"Państwo" we wczesnej filozofii konfucjańskiej
Książka jest próbą przybliżenia polskiemu czytelnikowi najważniejszych koncepcji dotyczących istoty i roli państwa, jakie stworzył dominujący w Chinach, a także w innych krajach Dalekiego Wschodu, nurt myśli filozoficznej -
konfucjanizm. Idee, jakie uformowały się w nim w epoce dynastii Zhou, legły u podstaw całej chińskiej kultury politycznej i do dziś obecne są w świadomości społecznej oraz w działaniach elit rządzących. Państwo, uznawane w filozofii konfucjańskiej za nadrzędne wobec wszystkich innych wartości indywidualistycznych i społecznych, współcześnie nadal zajmuje centralne miejsce w myśleniu Chińczyków. Przedstawienie w niniejszej pracy takiej właśnie wizji państwa, jakże odmiennej od tej funkcjonującej w świecie kultury śródziemnomorskiej, stanowi kolejny krok w lepszym poznaniu cywilizacji Orientu.
Wstęp 7
Część pierwsza. Zagadnienia teoretyczno-historyczne 11
Rozdział I. Wstęp do rozważań o „państwie” 13
Rozdział II. Państwo chińskie w najdawniejszych epokach 19
1. Powstanie i początki państwa w przekazach z epoki 19
2. Geneza chińskiego pojęcia „państwo” 26
3. Kształtowanie się chińskiej wizji świata i świadomości państwowej 34
4. Przemiany społeczno-polityczne chińskich państw na przełomie okresów Chunqiu oraz Zhanguo 42
Rozdział III. Zarys historyczny i tematyczny zabytków piśmiennictwa konfucjańskiego okresu Zhou 57
Część druga. Analiza piśmiennictwa chińskiego 85
Rozdział IV. Elementy idei „państwa” w Shang shu 87
Rozdział V. Elementy idei „państwa” w Shi jingu 108
Rozdział VI. Elementy idei „państwa” w Lunyu 131
Rozdział VII. Elementy idei „państwa” w Chunqiu oraz w Zuo zhuanie 144
Rozdział VIII. Elementy idei „państwa” w Guo yu 180
Rozdział IX. Elementy idei „państwa” w Meng zi 204
Rozdział X. Koncepcje związane z pojęciami ogólnymi 213
Zakończenie 226
Bibliografia 236
Wykaz ważniejszych nazw, tytułów, terminów i skrótów 244