0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Inkluzyjne tereny dla aktywności rekreacji społeczności lokalnej - na przykładzie Warszawy i Mazowsza

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: WARSZAWA, 2021

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Seria / cykl: Studia i Monografie

  • Autor: Anna Ostrowska-Tryzno, Anna Pawlikowska-Piechotka, Karolina Gołębieska

  • Wydawca: AWF Warszawa

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 20,00 zł
18,00 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Inkluzyjne tereny dla aktywności rekreacji społeczności lokalnej - na przykładzie Warszawy i Mazowsza

Prezentowany w monografii materiał jest oparty na dorobku badań projektu statutowego Ds.-300 (z lat 2016-2019), na temat historycznych i współczesnych warunków aktywnego wypoczynku dzieci i dorosłych w środowisku zurbanizowanym. Była to kontynuacja wcześniejszego projektu statutowego Ds.-114 AWF z lat 2008-2011 o tej samej problematyce. Oba projekty były realizowane na Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie na podstawie grantów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
W Polsce współczesnej mamy tereny wypoczynku i rekreacji, które są zakładane w sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych, placówek oświaty, w parkach miejskich, przy plażach, bulwarach i promenadach, na terenie rodzinnych ogródków działkowych. Place zabaw i siłownie plenerowe coraz częściej towarzyszą też innym obiektom użyteczności publicznej: instytucjom sakralnym, placówkom muzealnym, restauracjom, stacjom benzynowym, parkingom przy autostradach. W drugiej połowie XX wieku pojawiły się integracyjne place zabaw i urządzenia na publicznych terenach wypoczynku i rekreacji, z których mogły korzystać osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnością. W XXI wieku mamy do czynienia z obiektami plenerowymi nie znanymi wcześniej na publicznych terenach otwartych, między innymi: siłowniami plenerowymi, street workout (parkami drążkowymi), skateparkami i parkami linowymi.
Wybór racjonalnego rozwiązania dla programu inkluzyjnych terenów jest wypadkową wielu różnorodnych i istotnych czynników, z jednej strony uwarunkowany możliwościami terenowymi, środkami, jakimi dysponuje inwestor oraz regulacjami wynikającymi z przepisów prawa, z drugiej oczekiwaniami przyszłych użytkowników. Projekt musi ponadto uwzględnić warunki obiektywne: lokalizacyjne, a w tym między innymi: wielkość i ukształtowanie terenu, warunki wodno-gruntowe, orientację działki wobec stron świata, uzbrojenie w podstawo-we media, skomunikowanie z osiedlem mieszkaniowym, stopień insolacji terenu, kierunki wiatrów, wielkość opadów i możliwości odprowadzenia wody deszczowej, występujące rośliny i diagnozę ewentualnych silnych alergenów, jakość środowiska (hałas, zanieczyszczenia pyłowe i gazowe), estetykę otoczenia.
Coraz większą uwagę przywiązuje się też do wyboru urządzeń pozwalających na wszechstronną stymulację psychofizyczną użytkowników oraz zapewnienie im maksimum bezpieczeństwa.
W tym ujęciu problematyka inkluzyjnych terenów dla aktywnej rekreacji w pobliżu miejsca zamieszkania była tematem naszych prac badawczych.
W pierwszym etapie badań interesowały nas zagadnienia czysto teoretyczne: historia terenów przeznaczonych i urządzonych dla aktywnej rekreacji w Polsce, informacje o regulacjach prawnych i najnowszych tendencjach i poszukiwań planistycznych w tym zakresie. W drugim etapie badań chcieliśmy poznać sposób urządzenia i wykorzystania wybranych obiektów (placów zabaw, siłowni plenerowych, placówek oświatowych z oddziałami integracyjnymi), a także opinie użytkowników na temat terenów aktywnej rekreacji położonych w pobliżu miejsca stałego zamieszkania.
Na potrzeby części teoretycznej badań kwerendę biblioteczną przeprowadzono w zbiorach naukowych w Warszawie, natomiast badania terenowe (obserwacja w oparciu o strukturalizowane kwestionariusze-karty obiektów, dokumentacja fotograficzna i strukturalizowane wywiady) przeprowadzono na wybranych placach zabaw, siłowniach plenerowych i placówkach oświaty z oddziałami integracyjnymi w Warszawie i kilkunastu miastach Mazowsza.
Uzyskany w ten sposób materiał badań (karty obiektów, wywiady i dokumentacja fotograficzna) pozwolił na wysunięcie uogólnionych wniosków. W wyniku badań terenowych na 63 placach zabaw dysponowaliśmy kartami tych obiektów oraz 116 wywiadami, w wyniku badań na 49 siłowniach plenerowych dysponowaliśmy kartami tych obiektów oraz 100 wywiadami; plonem badań były również cztery karty obiektów w wyniku prac prowadzonych w placówkach oświatowych z oddziałami integracyjnymi.
Z materiału badań terenowych wynika, że zarówno tradycyjne place zabaw dla dzieci, jak i nowość jaką są siłownie plenerowe, obecne dopiero od kilku lat na terenach publicznych w Polsce, są niezwykle ważne dla codziennej aktywności fizycznej lokalnej społeczności. Nasi respondenci podkreślali konieczność budowania nowych obiektów, stałej modernizacji i ulepszania już istniejących.
Jest to ważny sygnał dla władz lokalnych odpowiedzialnych za promocję zdrowia i jednocześnie za racjonalną politykę przestrzenną o potrzebie rezerwy odpowiedniej ilości terenów otwartych dla takiego ważnego celu.
Ponadto w wielu przeprowadzonych wywiadach z użytkownikami terenów wypoczynku i aktywnej rekreacji, podkreślano z naciskiem potrzebę zakładania inkluzyjnych i obszernych terenów wypoczynku i rekreacji w pobliżu osiedli mieszkaniowych, z urządzeniami atrakcyjnymi i bezpiecznymi dla wszystkich członków społeczności lokalnej, bez względu na wiek i stopień sprawności fizycznej: rodziców i dzieci, dziadków i wnuków – tak, aby rodziny mogły ćwiczyć razem w tym samym czasie, blisko siebie.
Słowa kluczowe: inkluzyjność, aktywna rekreacja, tereny wypoczynku i rekreacji, społeczność lokalna

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Zdrowie publiczne
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki o zdrowiu »
    3. Biologia, botanika, zoologia
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-61830-67-2
  • Liczba stron: 163
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
STRESZCZENIE 
SUMMARY
WPROWADZENIE 
1. ZAŁOŻENIA BADAŃ 
1.1.Cel i ogólne założenia badań 
1.2.Metody i materiał badań terenowych – place zabaw dla dzieci 
1.3.Metody i materiał badań terenowych – infrastruktura sportowo– rekreacyjna przy placówkach oświaty 
1.4.Metody i materiał badań terenowych – siłownie plenerowe 
2. PLACE ZABAW DLA DZIECI
2.1.Place zabaw dla dzieci do wieku XIX
2.2.Place zabaw dla dzieci w wieku XIX
2.3.Place zabaw dla dzieci w II RP 
2.4.Place zabaw dla dzieci w II połowie XX wieku 
2.5.Inkluzyjne place zabaw 
2.6.Wybrane rezultaty badań terenowych w Warszawie i miastach Mazowsza	
3.INFRASTRUKTURA SPORTOWO-REKREACYJNA PRZY PLACÓWKACH OŚWIATY
3.1.Szkolna infrastruktura sportowa w okresie antyku
3.2.Szkolna infrastruktura sportowa w czasach nowożytnych
3.3.Szkolna infrastruktura sportowa w okresie II RP
3.4.Okres po II wojnie światowej (lata 1945-1990)
3.5.Obiekty dla sportu przy współczesnych placówkach oświaty
3.6.Szkolne obiekty sportowe ‘bez barier’
3.7.Szkolna infrastruktura sportowo-rekreacyjna służąca społeczności lokalnej			
4. SZKOLNA INFRASTRUKTURA SPORTOWO-REKREACYJNA DOSTĘPNA DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
4.1.Ułatwienia dla uczniów z niepełnosprawnością narządów ruchu	
4.2.Ułatwienia dla uczniów niedowidzących i niewidomych	
4.3.Infrastruktura sportowa a uczniowie z niepełnosprawnością	
4.4.Szkolne obiekty sportowe ‘bez barier’	
4.5.Szkolne tereny rekreacji ‘bez barier’: place zabaw przy placówkach oświaty (szkoły i przedszkola)	
4.6.Poszukiwanie inkluzyjnego modelu szkolnej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej				
5. SIŁOWNIE PLENEROWE JAKO PRZYKŁAD WSPÓŁCZESNEJ KONCEPCJI INKLUZYJNYCH TERENÓW WYPOCZYNKU I REKREACJI
5.1.Siłownie plenerowe – nowy element funkcjonalno programowy zagospodarowania terenów sportu i rekreacji w mieście	
5.2.Siłownie plenerowe i ich użytkownicy – rezultaty badań terenowych							
6. BEZPIECZEŃSTWO NA TERENACH WYPOCZYNKU I REKREACJI, PRZEPISY PRAWA
6.1.Bezpieczeństwo na placach zabaw dla dzieci	
6.2.Zestawienie wybranych przepisów dotyczących bezpieczeństwa placów zabaw w Polsce	
6.3.Bezpieczeństwo na publicznych terenach wypoczynku i rekreacji	
6.4.Zestawienie wybranych przepisów dotyczących bezpieczeństwa na terenach sportu i wypoczynku w Polsc		
7. TERENY WYPOCZYNKU I REKREACJI DOSTĘPNE DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
7.1.Miejsca spokojnego wypoczynku dla osób z niepełnosprawnością	
7.2.Przygotowanie terenów wypoczynkowo - rekreacyjnych dla osób z dysfunkcjami wzroku (niewidomych i niedowidzących)	
7.3.Ścieżki spacerowe, wyrównanie różnic terenowych	
7.4.Place zabaw bez barier, dostępne dla osób z niepełnosprawnością (dzieci lub ich opiekunów)	
7.5.Transport publiczny bez barier dostępności	
7.6.Parkingi i miejsca postojowe dedykowane dla osób z niepełno-sprawnością	126
7.7.Karta Parkingowa Osób Niepełnosprawnych	
7.8.Zarządzanie terenami wypoczynku i rekreacji bez barier dostępności		
8. ZNACZENIE DZIAŁAŃ INSTYTUCJI RZĄDOWYCH I SAMORZĄDU LOKALNEGO DLA RACJONALNEGO I ODPOWIEDZIALNEGO KSZTAŁTOWANIA INKLUZYJNYCH TERENÓW WYPOCZYNKU I REKREACJI
PODSUMOWANIE 
BIBLIOGRAFIA
Zestawienie tabel	
Zestawienie wykresów	
Zestawienie map	
Zestawienie ilustracji

Inni Klienci oglądali również

170,10 zł 189,00 zł
Do koszyka

Odpowiedzialność wykonawcy za szkody powstałe na terenie budowy w świetle art. 652 KC

Kompleksowe opracowanie problematyki odpowiedzialności za szkody wynikłe na terenie budowy w świetle art. 652 KC.Monografia jest pierwszym całościowym ujęciem zagadnień odpowiedzialności za szkody wynikłe na terenie budowy w świetle art. 65...
7,11 zł 7,90 zł
Do koszyka

SimCity Społeczności - poradnik do gry

Poradnik do gry „SimCity: Społeczności” - piątej części serii o budowie miasta. Materiał zawiera wszelkie potrzebne informacje dotyczące mechaniki rozgrywki i zasad rządzących metropoliami.SimCity Społeczności - poradnik do gry ...
53,10 zł 59,00 zł
Do koszyka

Podatki i opłaty lokalne. Teoria i praktyka

W publikacji przedstawiono najważniejsze problemy powstające na etapie realizacji podatków i opłat lokalnych, uwzględniając najnowsze zmiany w przepisach regulujących tę kategorię danin publicznych, orzecznictwo sądów administracyjnych or...
33,58 zł 37,31 zł
Do koszyka

Globalny i lokalny wymiar religii

Książka ukazuje przemiany religijne w Polsce w kontekście szerszych zmian następujących w Europie Środkowo-Wschodniej w ostatnich dekadach, w szczególności w krajach sąsiednich: Białorusi - z dominującym prawosławiem i uwidaczniającym się po 199...
89,10 zł 99,00 zł
Do koszyka

Oddziaływanie samorządów gminnych na kształtowanie lokalnych warunków rozwoju. Studium województwa małopolskiego

Prezentowana monografia dzięki szerokiej podbudowie teoretycznej oraz bogatej ilustracji empirycznej stanowi bardzo dobre narzędzie wsparcia procesów zarządzania gminami. Może bowiem zostać wykorzystana zarówno na etapie diagnozy rozwoju ...
15,03 zł 16,70 zł
Do koszyka

Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy. Tom 17, Prasa getta warszawskiego

Niniejszy tom Archiwum Ringelbluma obejmuje prasę reprezentującą ruch poalejsyjonistyczny, stanowiący swoistą syntezę socjalizmu i nacjonalizmu. Składają się na niego periodyki: „Awangard”, „Awangarda Młodzieży”, „Bafrajun...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!