Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Autorzy proponują, by
doświadczenie estetyczne – ujmowane w kategoriach rozproszenia i integracji – traktować jako reprezentatywne dla ogólnie pojętego doświadczenia nowoczesności. Pokazują, w jaki sposób to jedno z podstawowych zagadnień estetyki może być potraktowane jako klucz do zrozumienia przemian nowoczesnej i współczesnej kultury.
Pierwsza część tomu obejmuje teksty, które poruszają najogólniejsze problemy filozoficzne związane z genealogią, statusem i charakterem nowoczesnego doświadczenia. W drugiej autorzy dokonują wieloaspektowej charakterystyki doświadczenia estetycznego, ukierunkowanej na wydobycie tytułowego napięcia między procesami/fenomenami integracji i rozproszenia, badając je w odniesieniu do konkretnych postaci doświadczeń estetycznych. Trzecia część ukazuje artystyczne wymiary doświadczenia estetycznego oscylującego między biegunami integracji i rozproszenia.
Tematyka publikacji jest niezwykle aktualna, zwłaszcza w świetle stopniowego odchodzenia od tradycyjnych opisów i analiz doświadczenia nowoczesności, z którymi można się zetknąć w istniejącej literaturze przedmiotu, oraz pojawiania się nowych związków między badaniami estetycznymi a przemianami w sztuce współczesnej. Zbiór zawiera teksty uznanych uczonych, prezentując tym samym obecny stan badań nad estetyką i filozofią kultury w reprezentowanych przez nich środowiskach.
The authors propose an interpretation of the
aesthetic experience – presented in categories of dispersion and integration – as representative of the more generally understood experience of
modernity. They show how one of the fundamental concepts of aesthetics can be used as a key to understanding the transformations of modern and contemporary
culture. The authors deal with issues of the genealogy, status and character of the modern experience, they portray numerous aspects of the aesthetic experience, with a focus on highlighting the tension between integration and dispersion. They also present the artistic elements of the aesthetic experience, oscillating between the two categories.
IWONA LORENC, Wprowadzenie 7 DOŚWIADCZENIE ESTETYCZNE A DOŚWIADCZENIE NOWOCZESNOŚCI MARCIN PORĘBA, Doświadczenie estetyczne a doświadczenie filozoficzne 27 ADAM GRZELIŃSKI, Brytyjski empiryzm, James i czyste doświadczenie 45 JAKUB KLOC-KONKOŁOWICZ, Komunikacja czy kontemplacja? Dwie odpowiedzi na tragikomiczną kondycję nowoczesności 65 ANNA PAŁUBICKA, Ponowoczesny obraz świata. Ontologia wiedzy operacyjnej jako wizja świata ponowoczesnego 85 PRZEMYSŁAW BURSZTYKA, Wspólnota afektu, wspólnota pozoru. Heterotopia jako zasada ponowoczesnej wyobraźni społecznej (Michel Maffesoli) 115 POSTACIE DOŚWIADCZENIA ESTETYCZNEGO BEATA FRYDRYCZAK, O doświadczeniu bycia-w-krajobrazie 143 ANNA WOLIŃSKA, Neutrum. Polimorficzna przestrzeń współczesnych praktyk interpretacyjnych 157 KAMILLA NAJDEK, W sieci słów. Poetologiczny projekt Yoko Tawady 167 MAŁGORZATA A. SZYSZKOWSKA, Wstrząs estetyczny i jego terapeutyczne oblicza 193 MAJA PIOTROWSKA, Estetyczne doświadczenie szoku w kontekście późnej nowoczesności 215 KATARZYNA WEICHERT, Geneza symbolicznego doświadczenia świata w estetyce Kantowskiej 229 ARTYSTYCZNE WYMIARY DOŚWIADCZENIA ESTETYCZNEGO GRZEGORZ SZTABIŃSKI, Zwrot dyskursywny w sztuce a doświadczenie estetyczne 249 PIOTR SCHOLLENBERGER, Podmiotowość, sztuka i transcendencja u Derridy i Lyotarda 271 EWA BOBROWSKA, Performance i sztuka instalacji w dobie absolutnej wolności wyobraźni 295 MAGDALENA BOROWSKA, Między integracją a rozproszeniem w polu relacji ciało-architektura 305 MATEUSZ BEDNARKIEWICZ, „Po przekroczeniu progu” – szkic z „estetyki śladu” 323 MARCIN RYCHTER, Poza formą i materią. Dźwięk w cyfrowej kulturze muzycznej 345 MIROSŁAW DUCHOWSKI, O niewyrażalnym 359 Indeks osób 367