0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Kompetencje społeczne, inteligencja emocjonalna i zdrowie psychiczne studentów - kandydatów na nauczycieli wychowania fizycznego

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: WARSZAWA, 2022

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Seria / cykl: Studia i Monografie

  • Autor: Anna Kuk

  • Wydawca: AWF Warszawa

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 40,00 zł
36,00 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Kompetencje społeczne, inteligencja emocjonalna i zdrowie psychiczne studentów - kandydatów na nauczycieli wychowania fizycznego

Monografia ma charakter studium właściwości psychicznych istotnych w zawodzie nauczyciela wychowania fizycznego. Za takie uznano kompetencje społeczne, inteligencję emocjonalną oraz kondycję psychiczną. Celem badania było: 1. określenie poziomu kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej oraz kondycji psychicznej studentów Wydziału Wychowania Fizycznego Akademii Wy-chowania Józefa Piłsudskiego w Warszawie, 2. ustalenie ich zróżnicowania ze względu na płeć oraz kierunek studiów, 3. poznanie osobowościowych uwarunkowań tych właściwości psychicznych i relacji między nimi. Przedmiotem zainteresowania były też zmiany zachodzące w kompetencjach społecznych, inteligencji emocjonalnej oraz zdrowiu psychicznym studentów po roku studiowania, a także zmiany pod wpływem celowych oddziaływań psychologicznych w postaci warsztatów psychologicznych. W pracy podjęto próbę stworzenia modelu zawodowego współczesnego nauczyciela wychowania fizycznego w percepcji studentów.
Badaniami objęto trzy grupy studentów. Pierwszą grupę stanowili studenci wychowania fizycznego (wf) badani jednokrotnie w latach 2011-2014. Zostali oni porównani pod względem kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej ze studentami innych kierunków studiów. Drugą grupę stanowili studenci wf, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2015/16. W tej grupie badanie kompetencji społecznych, inteligencji emocjonalnej i kondycji psychicznej powtórzono po roku. Trzecią grupę stanowili studenci wf uczestniczący w warsztatach psy-chologicznych badani w 2016-2017 roku.
W pierwszej grupie zbadano ogółem 987 osób, studentów pierwszego roku i pierwszego stopnia: wydziału wychowania fizycznego, studentów turystyki i rekreacji, dziennikarstwa i transportu, w tym 537 mężczyzn i 450 kobiet w wieku 18-26 lat.
Drugą grupę stanowiła młodzież akademicka studiująca na pierwszym roku studiów licencjackich wychowania fizycznego w czerwcu 2016 roku, a następnie powtórzono badania po roku, czyli w czerwcu 2017. W badaniach w pierwszej turze wzięły udział 184 osoby, w tym 122 mężczyzn i 62 kobiety w wieku 17-25 lat. W powtórzonych po roku badaniach uczestniczyły 132 osoby, w tym 49 stu-dentek i 83 studentów.
Grupę uczestników warsztatów tworzyły 33 osoby, w tym 18 kobiet oraz 15 mężczyzn w wieku 19-35 lat. Zajęcia warsztatowe przeprowadzono w dwóch grupach różniących się pod względem wieku i poziomu studiów. Zajęcia warsztatowe przeprowadzono w latach 2016-2017.
W badaniach zastosowano następujące standardowe kwestionariusze psychologiczne:
Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS A. Matczak, Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE N.S. Schutte, J.M. Malouffa, L.E. Hall, D.J. Haggerty`ego, J.T. Cooper, C.J. Goldena, L. Dornheim w polskiej adaptacji A.Ciechanowicz, A. Jaworowskiej, A. Matczak oraz Kwestionariusz Ogólnego Stanu Zdrowia GHQ-28 Goldberga w polskiej adaptacji Z. Makowskiej i D. Merecz, a także Inwentarz osobowości NEO-FFI P.T. Costy, R.R. McCrae polskiej adaptacji B. Zawadzkiego, J. Strelau, P. Szczepaniaka, M. Śliwińskiej, Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny MSEI E. J. O'Briena i S. Epsteina w adaptacji D. Fecenec. Posłużono się także autorską ankietą zawierającą pytania dotyczące przyszłych planów zawodowych, doświadczenia w pracy z klientem oraz modelu zawodowego nauczyciela wychowania fizycznego.
Pierwszy blok analiz empirycznych odsłania profile kompetencji studentów i studentek. Kandydaci na nauczycieli wychowania fizycznego podejmujący studia w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie są zróżnicowani pod względem badanych właściwości. Jednak w grupie mężczyzn przeważają osoby o wynikach wysokich w za-kresie kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej. Wśród studentek obserwujemy w przewadze wyniki niskie i przeciętne. Obie płcie odznaczają się dobrą kondycją psychiczną.
Wyniki badań potwierdzają, że kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna stanowią czynniki naturalnej selekcji do podejmowanych studiów. Pra-ca nauczyciela wychowania fizycznego i specjalisty w zakresie turystki i rekreacji wymaga rozwiniętych kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej.
Aktywność fizyczna nie różnicowała nasilenia kompetencji społecznych, inteligencji emocjonalnej i kondycji psychicznej przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego. Płeć różnicowała kompetencje psychiczne i inteligencję emocjonalną, wyższe wyniki zanotowano u mężczyzn. Studentki znamiennie częściej niż studenci uskarżały się na dolegliwości związane z psychicznym funkcjonowaniem. Młodsi, pierwszoroczni studenci odznaczali się wyższą inteligencją emocjonalną niż młodzież akademicka podejmująca studia na początku XXI wieku (2016 versus 2011; 2013 versus 2011).
Ustalono predyktory kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej. Większych kompetencji społecznych w sytuacji ekspozycji możemy oczekiwać u studentów mniej neurotycznych i bardziej otwartych na nowe doświadczenia. Natomiast dużej inteligencji emocjonalnej możemy oczekiwać u studentów otwartych na nowe doświadczenia, o dużych kompetencjach w sytuacji ekspozycji i o wysokiej samoocenie.
Ustalono także związki pomiędzy zdrowiem psychicznym, kompetencjami społecznymi i inteligencją emocjonalną. Dotyczą one jednak tylko niektórych ba-danych wymiarów, a ich siła nie jest duża. Im mniejsze kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna tym większe nasilenie zaburzeń funkcjonowania.
Badania longitudinalne (porównanie wyników pomiaru na pierwszym i drugim roku studiów) pozwoliły dostrzec wagę naturalnego treningu społecznego w kształtowaniu kompetencji społecznych, inteligencji emocjonalnej i troski o zdrowie psychiczne młodzieży. Częściowo poprawie uległa kondycja psychiczna badanych osób. Jeśli zaś chodzi o inteligencję emocjonalną to wyniki badań sugerują raczej konieczność celowego oddziaływania w zakresie oczekiwanych zmian.
Warsztaty psychologiczne stanowiły narzędzie interwencji w kierunku polepszania zarówno kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej jak i pod-noszenia kondycji psychicznej. Kompetencje społeczne zmieniły się na korzyść u badanych osób, jednak nie wszystkie ich wymiary. Inteligencja emocjonalna mierzona przy użyciu narzędzia INTE nie uległa zmianie. W wyniku uczestnictwa w warsztatach psychologicznych „Komunikacja w świetle przeżywanych uczuć i emocji, Przebaczenie, O potrzebie miłości” zaobserwowano także pewne korzystne zmiany w zdrowiu psychicznym młodzieży.
Doświadczenie pracy z klientem różnicowało niektóre badane zmienne tj. kompetencje społeczne w sytuacji ekspozycji społecznej oraz w wymiarze codziennego funkcjonowania. Korzystniej wypadały osoby posiadające doświadczenie w pracy z klientem. Nie dostrzeżono natomiast różnic w zakresie kompetencji społecznych między tymi studentami, którzy planują pracę w zawodzie nauczyciela lub trenera, a tymi, którzy nie są w tej kwestii zdecydowani lub mają inne plany zawodowe. Studenci deklarujący chęć pracy w zawodzie trenera cechowali się większą inteligencją emocjonalną od swoich rówieśników. Zdrowie psychiczne chętnych do bycia nauczycielami było zdecydowanie lepsze od studentów, którzy nie widzieli swojej przyszłości jako nauczyciele wychowania fizycznego.
Ostatni wątek pracy dotyczy modelu nauczyciela wychowania fizycznego. W percepcji badanych studentów nauczyciele wychowania fizycznego powinni ce-chować się takimi właściwościami jak: odpowiedzialność, przyjaźń, pomaganie, cierpliwość, współpraca, pewność siebie, wytrwałość, trzeźwe myślenie, sumienność. Model zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego to model społeczny.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Zdrowie publiczne
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia osobowości
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia społeczna
  • ISBN: 978-83-67228-10-7
  • Liczba stron: 180
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
STRESZCZENIE	
WSTĘP	
1.KOMPETENCJE NAUCZYCIELA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W ŚWIETLE LITERATURY PRZEDMIOTU	
1.1.Uzasadnienie wyboru problematyki	
1.2.Kompetencje zawodowe nauczyciela wychowania fizycznego	
1.3.Kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna jako determinanty efektywności zawodowej	
1.4.Zdrowie psychiczne nauczyciela wychowania fizycznego i jego uwarunkowania	
1.5.Kompetencje społeczne, inteligencja emocjonalna i zdrowie psychiczne jako składowe kompetencji zawodowych nauczyciela wychowania fizycznego i ich uwarunkowania	
2.METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH	
2.1.Cel badań, pytania i hipotezy badawcze	
2.2.Osoby badane i sposób przeprowadzenia badań	
2.2.1.Studenci wychowania fizycznego rozpoczynający studia w latach 2011-2014 – grupa pierwsza	
2.2.2.Charakterystyka młodzieży studiującej na kierunku wychowanie fizyczne w latach 2016-2017 – grupa druga	
2.2.3.Charakterystyka młodzieży uczestniczącej w warsztatach psychologicznych w latach 2016-2017 – grupa trzecia	
2.3.Narzędzia badawcze	
2.4.Warsztaty psychologiczne	
2.5.Analiza statystyczna	
3.WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH	
3.1.Profil wybranych kompetencji zawodowych studentów wychowania fizycznego	
3.1.1.Profil psychologiczny studentów	
3.1.2.Profil psychologiczny studentek	
3.2.Kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna a płeć i kierunek    studiów	
3.3.Kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna a rocznik	
3.4.Zdrowie psychiczne studentów pierwszego roku a płeć	
3.5.Kompetencje społeczne, inteligencja emocjonalna i zdrowie psychiczne a uczestnictwo w aktywności sportowej	
3.6.Osobowościowe predyktory kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej	
3.7.Zdrowie psychiczne a kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna	
3.8.Spontaniczne zmiany wybranych kompetencji zawodowych studentów wychowania fizycznego	
3.8.1.Zmiany kompetencji społecznych	
3.8.2.Zmiany inteligencji emocjonalnej	
3.8.3.Zmiany zdrowia psychicznego	
3.8.4.Związki między wskaźnikami zmiany wybranych kompetencji zawodowych	
3.9.Zmiany w wybranych kompetencjach zawodowych studentów pod wpływem uczestnictwa w warsztatach psychologicznych	
3.9.1.Kompetencje społeczne a uczestnictwo w warsztatach psychologicznych
3.9.2.Inteligencja emocjonalna i zdrowie psychiczne a uczestnictwo w warsztatach psychologicznych	
3.10.Wybrane kompetencje zawodowe studentów wychowania fizycznego a doświadczenie zawodowe	
3.11.Wybrane kompetencje zawodowe a nauczycielskie preferencje zawodowe	
3.12.Wybrane kompetencje zawodowe a trenerskie preferencje zawodowe	
3.13.„Model zawodowy” nauczyciela wychowania fizycznego na podstawie badań studentów kierunku wychowanie fizyczne	
4.DYSKUSJA	
4.1.Profil kompetencji studentów wychowania fizycznego	
4.2.Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne jako czynniki selekcyjne w wyborze kierunku studiów	
4.3.Płeć, rocznik i zaangażowanie w sport a badane właściwości psychiczne	
4.4.Osobowościowe predyktory kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej	
4.5.Kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna a zdrowie psychiczne studentów	
4.6.Zmiany kompetencji społecznych, inteligencji emocjonalnej i zdrowia psychicznego	
4.7.Udział w warsztatach psychologicznych a kompetencje społeczne, inteligencja emocjonalna i zdrowie psychiczne	
4.8.Doświadczenie i plany zawodowe studentów a kompetencje społeczne, inteligencja emocjonalna i zdrowie psychiczne	
4.9.Model zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego	
5.ZDROWIE PSYCHICZNE LUDZI W DOBIE PANDEMII	
6.PODSUMOWANIE	
7.WNIOSKI	
PIŚMIENNICTWO	
ŹRÓDŁA	
SPIS TABEL	
SPIS RYCIN	
ANEKS 1	
ANEKS 2

Inni Klienci oglądali również

9,00 zł 10,00 zł
Do koszyka

Dzieci z upośledzeniem umysłowym w środowisku szkolnym. Refleksje nauczyciela

„Publikację rekomenduję jako cenną pozycję, wzbogacającą poznawczo i metodycznie obszary kształcenia specjalnego i praktyki wychowawczo-rehabilitacyjnej. Jest to wartościowa, potrzebna na rynku edukacyjnym publikacja, skłaniająca do refleksji nad...
20,48 zł 22,75 zł
Do koszyka

Wybrane determinanty pracy zawodowej nauczycieli przedszkoli publicznych

Prezentowana rozprawa o charakterze empirycznym zawiera analizę zespołu czynników determinujących pracę zawodową nauczycieli przedszkoli publicznych. Książka składa się z kilku rozdziałów, w skład których wchodzą rozważania teorety...
22,50 zł 25,00 zł
Do koszyka

Podstawy sztucznej inteligencji

Skrypt zawiera materiał wprowadzający do dziedziny sztuczna inteligencja. Jest podzielony na trzy części odpowiadające jej głównym działom: wnioskowaniu, przeszukiwaniu i uczeniu maszynowym. W opracowaniu sztuczna inteligencja jest przedstawiona...
120,60 zł 134,00 zł
Do koszyka

LGB Zdrowie psychiczne i seksualne

Pierwsza na rynku wydawniczym wielodyscyplinarna książka w całości poświęcona zdrowiu psychicznemu i seksualnemu lesbijek, gejów i osób biseksualnych (LGB). Autorzy książki to uznani eksperci, klinicyści praktycy, naukowcy i nauczyciele a...
226,80 zł 252,00 zł
Do koszyka

Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwa osoby fizycznej. Praktyczny komentarz

Jednym z obszarów wiążących się z najwyższym stopniem ryzyka dla przedsiębiorców indywidualnych jest sukcesja – przekazanie przedsiębiorstwa następcom.Co się stanie, gdy zabraknie właściciela jednoosobowej firmy? Kto będ...
28,35 zł 31,50 zł
Do koszyka

Socjologia wychowania Wybrane elementy

Głównym celem, jaki przyświecał autorce tej książki, było uzupełnienie braku na rynku wydawniczym jednym, kompletnym opracowaniem, które w przystępnej i skrótowej formie zawierałoby omówienie podstawowych zagadnień związanyc...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!