Naród i jego pieśni
Publikacja ukazuje ciekawy związek między oralnością, piśmiennictwem oraz epiką ludową a kształtowaniem się tożsamości narodowej na Bałkanach ─ wśród Albańczyków i Serbów. Szczególnie interesującym zagadnieniem jest funkcjonowanie wśród tych narodów pieśni ludowych, które mogły istotnie wpłynąć na postrzeganie przez mieszkańców państw bałkańskich własnej tożsamości narodowej oraz ich motywacje polityczne, a z drugiej strony dały elitom państwowym możliwość manipulowania świadomością obywateli.
Książka Rigelsa Halilego pomoże polskiemu czytelnikowi zrozumieć, co dzieje się obecnie na Bałkanach, także z perspektywy kulturowej. Będzie niewątpliwie ważną lekturą dla studentów slawistyki, bałkanistyki, stosunków międzynarodowych, historii, kulturoznawstwa czy etnologii.
Słowo podziękowania 11
Wprowadzenie: inspiracje teoretyczne i konteksty 15
Część pierwsza. Pieśni w świecie oralności 43
Prolog. Kartkując Akta sprawy H. 45
Rozdział I. Opowieść o pieśniarzach 85
Rozdział II. Rzecz o zbieraniu pieśni – ukształtowanie tradycji pisemnej 138
Wstępne punkty koordynacyjne 138
Vuk Stefanović Karadžić – co może człowiek 145
Po Vuku 170
Visaret e Kombit – skarby narodu w służbie narodu 183
Państwo i pieśni 193
Perspektywa komunikacyjna 203
Część druga. Pieśni w świecie pisma 209
Krótkie intermezzo teoretyczne 211
Rozdział III. Ukształtowanie kanonu – przypadek serbski 225
Ukształtowanie tradycji interpretacyjnej 231
Antologie, polityka kulturalna i symbolika pieśni 276
Po drugiej wojnie światowej – pieśni jako folklor 321
Rozdział IV. Walka o kanon – przypadek albański 351
Przed wojną – rozszerzenie wiedzy o albańskich pieśniach 353
Po wojnie – ukształtowanie kanonu przez jego obronę 395
Słowo końcowe – ku przyszłym 477
Bibliografia 480
Indeks osób 493