0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Kontrola zarządcza w rachunkowości budżetowej. Planowanie i zarządzanie ryzykiem

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2022

  • Seria / cykl: PORADNIKI LEX

  • Autor: Ireneusz Rosiek

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 110,00 zł
99,00 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Kontrola zarządcza w rachunkowości budżetowej. Planowanie i zarządzanie ryzykiem


W publikacji autor omówił rolę i wpływ przepisów o kontroli zarządczej na rachunkowość budżetową. Skoncentrował się na dwóch procesach kontroli zarządczej: planowaniu (wyznaczaniu celów) oraz zarządzaniu ryzykiem. Są to jednocześnie procesy zarządcze najobszerniej opisane standardami kontroli zarządczej i uznane przez ustawodawcę za fundamentalne.

W opracowaniu czytelnik znajdzie analizę zagadnień takich jak:
• mierniki celów rachunkowości budżetowej oraz monitorowanie stopnia ich osiągnięcia;
• zarządzanie ryzykiem w obszarze zapewnienia wiarygodności sprawozdań budżetowych;
• ryzyko w stosowaniu klasyfikacji budżetowej.

Opracowanie zainteresuje ekonomistów, księgowych i menedżerów zatrudnionych w jednostkach sektora finansów publicznych, a także adwokatów, radców prawnych i sędziów w zakresie omawianej problematyki.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8286-791-6
  • ISBN druku: 978-83-8286-448-9
  • EAN: 9788382867916
  • Liczba stron: 256
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów  | str. 11
Wstęp  | str. 13
 
Rozdział 1
Kontrola zarządcza w systemie finansów publicznych  | str. 17
1.1. Geneza kontroli zarządczej i jej finansowy aspekt  | str. 17
1.1.1. Inspiracja biznesowymi praktykami w zakresie kontroli i ich implementacja w sektorze publicznym  | str. 17
1.1.2. Kontrola zarządcza jako konsekwencja członkostwa Polski w Unii Europejskiej  | str. 21
1.1.3. Od publicznej wewnętrznej kontroli finansowej do publicznej kontroli wewnętrznej  | str. 23
1.1.4. Model publicznej wewnętrznej kontroli finansowej  | str. 25
1.1.5. Zastąpienie kontroli finansowej kontrolą zarządczą  | str. 31
1.1.6. Różnorodność w rozumieniu pojęcia kontroli zarządczej  | str. 33
1.2. Kontrola zarządcza jako norma prawna obowiązująca od 2010 r.  | str. 36
1.2.1. Kontrola zarządcza jako model zarządzania  | str. 36
1.2.2. Standardy kontroli zarządczej jako standardy zarządzania  | str. 39
1.3. Poziomy zarządzania w administracji a poziomy kontroli zarządczej  | str. 43
1.3.1. Menedżeryzm w kontroli zarządczej a szczeble zarządzania w sektorze publicznym  | str. 43
1.3.2. Dwupoziomowość kontroli zarządczej a wielopoziomowość struktury instytucjonalnej w administracji publicznej  | str. 45
 
Rozdział 2
Charakterystyka rachunkowości budżetowej i jej relacje z kontrolą zarządczą  | str. 54
2.1. Potrzeby informacyjne jako determinanta rozwoju rachunkowości  | str. 54
2.2. Rachunkowość jako system informacyjny jednostki  | str. 60
2.3. System rachunkowości budżetowej  | str. 69
2.3.1. Hierarchiczna struktura rachunkowości budżetowej  | str. 69
2.3.2. Zakres oczekiwanych informacji w rachunkowości budżetowej  | str. 77
2.4. Dualizm relacji rachunkowości budżetowej i kontroli zarządczej  | str. 81
2.4.1. Rachunkowość budżetowa jako przedmiot kontroli zarządczej  | str. 81
2.4.2. Rachunkowość budżetowa jako podmiot kontroli zarządczej  | str. 88
 
Rozdział 3
Cele rachunkowości budżetowej i pomiar ich osiągnięcia  | str. 92
3.1. Planowanie jako proces wyznaczania celów i zadań oraz kontrola ich wykonania  | str. 92
3.1.1. Relacje celów i zadań w planowaniu  | str. 92
3.1.2. Cele zewnętrzne i wewnętrzne jednostki sektora finansów publicznych  | str. 96
3.1.3. Planowanie operacyjne a wzmocnienie akcentu na rezultaty  | str. 101
3.2. Cele działów finansowo-księgowych w jednostkach budżetowych  | str. 105
3.2.1. Wiarygodność sprawozdań jako wspólny cel kontroli zarządczej i rachunkowości  | str. 105
3.2.2. Użyteczność jako najważniejsza cecha sprawozdania  | str. 112
3.2.3. Mierniki celów rachunkowości budżetowej oraz monitorowanie stopnia ich osiągnięcia  | str. 123
3.2.4. Praktyka formułowania celów w zakresie rachunkowości budżetowej  | str. 127
 
Rozdział 4
Ryzyko w rachunkowości budżetowej na przykładzie stosowania klasyfikacji budżetowej  | str. 146
4.1. Proces zarządzania ryzykiem w modelu kontroli zarządczej  | str. 146
4.2. Zarządzanie ryzykiem w obszarze zapewnienia wiarygodności sprawozdań budżetowych  | str. 148
4.2.1. Założenia metodyczne oceny ryzyk i reakcji na nie  | str. 148
Punktowa ocena ryzyka i „apetyt na ryzyko”  | str. 148
Właściciele ryzyk  | str. 150
Reakcja na ryzyko  | str. 151
4.2.2. Cel komórki rachunkowości budżetowej oraz identyfikacja ryzyk związanych z jego osiągnięciem  | str. 154
Formułowanie mierzalnego celu komórki finansowo-księgowej  | str. 154
Identyfikacja ryzyk związanych z osiągnięciem celu komórki finansowo-księgowej  | str. 155
4.2.3. Ocena ryzyk dla wiarygodności sprawozdań budżetowych i reakcje na nie w zakresie stosowania klasyfikacji budżetowej  | str. 158
Analiza ryzyka R1  | str. 158
Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 161
Analiza ryzyka R2  | str. 164
Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 166
Analiza ryzyka R3  | str. 170
Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 172
Analiza ryzyka R4, R5 i R6  | str. 176
Analiza ryzyka R7  | str. 183
Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 189
Analiza ryzyka R8  | str. 190
Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 191
Analiza ryzyka R9  | str. 191
Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 192
4.2.4. Wnioski w zakresie zarządzania ryzykiem w obszarze rachunkowości budżetowej  | str. 193
Wnioski w zakresie metodyki  | str. 193
Wnioski w zakresie ryzyka dla wiarygodności sprawozdań budżetowych na pierwszym poziomie kontroli zarządczej  | str. 197
 
Rozdział 5
Niedoskonałości klasyfikacji budżetowej wpływające na użyteczność sprawozdań budżetowych  | str. 199
5.1. Konstrukcja prawna klasyfikacji budżetowej  | str. 199
5.1.1. Koncepcyjne założenia klasyfikacji budżetowej jako przyczyna niejednoznaczności przepisów  | str. 199
5.1.2. Zmiany koncepcyjne w zakresie rozdziałów klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia użyteczności dla jednostek samorządu terytorialnego  | str. 208
5.1.3. Kryteria tworzenia paragrafów klasyfikacji budżetowej jako źródło ryzyka  | str. 214
5.2. Niejednolitość interpretacyjna i możliwości jej eliminacji  | str. 218
5.2.1. Wewnętrzna sprzeczność interpretacji Ministerstwa Finansów  | str. 218
5.2.2. Przykład opłat dystrybucyjno-przesyłowych  | str. 218
5.2.3. Przykład abonamentu RTV – sprzeczność interpretacji z interpretowanym przepisem  | str. 220
5.2.4. Współpraca między interpretatorami  | str. 224
5.2.5. Zwiększenie dostępności (w tym wyszukiwalności) interpretacji  | str. 225
 
Zakończenie  | str. 227
Bibliografia  | str. 235
Akty prawne  | str. 241
Komunikaty  | str. 243
Interpretacje i korespondencja z nimi związana  | str. 245
Pozostałe źródła  | str. 247
Wykaz rysunków  | str. 249
Wykaz tabel  | str. 251
Aneks. Porównanie struktury standardów COSO i INTOSAI GOV 9100 ze strukturą polskich standardów kontroli finansowej i zarządczej  | str. 253
 
 
Słowa kluczowe: kontrola zarządcza

Inni Klienci oglądali również

18,90 zł 21,00 zł
Do koszyka

Zarządzanie kompetencjami kobiet w Policji

Dobrze się stało, że problematyka udziału miejsca kobiet w Policji stała się przedmiotem szeroko zakrojonej debaty naukowej. Należy również podkreślić na wstępie, że podejmowana w niniejszych opracowaniach tematyka jest w niedostatecznym stopniu...
62,30 zł 89,00 zł
Do koszyka

Podstawy rachunkowości z uwzględnieniem MSSF

Podręcznik stanowi nowatorskie podejście wprowadzające do rachunkowości. Uwzględnia podstawę prawną MSR/MSSF, podczas gdy podobnego typu opracowania są podporządkowane tylko regulacjom Ustawy o rachunkowości.Publikacja omawia specyfikę MSR/MSSF j...
15,71 zł 17,45 zł
Do koszyka

Rachunkowość zarządcza

Publikacja jest integralnie związana z „Rachunkowością zarządczą”, wyd. II rozszerzone i zaktualizowane, autorstwa A. A. Jarugi, P. Kabalskiego, A. Szychty, z 2014 r., i stanowi cenną pomoc w poszerzeniu wiedzy i umiejętności przez osoby za...
37,80 zł 42,00 zł
Do koszyka

Zarządzanie kosztami podmiotów leczniczych. Rola i zadania pielęgniarek

Kalkulacja kosztów i zarządzanie kosztami to jeden z najtrudniejszych, a zarazem najważniejszych problemów polskiej ochrony zdrowia. W publikacji zdefiniowano zadania, jakie współcześnie stawiane są przed pielęgniarkami w tym zakre...
47,70 zł 53,00 zł
Do koszyka

Zarządzanie dziś i jutro. Tom 16

Procesy gospodarcze współczesnej ekonomii charakteryzują się dużym dynamizmem, nowymi trendami w zarządzaniu, a także niebywałym rozwojem i upowszechnieniem wysokich technologii. Częste zmiany otoczenia gospodarczego skłaniają przedsiębiorstwa d...
48,60 zł 54,00 zł
Do koszyka

Rachunkowość zarządcza zorientowana na projekty (wyd. II)

Zorganizowanie działalności w formie projektów, zamiast tradycyjnego układu funkcjonalnego powoduje dużą elastyczność i możliwość szybkiego dostosowania się do otoczenia. Aby jednak zarządzanie przez projekty przynosiło satysfakcjonujące efekty,...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!