Nowoczesny podręcznik akademicki, dedykowany studentom uczelni ekonomicznych, w pełni dostosowany do programów nauczania takich przedmiotów, jak: zarządzanie, podstawy zarządzania, zarządzanie przedsiębiorstwem, planowanie i zarządzanie. Autor w jasny i przystępny sposób wyjaśnia zawiłe kwestie związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem, sięgając po przykłady zaczerpnięte z polskiej gospodarki, co pozwala czytelnikowi na lepsze zrozumienie praktycznego wykorzystania przedstawionych zagadnień. Dużą zaletą książki jest jej struktura, w której zostały wyodrębnione pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne i studia przypadków, umożliwiające łatwe powtórzenie materiału. Podręcznik jest podzielony na 14 rozdziałów-wykładów, w których autor omawia m.in.: - teorie zarządzania, - społeczny kontekst działania przedsiębiorstwa, - środowisko przedsiębiorstwa, - proces podejmowania decyzji, - planowanie, - organizowanie, - zarządzanie kadrami, - zachowania organizacyjne, - przewodzenie, - przedsiębiorczość, - kontrolowanie.
Wstęp 9 ROZDZIAŁ 1. Podstawy zarządzania 13 1.1. Koncepcja zarządzania 13 1.2. Funkcje zarządzania 19 1.3. Istota przedsiębiorstwa 21 1.4. Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem 26 1.5. Role i umiejętności kierownika 28 1.6. Paradygmat kompetencji kierownika 34 1.7. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 38 ROZDZIAŁ 2. Ewolucja teorii zarządzania 41 2.1. Rys historyczny zarządzania 41 2.2. Klasyczne teorie zarządzania 45 2.3. Teorie zarządzania behawioralnego 53 2.4. Specyficzne podejścia do zarządzania 59 2.5. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 65 ROZDZIAŁ 3. Społeczny kontekst działalności przedsiębiorstwa 68 3.1. Odpowiedzialność przedsiębiorstwa 68 3.2. Zakres odpowiedzialności 70 3.3. Ochrona środowiska naturalnego 74 3.4. Kultura przedsiębiorstwa 77 3.5. Dylematy etyczne 82 3.6. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 87 ROZDZIAŁ 4. Środowisko przedsiębiorstwa 90 4.1. Czynniki środowiskowe 90 4.2. Wpływ środowiska ogólnego na przedsiębiorstwo 92 4.3. Specyficzne środowisko przedsiębiorstwa 95 4.4. Krajowy system społeczno-gospodarczy 97 4.5. Działalność międzynarodowa przedsiębiorstwa 101 4.6. Zarządzanie działalnością międzynarodową 107 4.7. Współczesne wyzwania przedsiębiorstwa 112 4.8. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 114 ROZDZIAŁ 5. Podejmowanie decyzji 118 5.1. Podejmowanie decyzji jako istota zarządzania 118 5.2. Proces podejmowania decyzji 120 5.3. Racjonalność decyzji 126 5.4. Decyzje grupowe 128 5.5. Ilościowe metody wspomagania decyzji 132 5.6. Informacyjne wspieranie decyzji 136 5.7. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 144 ROZDZIAŁ 6. Planowanie 147 6.1. Koncepcja i zakres planowania 147 6.2. Planowanie działalności przedsiębiorstwa 150 6.3. Planowanie strategiczne 155 6.4. Analiza SWOT 159 6.5. Metody planowania strategicznego 161 6.6. Techniki wspierania planowania 166 6.7. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 171 ROZDZIAŁ 7. Organizowanie 174 7.1. Tworzenie organizacji 174 7.2. Formowanie stanowisk pracy 177 7.3. Warianty struktury organizacyjnej 179 7.4. Projektowa struktura organizacyjna 185 7.5. Hierarchiczny układ struktury organizacyjnej 188 7.6. Funkcjonowanie i modyfikowanie struktury organizacyjnej 190 7.7. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 195 ROZDZIAŁ 8. Zarządzanie kadrami 198 8.1. Proces zarządzania kadrami 198 8.2. Projektowanie stanowisk pracy 200 8.3. Nabór pracowników 203 8.4. Wybór między kandydatami na pracowników 206 8.5. Polityka kadrowa 209 8.6. Współczesne trendy zatrudnienia 213 8.7. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 217 ROZDZIAŁ 9. Zachowania organizacyjne 220 9.1. Przesłanki zachowań organizacyjnych 220 9.2. Osobowość pracownika 224 9.3. Zachowania grupowe 229 9.4. Efektywność pracy zespołowej 233 9.5. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 237 ROZDZIAŁ 10. Przewodzenie 240 10.1. Rola przywódcza kierownika 240 10.2. Style przewodzenia 243 10.3. Teorie przywództwa 246 10.4. Motywowanie 250 10.5. Podłoże i techniki załagodzenia konfliktu 258 10.6. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 264 ROZDZIAŁ 11. Przedsiębiorczość 267 11.1. Przesłanki przedsiębiorczości 267 11.2. Zakładanie przedsiębiorstwa 273 11.3. Rozwój przedsiębiorstwa 278 11.4. Tworzenie planu biznesowego 283 11.5. Konstrukcja planu biznesowego 286 11.6. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 289 ROZDZIAŁ 12. Zarządzanie jakością, wprowadzanie innowacji i zmian 292 12.1. Kompleksowe zarządzanie jakością 292 12.2. Stymulowanie innowacji 296 12.3. Determinanty zmiany działalności 299 12.4. Rodzaje i sekwencje zmiany 304 12.5. Przezwyciężanie stresu 308 12.6. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 311 ROZDZIAŁ 13. Zarządzanie produkcją 315 13.1. Proces produkcyjny 315 13.2. Planowanie produkcji 321 13.3. Metody planowania produkcji 326 13.4. Analiza wyników produkcji 331 13.5. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 336 ROZDZIAŁ 14. Kontrolowanie 339 14.1. Funkcje kontroli 339 14.2. Proces kontrolny 343 14.3. Techniki kontroli finansowej 347 14.4. Efektywność kontroli 353 14.5. Pytania i polecenia, kwestie dyskusyjne, studium przypadku 356 Bibliografia 359 Indeks rzeczowy 365 O Autorze 371