Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
„W rozmowach z ekonomistami często można usłyszeć, że wyjaśnienia różnic w zachowaniach konsumpcyjnych ludzi należy szukać w ich sytuacji materialnej: kto ma więcej pieniędzy, ten więcej wydaje, kupuje droższe produkty, ma więcej oszczędności. Ta z pozoru prosta relacja jest prawdziwa, gdy patrzymy na nią z perspektywy makro i obserwowanych zależności statystycznych. Jednak gdy przyjrzymy się zagadnieniu z perspektywy indywidualnej – pojedynczych ludzi, okazuje się, że spośród dwóch osób dysponujących podobnymi dochodami i znajdujących się w podobnej sytuacji życiowej jedna wydaje pieniądze bez problemu i bardzo swobodnie, drugiej natomiast wydanie każdej złotówki sprawia ogromny ból. Zachowania finansowe zależą zatem nie tylko od poziomu posiadanych finansów, ale również od wielu czynników o charakterze społecznym i psychologicznym, np. od ogólnego podejścia do życia, poziomu optymizmu, poczucia kontroli nad własnym losem, stosunku do pieniędzy, stylu zarządzania pieniędzmi, czy też stosunku do instytucji finansowych”.
Ze Wstępu
Celem książki jest bliższe przyjrzenie się pozafinansowym, a przede wszystkim psychologicznym i społecznym, czynnikom wyjaśniającym zachowania ekonomiczne i determinującym określony stosunek człowieka do finansów i instytucji finansowych. Autorka podejmuje również próbę odpowiedzi na wiele pytań dotyczących ogólnych zachowań finansowych ludzi, a także specyficznych zachowań Polaków, które mogą nurtować zarówno laika, jak i specjalistę od finansów i zagadnień ekonomicznych.
Publikacja zawiera analizę przeprowadzonych w 2009 r. badań nad stanem wiedzy Polaków na temat kwestii finansowych oraz została uzupełniona o wyniki corocznych pomiarów postaw Polaków względem oszczędzania, inwestowania i zarządzania domowym budżetem realizowanymi we współpracy z TNS Pentor na zlecenie Fundacji Kronenberga.
dr hab. Dominika Maison, prof. UW, jest autorką licznych artykułów i książek z zakresu badań
konsumentów i reklamy, pracownikiem naukowym Wydziału Psychologii UW oraz przedstawicielem stowarzyszenia ESOMAR na Polskę, w latach 2003–2007 była Prezesem Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO).
Przedmowa 9 Wstęp 11 1. Bogactwo – stan duszy czy portfela? O psychologicznych uwarunkowaniach satysfakcji materialnej Polaków 15 1.1. Dobra sytuacja materialna – ile kto ma czy jak mu się wydaje? 15 1.2. Przez pieniądze do szczęścia czy przez szczęście do pieniędzy? 25 1.3. Skąd ten optymizm finansowy, czyli tajniki zadowolenia z sytuacji materialnej 35 Podsumowanie i wnioski 40 2. Wydawanie pieniędzy – przyjemność czy ból? O tym, jak i dlaczego ludzie wydają pieniądze 41 2.1. Cena – obiektywna czy subiektywna wskazówka wartości produktu 42 2.2. Kontekst sytuacyjny – nie każde 100 zł jest warte tyle samo 44 2.3. Pułapka „dobrego interesu” 46 2.4. Księgowanie umysłowe – szufladki w głowie konsumenta 47 2.5. Księgowanie emocjonalne – znaczenie pochodzenia pieniędzy 49 2.6. Rozrzutnik czy sknera – różnice indywidualne w strategiach wydawania pieniędzy 52 Kontroler cen (Value seeker) 55 Rozrzutnik (Big spender) 56 Rozsądny niewydawacz (Non-spender) 56 Poszukiwacz doświadczeń (Experiencer) 57 2.7. Style zarządzania pieniędzmi wśród Polaków 61 Podsumowanie i wnioski 67 3. Bank czy skarpeta. O tym, dlaczego nie wszyscy Polacy mają konta bankowe 69 3.1. Konto w banku – pierwszy stopień ubankowienia 70 3.2. Dlaczego cały czas nie wszyscy Polacy mają konta bankowe? 73 Po pierwsze – brak potrzeby 76 Po drugie – niskie dochody 79 Po trzecie – brak zaufania do instytucji finansowych 82 Po czwarte – kult gotówki 85 3.3. Konto to nie wszystko – korzystanie z innych produktów bankowych, czyli wyższy stopień ubankowienia 88 Po pierwsze – kontrola finansów 92 Po drugie – lęk przed nowymi technologiami 94 Po trzecie – brak wiedzy 96 Podsumowanie i wnioski 97 4. Wróbel w garści czy gołąb na dachu. O oszczędzaniu i inwestowaniu Polaków 101 4.1. Różne podejścia do motywów oszczędzania 102 Hipoteza cyklu życia 102 Behawioralna hipoteza cyklu życia 104 Typologia oszczędzania według George’a Katony 105 4.2. Samokontrola – warunek skutecznego oszczędzania 106 4.3. Strategie oszczędzania 108 4.4. Oszczędzanie a pożyczanie pieniędzy 112 4.5. Motywy i cele oszczędzania. Na co i dlaczego ludzie oszczędzają? 114 4.6. Inwestowanie – wyższy stopień oszczędzania 117 4.7. Dlaczego nie wszyscy inwestują? 122 4.8. Postawy wobec oszczędzania i inwestowania a zachowania finansowe w tym obszarze 123 Podsumowanie i wnioski 128 5. Moje życie w cudzych rękach. O tym dlaczego nie wszyscy Polacy się ubezpieczają i myślą o emeryturze 129 5.1. Perspektywa czasowa – czyli dlaczego nie wszyscy myślą o przyszłości 129 5.2. Dlaczego ludzie się (nie) ubezpieczają – myślał indyk o niedzieli, a w sobotę łeb ucięli 132 5.3. Skłonność Polaków do ubezpieczania się 135 5.4. Emerytura – dłuższe życie, większy problem 141 5.5. Podejście Polaków do emerytury 143 Postrzeganie sytuacji materialnej na przyszłej emeryturze 144 Działania finansowe na rzecz przyszłej emerytury 145 Praca na przyszłej emeryturze 151 Odpowiedzialność za emeryturę Polaków 156 Podsumowanie i wnioski 161 6. Dla siebie czy dla innych. O tym, jak Polacy rozumieją system podatkowy 163 6.1. Co to są podatki i dlaczego trzeba je płacić? 163 6.2. Jaki system podatkowy: liniowy czy progresywny? 166 6.3. Akceptacja wysokości podatków a oczekiwanie świadczeń ze strony państwa 176 6.4. Oczekiwanie świadczeń ze strony państwa 178 Podsumowanie i wnioski 179 7. Przez wiedzę do pieniędzy. O wiedzy ekonomicznej Polaków i jej znaczeniu dla codziennego życia 183 7.1. Po co człowiekowi wiedza ekonomiczna? 183 7.2. Wiedza ekonomiczna Polaków 187 7.3. Zainteresowanie wiedzą ekonomiczną i przekonania na temat wiedzy ekonomicznej 191 7.4. Wiedza ekonomiczna a zachowania finansowe 199 Podsumowanie i wnioski 199 8. Od spełnionej elity do wycofanych malkontentów. Segmentacja ekonomiczna Polaków 203 8.1. Charakterystyka wyodrębnionych segmentów 204 Segment 1 – spełniona elita 205 Segment 2 – pasywni urzędnicy 208 Segment 3 – sfrustrowani materialiści 209 Segment 4 – wkraczający w życie 212 Segment 5 – nieubankowieni sceptycy 215 Segment 6 – wycofani malkontenci 217 8.2. Relacja zadowolenia z życia z sytuacją materialną w poszczególnych segmentach 222 8.3. Korzystanie z banków i usług finansowych w wyodrębnionych segmentach 227 8.4. Myślenie o przyszłości – ubezpieczanie się i planowanie emerytury w poszczególnych segmentach 232 8.5. Preferencje podatkowe w poszczególnych segmentach 238 8.6. Wiedza ekonomiczna w różnych segmentach Polaków 243 Podsumowanie i wnioski 250 Bibliografia 251