Z recenzji prof. dr hab. Teresy Pękali)


*********

On Art on the Titanic. Talks with Sławomir Marzec

The book explores the entanglements of modern art resulting from the condition of late postmodernism. It is written in the form of a “lively”, formally open, philosophical and artistic dialogue, whose participants – a philosopher and a philosophizing artist – draw on selected examples of artistic practices to discuss the artistic strategies and philosophical problems which shape the field of today’s art. They analyze in depth a number of phenomena in modern art, and by relating them to philosophical interpretative contexts, throw light on a wide range of subjects. Maintaining due care for scholarly method, they go beyond traditional “treatise-monologue” forms of philosophical expression so as to make the book more appealing and approachable for a wider audience of readers interested in both art. And the humanities.

*********

Prof. zw. dr hab. Iwona Lorenc (ORCID 0000-0003-3364-3953) – pracuje w Zakładzie Estetyki Wydziału Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Do 2020 roku profesor w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zajmuje się współczesną filozofią sztuki, historią estetyki oraz filozofią współczesną, głównie francuskojęzyczną (fenomenologia, hermeneutyka, postmodernizm). Autorka książek: "Dlaczego sztuka? Wprowadzenie do filozofii sztuki" (1990), "Logos i mit estetyczności" (1993), "Świadomość i obraz. Studia z filozofii przedstawienia" (2001), "Minima aesthetica. Szkice o estetyce późnej nowoczesności" (2010), "Estetyczne problemy późnej nowoczesności" (2014), "Aesthetics and Modernity. Toward a New Philosophical Functionalization of Art" (2021). Redaktor naukowa 6 tomów zbiorowych z zakresu współczesnej fenomenologii francuskiej, współczesnej filozofii sztuki i problemów nowoczesności. Opublikowała także ponad 100 rozpraw i artykułów na temat dzisiejszej estetyki, zwłaszcza fenomenologicznej, filozofii współczesnej oraz refleksji nad późną nowoczesnością.

Prof. zw. dr hab. Sławomir Marzec – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Kunstakademie Düsseldorf. Prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, instalacją, fotografią przetworzoną, performansem i filmem. Zrealizował ponad 100 wystaw indywidualnych, m.in. w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, Muzeum Narodowym w Lublinie, Galerii Foksal, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Autor przeszło 250 publikacji z pogranicza teorii i krytyki sztuki, zamieszczanych w czołowych polskich magazynach sztuki, a także w pismach zagranicznych (wieloletni recenzent nowojorskiego „NY Arts” i londyńskiego „Contemporary”), 5 książek, m.in. "Sztuka, czyli wszystko. Krajobraz po postmodernizmie" (2008), "Zabobony sztuki najnowszej" (2020), oraz licznych polemik, walczący o nie/możliwą autonomię sztuki. Kurator wystaw, m.in. Chcę być kobietą w warszawskiej Galerii XX1 – być może najbardziej kontrowersyjnego wydarzenia artystycznego w 2019 roku. Inicjator powołania Forum Nowych Autonomii Sztuk działającego w latach 2014-2018. Zastępca redaktora naczelnego kwartalnika „Aspiracje” (2019–2021).

---------

PhD assoc. prof. Iwona Lorenc (ORCID 0000-0003-3364-3953) – works at the Department of Aesthetics at the Faculty of Philosophy of the University of Warsaw.

PhD assoc. prof. Sławomir Marzec – a graduate of the Academy of Fine Arts in Warsaw and Kunstakademie Düsseldorf. He runs the Painting Studio at the Faculty of Graphics of the Warsaw Academy of Fine Arts.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Sztuka
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filozofia, logika
  • ISBN: 978-83-235-5487-5
  • ISBN druku: 978-83-235-5479-0
  • EAN: 9788323554875
  • Liczba stron: 232
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp 7

Utrata określoności: Andrzej Dłużniewski 15
Postkrytyczność a gambit awangardy 18
Współczesny nihilizm: Andrzej Dłużniewski, Duane Hanson,
Mike Kelley 21
Krytyczność, postkrytyczność, krytycyzm artystyczny 23
Arenas Mike’a Kelleya a regresywność sztuki współczesnej 33
Puste Święte Miejsce (Lacana/Žižka) a sztuka współczesna 35
Czy dzieło sztuki ma Miejsce? 38
Kres metafor przestrzennych czy petryfikacja czasu? 39
Inkorporacja pustki w dzieło: Grzegorz Sztabiński 44
Faktyczność doświadczenia estetycznego, aisthesis 51
Samorozumienie a bezradność człowieka współczesnego 55
Samoodniesienie, wykorzenienie podmiotu a uwikłanie w mit 57
Żyć i tworzyć według paradygmatu 62
Niestabilność świata a potrzeba nowej strategii artystycznej 67
Sztuka awangardowa: poza mitycznym uwikłaniem czy nowy mit? 69
Nowość a inauguracja nowego świata w sztuce 73
Spór o metakrytycyzm 78
Niekonkluzyjność, deliberacyjność sztuki 80
Gra sztuki z aktualnością: anachronia i kapsuła czasu 86
Poza opozycję fundamentalnego schematyzmu i płynności 91
Punkty zero w sztuce: Ewerdt Hilgemann i minimalizm 96
Punkty zero w sztuce: Jan Berdyszak 104
Mity awangardy 110
Neoawangarda 111
Retoryzacja kultury współczesnej 119
Intencjonalność a fikcja: Roman Ingarden 121
Skutki retoryzacji kultury 126
Retoryzacja, dekonstrukcja (pułapki i zalety) 128
Performatywna materialność kina 136
Idiom jednostkowej obecności 141
Montaż artystyczny a doświadczenie miasta: Debora Vogel 144
Pluralizm dzisiejszej sztuki a doświadczenie miasta 148
Nowy materializm: Karen Barad 156
Raz jeszcze o niestabilności świata 163
Deliberacyjność jako odmowa identyfikacji 166
Fenomenologia malarstwa Sławomira Marca 170
Malarska gra między integracją a rozproszeniem 174
Poza ewidencję widzenia 176
Konkretność obrazu 178
Malarski splot widzialnego i niewidzialnego 179
Obraz malarski a dynamika pola wizualności 181
Obraz jako studium mechanizmów naturalnej percepcji 184
Rama obrazu: nieodróżnialność i współistnienie granicy 188
Obraz malarski jako byt paradoksalny 192
Obraz a migotanie fenomenu 194
Obraz jako WSZYSTKO 197
Obraz jako dotykanie granicy widzialnego 198
Materialność czy immaterialność obrazu? 199
Pomiędzy przestrzenią obrazu i przestrzenią widza 200

W funkcji zakończenia 205
Bibliografia 209
Indeks osób 215
Summary 221
Ilustracje 223

Inni Klienci oglądali również

34,20 zł 38,00 zł
Do koszyka

Sztuka bycia uczniem i nauczycielem

Pedagogika współbycia podkreśla znaczenie współpracy i życzliwej przestrzeni interpersonalnej, a odwołując się do zasad: osoba przed rzeczą, etyka przed techniką, być przed mieć, miłosierdzie przed sprawiedliwością – nawiązuje do upowszechnianej prz...
22,50 zł 25,00 zł
Do koszyka

Zjawiska migracji i uchodźstwa w kulturze i sztuce w XX i XXI wieku

Kolejny tom z cyklu publikacji prezentujących refleksje i wyniki badań nad powiązaniami i współzależnościami zjawisk społeczno-politycznych z działaniami z zakresu kultury i sztuki. Motywem przewodnim monografii zbiorowej redaktorzy uczynili kwe...
35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

Sztuka zwycięstwa. Wspomnienia twórcy NIKE

Bestsellerowe wspomnienia twórcy NIKE. Firmy Nike nie trzeba nikomu przedstawiać - to jeden z najpotężniejszych graczy na rynku odzieży, obuwia i sprzętu sportowego, z roczną sprzedażą rzędu 30 miliardów dolarów. Nie k...
18,90 zł 27,00 zł
Do koszyka

Sztuka aktorska w badaniach psychologicznych i refleksji estetycznej

Książek poświęconych psychologii aktorów jest niewiele, i to nawet w skali literatury światowej. Z tego względu z dużym uznaniem oceniam tę propozycję edytorską, pomyślaną jako praca zbiorowa z tego interesującego zakresu. Kompozycja całości ksi...
48,30 zł 69,00 zł
Do koszyka

Berlin. Szalone lata dwudzieste, nocne życie i sztuka

Opowieść o Berlinie w zawrotnym rytmie fokstrota i rewiowych popisów prowadzi przez szalone lata dwudzieste XX wieku i pokazuje miasto w różnych odsłonach. W tętniącym życiem w dzień i w nocy Berlinie spotykamy geniuszy nauki, literatury ...
18,90 zł 21,00 zł
Do koszyka

Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Wyd. 2. popr.

Cyberkultura i krytyczne studia nad jej historią oraz konstytuowaniem się jako nowego paradygmatu kulturowego stanowią jeden z najważniejszych fenomenów technospołeczeństwa, którego funkcjonowanie determinują nowe media cyfrowe oraz sieć....

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!