OD REDAKTORÓW | str. 9 O PRZEDMIOCIE Iwona Barwicka-Tylek Między nauką a poezją | str. 15 Andrzej Bryl Między historią a teorią - kilka uwag na temat statusu doktryn politycznych i prawnych jako specjalizacji naukowej | str. 33 Adam Czarnota Czym była, czym jest a czym może być historia idei? O problemach z tożsamością dyscypliny, interdyscyplinarności i kilku kwestiach teoretyczno-metodologicznych | str. 53 Stanisław Filipowicz Badania w dziedzinie myśli politycznej. Pomiędzy poznawczym absolutyzmem i etnografią | str. 67 Piotr Kimla Historia doktryn polityczno-prawnych a poczucie przeżywania rzeczywistości | str. 85 Arkady Rzegocki O roli polskiej myśli politycznej we współczesnej Europie | str. 99 Mirosław Sadowski Pomiędzy Kiplingiem i Saidem. Myśl polityczno-prawna w dobie globalizacji | str. 109 Jakub Skomiał Kronikarstwo średniowieczne jako przedmiot zainteresowań badacza myśli polityczno-prawnej | str. 123 Andrzej Sylwestrzak Problem funkcji i klasyfikacji doktryn politycznych | str. 151 O METODZIE Krystyna Chojnicka Filozofia historii w dydaktyce myśli politycznej, czyli nolens volens | str. 175 Agnieszka Czarnecka Historia idei politycznych i prawnych a literatura piękna - wizje Rewolucji Francuskiej oczami Charlesa Dickensa i Victora Hugo | str. 185 Paweł Fiktus Solidaryzm w akademickim wykładzie historii doktryn polityczno-prawnych | str. 201 Włodzimierz Gogłoza Analityczny anarchizm - cele, przedmiot i metody badań empirycznych nad stanami natury | str. 209 Olgierd Andrzej Górecki Metodologia głównych orientacji badawczych teorii polityki w analizie doktryn polityczno-prawnych | str. 233 Karol Kuźmicz Utopia jako metoda filozofowania o społeczeństwie, państwie, prawie. Krótka analiza badawcza | str. 255 Marek Maciejewski, Tomasz Scheffler O doktrynologii: rozważania dotyczące przedmiotu oraz metody doktryn politycznych i prawnych | str. 263 Maciej Marszał Nauki pomocnicze jako przedmiot dyskusji w nauczaniu prawa w II Rzeczypospolitej | str. 299 Michał Śliwa O potrzebie syntezy współczesnej polskiej myśli politycznej | str. 313 Roman Andrzej Tokarczyk Teoria i metodologia myśli polityczno-prawnej czasu postmodernizmu | str. 333 Maria Zmierczak Smith - Marks - Hayek - Keynes. Myśl ekonomiczna a myśl polityczno-prawna w dydaktyce doktryn polityczno-prawnych | str. 357 O PRAKTYCE Marta Baranowska Dlaczego doktryny polityczno-prawne są potrzebne prawnikom? Debata oksfordzka jako forma ćwiczeń | str. 371 Tomasz Borycki O znaczeniu dzieła literackiego dla doktryn politycznych. Dydaktyczne wykorzystanie Poematu o Wielkim Inkwizytorze Iwana Karamazowa | str. 383 Anna Citkowska-Kimla Rola historii idei w kształceniu akademickim | str. 393 Filip Cyuńczyk O nauczaniu historii doktryn polityczno-prawnych na studiach prawniczych - kilka refleksji niedawnego studenta | str. 411 Rafał Kania Dydaktyka myśli polityczno-prawnej w świetle współczesnych uwarunkowań | str. 421 Andrzej Madeja Ile historii w doktrynach, czyli o poszukiwaniu optimum między przeszłością a współczesnością | str. 445 Marta Maj, Michał Urbańczyk Doktryny polityczno-prawne jako przestrzeń do zdobycia i doskonalenia kompetencji miękkich | str. 469 Jacek Malczewski Między prezentyzmem a kontekstualizmem: refleksje wykładowcy historii myśli politycznej | str. 487 Mateusz Nieć Historia doktryn politycznych i prawnych - uwagi politologa o dydaktyce i przedmiocie w kontekście ustrojowym i cywilizacyjnym | str. 497 Marcin Niemczyk Debata oksfordzka jako skuteczna metoda osiągania efektów kształcenia z zakresu historii doktryn polityczno-prawnych | str. 513 Michał Rupniewski Doktryny polityczno-prawne jako narzędzie interpretacyjne na przykładzie pojęcia sprawiedliwości w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego | str. 541 Michał Jaskólski Po co nam teoria, po co nam metodologia? | str. 555