Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Autorski podręcznik z elementami monografii prof. Macieja Mrozowskiego poświęcony mediom i ewolucyjnemu przejściu od mediów masowych do komunikacji sieciowej. Książka zawiera autorski przegląd wszystkich znaczących teorii w zakresie medioznawstwa oraz ich usystematyzowanie. Łączy przeszłość z teraźniejszością. Autor dowodzi, że przejście od mediów analogowych do komunikacji cyfrowej nie jest zerwaniem ciągłości, jak mogłoby wynikać z wielu prac dotyczących
internetu. Wprawdzie w sferze mediów (technik komunikacyjnych) dokonał się głęboki przeskok, ale natura ludzka nie zmieniła się w ciągu ostatnich kilkudziesięciu latach. Mamy więc do czynienia z przyspieszonym i zintensyfikowanym procesem ewolucji, która stawia człowieka wobec nowych wyzwań, zagrożeń, szans i możliwości, ale nie zmienia jego natury i podstawowych potrzeb adaptacyjnych, co autor stara się w książce uwypuklić.
Książka ma formę uporządkowanego wywodu na osi diachronicznej (od dawniej do dziś i jutra) oraz synchronicznej (środki, instytucje, obrazy świata, odbiorcy), którego spoiwem jest ogólna teoria ewolucji jako narzędzie pomocnicze, pomagające wyjaśnić ewolucję mediów i komunikacji w perspektywie podstawowych problemów adaptacyjnych człowieka, a nie doktryna dominująca.
Odbiorcami książki są studenci, doktoranci i młodzi pracownicy nauki, którzy w jakimś zakresie zajmują się mediami, internetem, komunikacją społeczną (public relations, reklama, promocja).
Wstęp 9 I. ŚRODKI 13 1. Nim pojawiły się media masowe 15 Narodziny Homo sapiens 15 Mózg staje się umysłem 19 Obrazy w naszych głowach. Meblowanie czaszki 23 Humanistyczny kontrapunkt 41 2. Znaki – dyskursy – media 45 Znak: znaczy co? 45 Tworzenie znaków 53 Dyskurs. Władza ukryta w znakach 60 Człowiek jako medium. Od oralności do cielesności 65 Media masowe. (Re)produkcja rzeczywistości 69 Szczypta teorii 83 II. INSTYTUCJE 99 3. Media masowe w perspektywie ewolucjonizmu 101 Drabina ewolucji. Instytucjonalizacja natury, natura instytucji 101 Ewolucja mediów. Ideologia i praktyka 109 Konsumpcjonizm i aktywizm sieciowy 128 Ewolucja w sieci. Konwergencja i kolonizacja mediów 140 4. Funkcje i regulacja instytucji medialnych 157 Funkcje mediów. Ramowanie ładu społecznego 159 Polityka medialna. Regulowanie instytucji nadawczych 166 5. Polityka mediów. Status i działanie nadawców 193 Typy instytucji nadawczych strukturujące struktury 193 Media prywatne. Świat na sprzedaż 202 Telewizja komercyjna made in USA. Studium przypadku 213 Media publiczne. Mission impossible? 221 Telewizja polska S.A. Studium przypadku 237 Media społeczne i społecznościowe. Zbiorowości realne i wirtualne 254 Podsumowanie 276 III. NARRACJE 283 6. Architektura narracji 285 Sytuacja dramaturgiczna 286 Konstruowanie opowieści 289 Konstruowanie newsa. Studium przypadku 294 Opowieści mityczne 299 Dyskursywny porządek narracji 306 Deformalizacja dyskursów medialnych. Indywidualizacja 317 Który dyskurs lepszy? Teoria hegemonii 323 7. Gatunkowe ramy narracji 333 O pochodzeniu i naturze gatunków 333 Narracje klasyczne 339 Narracje nowoczesne 348 Narracje ponowoczesne 365 8. Świat przedstawiany w mediach 377 Człowiek w świecie mediów (czynnik indywidualny) 378 Ład społeczny w świecie mediów (kontekst socjokulturowy) 395 9. Konstruowanie (nie)ładu posttradycyjnego: wektory zmian 425 Aktywność społeczna 427 Aktywność kulturalna 435 Aktywność ekonomiczna 443 Aktywność polityczna 452 Podsumowanie 462 IV. UŻYTKOWNICY 475 10. Rozumienie mediów 479 Przekaz. Struktura aktywna 481 Odbiorca. Przetwarzanie przekazu 484 Zasoby poznawcze 503 11. Efekty mediów. Stare teorie w nowej perspektywie 531 Relacje społeczne w sieci 536 Człowiek w sieci 560 Zakończenie – i nowy początek 599 Literatura 607 Indeks rzeczowy 651