0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Fenomen telewizji

(eBook)

Interpretacje socjologiczne i kulturowe

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Kraków, 2012

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Małgorzata Bogunia-Borowska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 39,90 zł
35,91 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Fenomen telewizji

Pani dr Małgorzata Bogunia-Borowska przyzwyczaiła swoich czytelników do tego, że prowadzi bardzo rzetelny i wiarygodny wywód naukowy, a jednocześnie ujmuje go w atrakcyjnej formie językowej. W przypadku jej kolejnej autorskiej książki, zatytułowanej Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, przypuszczenia te uzyskują nie tylko potwierdzenie, ale zrealizowane są na najwyższym poziomie.
W tej książce czytelnik odnajdzie ponadto bardzo atrakcyjną prezentację skomplikowanej problematyki najnowszej humanistyki. Autorka jest ze wszech miar kompetentna w zakresie dyskutowanej przez nią metodologii, jak również bardzo sprawnie oraz z niebanalnym pomysłem prezentuje koncepcje analityczne.
Z recenzji prof. dr. hab. Wiesława Godzica
Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe to opracowanie z pewnością bardzo wartościowe. Autorka poddaje refleksji interpretacyjnej fenomen telewizji z wielu perspektyw badawczych, uzyskując interesujące i wartościowe efekty poznawcze. Z jednej strony telewizja traktowana jest tutaj jako swoiste zwierciadło, w którym odbijają się wyraziście ważne zjawiska i tendencje społeczne, a z drugiej strony sama instytucja telewizji zostaje potraktowana jako czynnik stymulujący i podtrzymujący wiele symptomatycznych wydarzeń i tendencji charakterystycznych dla naszej współczesności. Książkę Pani dr Małgorzaty Boguni-Borowskiej z pewnością należy oceniać z perspektywy wieloletniego programu badawczego, konsekwentnie realizowanego w Instytucie Socjologii UJ i dotyczącego problematyki socjologii codzienności. Kolejne tomy (...) poświęcone tym kwestiom stanowią cenny dorobek naukowy.
Z recenzji prof. dr. hab. Eugeniusza Wilka

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Socjologia
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-233-3337-1
  • ISBN druku: 978-83-233-3337-1
  • Liczba stron: 328
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie – Społeczno-kulturowa refleksja nad telewizją – telewizja w trakcie zmian 11

Rozdział 1. Rzeczywistość telewizyjnych dyskursów – fenomenologia telewizyjnego medium	15

Realność świata i rzeczywistość telewizyjna 15
Popularne dyskursy telewizyjne 26
	Dyskurs rywalizacji 30
	Dyskurs stylu życia 30
	Dyskurs autoreferencyjny 30
	Dyskurs scientyfi kacyjny 31
	Dyskurs deliberatywny 31
	Dyskurs rozrywki 32

Rozdział 2 – Transformacja telewizji – telemorfoza oraz status telewizji	37

Telewizja jako element medialnego systemu 37
Przyspieszony rozwój mediów 38
Innowacyjność produktów technologicznych 38
Telemorfoza od analogu do digitalizacji 39
Produkcja treści medialnych 41
Hipertrofia i ekspansja telewizyjnych ekranów 47
Projekt AppleTV i GoogleTV 49
Telewizja fantomowa 52
Koncepcje telewizyjne – Mobile TV, Personal TV, Social TV, MyTV 55
System medialny i społeczeństwo – zyski i straty 58

Rozdział 3 – Self-Television – autoreferencyjna natura telewizji	61

Status ponowoczesnej telewizji 61
Telewizyjna narracja w dobie postmodernizmu 66
Metatelewizyjna narracja i autoreferencyjna natura współczesnej telewizji 69
Sfera publiczna i prywatna oraz obszar sceny i kulis 79
Self-Television – refleksja nad ponowoczesną telewizją 83

Rozdział 4 – Telewizja śniadaniowa – koncepcja telewizji bezpośredniego przekazu	85

Koncepcja telewizji bezpośredniego przekazu 85
Metody podtrzymywania statusu telewizji bezpośredniego przekazu 88
Codzienność z telewizją śniadaniową 91
Charakterystyka programu telewizji śniadaniowej 92
	Struktura programu 92
	Projekt programu – cykle tematyczne i poruszane zagadnienia 93
	Znaczenie czasu 95
	Aranżacja i sceneria przestrzeni 96
	Atmosfera i styl 97
	Postacie telewizji śniadaniowej 99
		Rola i znaczenie prezenterów 99
		Popularni goście 100
		Ważni eksperci 101
		Producenci i realizatorzy 102
		Zwyczajni ludzie 102
Autopromocja produktów telewizyjnych w porannych widowiskach
telewizyjnych 104

Rozdział 5 – Telewizja rozrywkowa – rozrywkowa koncepcja telewizji	107

Imitowanie kulturowych wzorów 107
Rozrywka – informacja 110
Rozrywka – polityka 115
Rozrywka – demokracja 121
Rozrywka – edukacja 129
Rozrywka – kwestie społeczne 135
Rozrywka – sport 140
Rozrywka – talenty i osobowości telewizyjne 147
Przyszłość telewizyjnej rozrywki 149

Rozdział 6 – Teleporadnictwo – kultywacja i znaczenie zmian w życiu indywidualnym oraz społecznym	151

Afirmacja zmian 151
Teleporadnictwo – zmiana jako wartość społeczna i kulturowa 152
Diety i zdrowe odżywianie 153
Organizacja i porządek w domu 155
Pielęgnacja urody i stylu 157
Rodzina i wychowywanie dzieci 161
Telemetamorfozy – apoteoza ekstremalnych przemian 164
Właściwości ekstremalnych przemian 170
Przemiana jako sukces 172
Bajkowe przemiany w codziennym życiu 175

Rozdział 7 – Teleinterwencjonizm – wizualizacja i inscenizacja problematyki społecznej i instytucjonalnej	183

Problematyka społeczna i obyczajowa na początku lat dziewięćdziesiątych 183
Teleinterwencjonizm – rozwój i znaczenie zjawiska 186
Teleinterwencjonizm – problematyka społeczna i obyczajowa 190
	Interwencje – w sprawie pomocy 190
	Interwencje – zdarzenia kryminalne 191
	Interwencje – kwestie rodzinne 192
	Interwencje – ostrzeżenia 193
	Interwencje – naruszenie systemu aksjonormatywnego, w tym obyczajów 193
	Interwencje – wadliwe funkcjonowanie instytucji 194
Kontrola i rozwój tematyki interwencyjnej 196
Kryzys zaufania i kryzys relacji międzyludzkich 199
Zjawisko pseudointerwencjonizmu 202

Rozdział 8 – Telesocjonewsy – wyjaśnianie i interpretacja rzeczywistości	211

Lęki, strachy i absurdy życia codziennego 211
Paradoksy życia społecznego – perspektywa telewizyjnego medium 214
Społeczeństwo w zwierciadle TV 218

Rozdział 9 – Teleświat medyczny – medykalizacja codzienności i diagnozowanie stanu organizmu społecznego	221

Popularność seriali medycznych 221
Serial medyczny jako metafora życia społecznego 225
	„MASH” jako sposób rozliczenia wojennych traum 225
	„Szpital Brytania” jako krytyka społeczna państwa brytyjskiego 226
	„Na dobre i na złe” – mitologizacja i idealizacja szpitala 227
	„Daleko od noszy”, czyli polski szpital w krzywym zwierciadle – parodia polskiej rzeczywistości 230
	„Ostry dyżur”, czyli charakterystyka amerykańskiego społeczeństwa 232
	„Chirurdzy”, czyli szpital jako miejsce społecznej rywalizacji 237
	„Hoży doktorzy” – satyra na amerykańską rzeczywistość szpitalną 240
	„Dr House” – propaganda sukcesu amerykańskich rozwiązań systemowych 241
Dokumentalne opowieści szpitalne – realizm medycznych opowieści 245
Medykalizacja codziennego życia – czyli jak ryzykować i kontrolować rzeczywistość 246

Rozdział 10 – Telekulinaria – popularyzacja gotowania w telewizji	251

Popularność tematyki kulinarnej 251
Rewolucyjno-transformacyjny obszar kultury kulinarnej 254
Klasowo-ideologiczny obszar kultury kulinarnej 258
Poradnikowo-zdrowotny obszar kultury kulinarnej 262
Kulturowo-tożsamościowy obszar kultury kulinarnej 266
Podróżniczo-turystyczny obszar kultury kulinarnej 269
Codzienno-rywalizacyjny obszar kultury kulinarnej 272
Społeczno-kulturowe funkcje programów kulinarnych 274

Rozdział 11 – Telewizyjni bohaterowie Kasia i Tomek – negocjacyjny styl życia w kulturze konsumpcyjnej	277

Negocjacyjny charakter kultury konsumpcyjnej 277
Kasia i Tomek w trakcie kulturowych negocjacji 280
Kobiecość i męskość w serialu „Kasia i Tomek” 284

Rozdział 12 - Telewizyjne pokolenie „Magdy M.” – style życia reprezentantów pokolenia trzydziestolatków	289

Refleksyjny projekt własnego życia na przykładzie bohaterów serialu „Magda M.” 289
Single w wielkim mieście 297
Magda M. – singielka w wielkim mieście 300

Zakończenie - Telewizja w metaforach codzienności – społeczny i kulturowy fenomen telewizji	307

Metafora lustra 308
Metafora okna 309
Metafora szkoły 310
Metafora obrazu 312
Metafora mapy 313

Bibliografia 315
Indeks nazwisk 327
Zestawienie programów telewizyjnych, seriali oraz filmów wykorzystanych w książce  333

Inni Klienci oglądali również

31,50 zł 35,00 zł
Do koszyka

Fenomen opery

Tytuł Fenomen opery wskazuje nie tylko na to, że opera jest zjawiskiem, ale również sugeruje treści wartościujące. Autorzy są wielbicielami sztuki operowej i zgadzają się z opinią, że jeśli muzyka jest dobra, fabuła interesująca, śpiewacy wybitn...
44,10 zł 49,00 zł
Do koszyka

Od telewizji masowej do Netfliksa

Amerykańskie media wyznaczają kierunki rozwoju, powielane bądź adaptowane, Alicja Jaskiernia we wszystkich systemach medialnych – europejskich, azjatyckich i afrykańskich. Dotyczy to zarówno rozwiązań technologicznych, jak i, co szczeg&oac...
30,60 zł 34,00 zł
Do koszyka

Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji

W książce ujęto nowe zjawiska telewizyjne (niekoniecznie oglądane w tradycyjnie rozumianej telewizji stąd skupienie się w wielu tekstach na konwergencji mediów) w sposób interesujący dla młodego widza i czytelnika. Przedstawiono najpopula...
19,80 zł 22,00 zł
Do koszyka

Czterej pancerni i pies. Wokół fenomenu kulturowego

Powstały w latach 1966-1970 serial Czterej pancerni i pies (reż. Konrad Nałęcki), nakręcony na podstawie książki Janusza Przymanowskiego (1964), był, przy ograniczonym w czasach PRL dostępie do kultury, bardzo ważnym, wspólnym doświadczeniem kil...
35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

PBS Amerykańska telewizja publiczna

Amerykańska telewizja publiczna (Public Broadcasting Service, PBS) stanowi dla europejskiego badacza komunikowania swoiste curiosum, fenomen bardzo odległy od przyjętych na Starym Kontynencie schematów funkcjonowania instytucji medialnych. Model...
19,80 zł 22,00 zł
Do koszyka

Kulturotwórcza rola Telewizji Katowice

Niniejsza publikacja, koncentrująca się na omówieniu programów kulturalnych Telewizji Katowice, stanowi swoiste kompendium wiedzy o telewizji polskiej od lat 50. XX wieku po współczesność. W ramach rozważań przypomniano m.in. najwy...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!